Sider

NÅ tror jeg på finaleplass for Stella!

Jeg har tidligere sagt i et blogginnlegg at vi må være mentalt forberedt på at Stella ikke kommer seg videre fra semien til finalen. Nå vil jeg snu på flisa, vi må mentalt forberede oss både på å kvalifisere oss. Og trekker vi et godt startnummer i finalen, så kan det hende NRK også må ringe kontofonen for å sjekke at de har nok penger til å ha finale i 2012.


Jeg har nemlig både sett dagens prøver og sjekket kalkulatoren. Det med dagens prøver først. Stella gjør det om mulig enda bedre enn på den første sceneprøven. Nå synger hun ikke bare brukbart, men faktisk veldig bra!! Og hun har slått ut håret. Se prøven her


Men jeg har også kikket litt på hvordan våre semifinalistkonkurrenter har stemt tidligere. Da har jeg hoppet over 2009 med Rybak. Den var en slik monsterfavoritt at alle stemte på den. Men jeg tenker at låta "Hold on be strong" er såpass vestlig at den kan brukes til å sammenligne litt med hvordan landene kommer til å stemme på oss i år. Jostein Pedersen sier i VG onsdag 4.mai at han tror Stella ikke klarer å komme seg til finale. Han begrunner dette med at det i vår semi er så mange østlige og slaviske land som ikke stemmer på oss, fordi de bare stemmer på hverandre. 
Det er to ting å si om dette. For det første at alle land må jo gi poenger til 10 land, og de færreste har 10 naboland. Det andre å si om det er at faktisk får en del poeng fra disse landene. I 2008 fikk vi disse poengene i finalen fra de landene Pedersen påstår aldri stemmer på oss:

2 fra Tyrkia, 5 fra Azerbadjan, 2 fra Hellas, 4 fra Litauen, 5 fra Russland, 5 fra Georgia, 7 fra Albania. 4 fra Serbia, 4 fra Ungarn, 8 fra Polen og 7 fra Armenia.

Dette utgjør tilsammen 48 poeng, og det bare fra de landene som normalt sett blir sett på som slike land som ikke stemmer på oss. I tillegg til disse kan vi regne med stemmer fra Storbritannia, San Marino, Finland, Island, Spania, Malta og Portugal for å nevne noen.
Dermed er vi inne i finalen med trygg margin.
De fleste som såvidt kommer videre til finalen gjør det med mellom 40-65 poeng.

Så jeg er adskillig mer optimistisk nå, og tror med 80% sannsynliget at vi kommer oss til finalen. Og der kan alt skje. Med et godt startnummer, langt flere seere enn i semiene og at vi kanskje slipper noen brysomme konkurrenter fra semiene gjør at det ikke er helt umulig å vinne heller! Selv om jeg fortsatt mener at å klare å komme Topp Ti ville være en fantastisk prestasjon.

Jeg snakker litt om dette i et intervju på NRK Østlandssendingen fra 5.mai.
Intervjuet finner du her , ca 14 minutter uti klippet.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Selv tror jeg at dersom vi kvalifiserer oss til finalen så får vi en høy plassering. Topp 5.
Jeg mener at Haba Haba er en sang man enten elsker eller hater, så jeg ser ikke for meg at den kommer til finalen, for så å havne på en 15.plass.
Enten ryker vi ut i semien, ellers så får vi en høy plassering.
Og ja, jeg tror nok vi kvalifiserer oss.

Anonym sa...

Leste på Twitter, at du skrev noe om at Norge var tippet på 2 plass bak Storbritannia. Hvor har du dette fra ? :)

Anders M. Tangen sa...

I pressesenteret har den tyske Grand Prixklubben tradisjonen tro en tavle der alle akkrediterte journaister og fans kan tippe hvem som vinner. På denne tavla ligger vi på 2. og 3. plass.