Sider

Gratulerer Russland!!! og grattis sveirge



4 kommentarer:

Magnus sa...

Selv om det er fryktelig kjipt at vi havner sist, så må jeg si at jeg ikke er så veldig overrasket eller kjempeskuffet. Hadde selvfølgelig vært annerledes vis det var noen tekniske årsaker eller stemmeproblemer som gjorde at vi havnet sist. Men når Tooji gjorde sitt beste, får vi bare ta den sisteplassen med et "smil".
Nå får vi dra til Stockholm/Gøteborg/Malmø og vinne som vi gjorde i 85.
Det finnes så sinnsykt mange gode musikere og låtskrivere i Norge, så jeg håper virkelig vi får fristet noen av dem til å delta.
Må også få si at det var bra for Eurovision at Sverige og Euphoria vant.

Anders M. Tangen sa...

Ja, det tenker jeg også. Sverige er et lokomotiv i ESC. De vil bringe konkurransen videre.
Så selv om jeg ønsket en annen vinner, unner jeg Sverige seieren av hele mitt hjerte!

Anonym sa...

Det er rart at Russland med en slik etnisk pakke som oser av nasjonalisme nesten vant i mulitkulturelle Europa. Jeg trodde nasjonalisme var fyfy og rasismeopplegg?

Det ville blitt skandale her i multikulturelle Norge dersom vi hadde laget et slikt nasjonalistisk opplegg. På den annen side så er jo Russland veldig mannsjåvinistisk og nasjonalistisk, men likevel at Europa kjøpte den pakka er jo litt sjokkerende da?

Anders M. Tangen sa...

Jeg skjønner ikke helt hva du skriver her Anonym. Norge sendte jo "Fairytale" i 2009, og vi fikk da poengrekord og seier med en sang inspirert av den norske fjellheimen, men skrevet av en fyr med Hviterussisk bakgrunn.
Det ble ingen skandale det.
Så jeg tror det går fint an å vise det en anser som nasjonal identitet uten å støte de av oss som synes multikultur er flott. Norge er jo et resultat av en miks av impulser, som alle andre land. De fleste av oss tilhører en religion fra Midt Østen, vi spiser potet som kom fra Midt Østen, vi synger "På låven sitter nissen", som om den var norsk, men det er en gresk folkmelodi. Vi spiser pizza, og kaller det norsk lørdagskos. Vi kaller risgrøt på julaften som norsk kultur, men når dyrket vi ris i Norge? Går vi langt nok tilbake kom jo alle nordmenn fra et annet sted i verden enn akkurat her. Folkevandringer er ikke noe nytt. Norge har også utvandring. Så det å vise nasjonal identitet kan gjøres på mange måter. Det kan gjøres som vi gjorde i år, eller som vi gjorde det i 2009 med halling, eller det kan gjøres som Russland gjorde det. Tror ikke det finnes noen fasit her :-)