Sider

Mine tanker etter 2.delfinale fra Florø!

For det første, takk til et fantastisk publikum som vi kunne høre på flere av låtene. Og takk til Anne Rimmen som nå hadde en helt annen tilstedeværelse enn forrige uke. Hun hilste på publikum, virka oppriktig engasjert og møtte gutten med konvolutten på en ordentlig måte. Jeg skal ikke ta noe av æren, men tenker i mitt stille sinn at hun kanskje har kikket på min og andre blogger om at hun virka litt uinspirert forrige ute. Nå var alt dette borte!. Supert Rimmen! De som er opptatt av hår og kjoler synes kanskje du også var flottere i kveld. Men det er slike ting jeg ikke henger meg opp i, annet enn at jeg synes du var flott i kveld.

Så var det låtene.
Babelfish har jeg skrevet om tidligere. Og jeg har begrunnet hvorfor jeg tror de kan gjøre det bra. Det gikk som jeg trodde. En ekte låt fra far til sønn smelta tilstrekkelig mange til å gå rett til finalen.
Jeg elsket Marika!! Men som jeg skrev så er det en elske/hate låt. Det virker som de fleste nordmenn ikke er klar for en såpass fargerik person. Veldig synd. Men sånn er Ola Nordmann.
Hun har en teoretisk mulighet fortsat til å representere Norge. Den beste femteplassen fra alle delfinalene går til andresjansen. Er dette Marika så får hun en ny mulighet.

Så var det Hanne Sørvaag. Det skuffet dessverre meg. Hun sang veldi usikkert, særlig på versene. Jeg lover dere at sender vi dette så kvalifiserer vi oss ikke til finalen. Hun sier i intervjuet på forhånd at hun er håndverker og kan skrive om hva som helst på bestilling. Jeps, og det er problemet. Du ser dessverre ikke forelskap ut på scena. Den ene dagen sier du i avisintervjer at du dater masse gutter uten å være forelska, den neste dagen synger du om at du er superforelska? For å vinne Grand Prix hjelper det med troverdighet.
Norge trodde på kjærlighetserklæringen fra Babelfish til sønnene, fra Alexander Rybak til x-kjæresten. Det handler mye om å tro på det som formidles. Jeg må si at for meg er det et mysterium at Hanne gikk til finalen. Men som venn og som fan av mye hun har gjort tidligere unner jeg henne alt godt :-)

Mimi Blix gikk til andresjansen. Det gjorde "Yes Man" i fjor også. Skal vi få vinneren fra andresjansen i år? Makan til levering denne jenta gjorde! Vi måpte i sofaen, Kristin og jeg.
Dett var nytt, friskt og deilig!!! Kan Norge vær så snill og stemme på henne i andresjansen og få henne inn i Spektrum 12. feburar så vi kan vurdere henne en gang til. Dette er jo vinnerpotensiale av hele Eurovision!! Ikke sant vi vil at Norge skal hevde seg? Vi er ikke med for å havne middels ut.

Endre var sjarmerende med styling, men ute å sykle vokalt. Isabella overbeviste veldig! Synd hun ikke ble verdsatt. Slike låter gjør det bra i ESC.
Men hvorfor var det plassert så mye dårlige låter i første delfinale, og så mye bra i andre?
I tredje blir det jo enda bedre. Hadde ønsket mer spredning.
Pauseunderholdningen var mer i min smak denne gang. Hvorfor ser vi ikke mer til geniet Alexander Stenerud? Fantastiske låter. Jeg får bare leve med at dama mi synes han var utrolig sexy.
Uansatt: Takk til NRK for en flott sending!!! Og lykke til alle sammen!!!!!
Heia Marika!!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det er på dager som dette det er trist å være nordmann. Er så ekstremt skuffet over at Marika ikke gikk videre.

Leelene sa...

I Love Alexander Stenerud! Ett mycket gra mellanting mellan A-has Morten Harket och Erasure! Kan det bli så mycket bättre? Nej!

Mina tankar om sändingen kan du läsa här: http://poplight.zitiz.se/blogg/livgivare/floro-goes-melodi-grand-prix

Anonym sa...

Babel Fish fantastisk!

Hanne sin låt var bra, men ho er ikke bra nok artist - sorry, men "thats the fact!"

Marika? Den var jo rett og slett forferdelig - heldigvis syns det norske folk d samme!

Stein Eriksen sa...

Fin oppsummering Anders på tross av at vi er uenig i noe av det :D
Herlig med MGP da, må jo bare få si det. Alexander Stenerud til finalen sier nå jeg da ;-)

Anders M. Tangen sa...

Det blir spennende å se neste uke. Men hittil har Norge valgt utrolig safe. Ingen showlåter, ingenting som skiller seg ut.
Det er det som trengs i Grand Prix.
Safer vi neste uke også, da har vi ingen sjans til å få være med på eventyret i Düsseldorf.
For etter min mening har ingen av de låtene vi hittil har valgt nubbesjans til å kvalifisere seg til finalen.
Neste uke kan vi ta sjansen! Men det er opp til oss.

Anders M. Tangen sa...

Og jeg er ikke enig med deg i det du skriver i bloggen din om Marika. Det er et refreng som fester seg. Den er avansert arrangert og har alle kvaliteter en Grand Prix låt skal ha.
Men Ola Nordmann har sovnet og velger ballader, ballader, ballder, ballader.
Vi prøvde det i fjor. Og nå har vi fire balalder av fire mulige i finalen. Åste og Rikke er ikke helt ballade, men det er heller ikke noen up-tempo låt.
Jeg håper vi neste uke tør å vise litt muskler, litt kjønn, og litt energi og ikke bare bukser fra Dressmann. Selv om det er mest praktisk

Anonym sa...

Er det mandag rundt 10.00 vi får smakebitene på den siste semifinalen ?

Anonym sa...

Hvorfor kan vi la StarGate lage og produsere en fengende hit låt ferdig produsert som har potensiale verden rundt. De kan jo dette helt til over fingerspissene. Så lar man et utvalg av Norges aller beste vokalister fremføre sine versjoner og seerne bestemmer hvilken som sendes til EuroSong finalen. Flere land har gjort dette før. Når norske seere ikke har guts til å stemme på Marika Lejon sin svært fengende herlige låt og utstråling som gir gåsehud og ligger helt på sidelinjen av den trauste norske Grand Prix musikken. Marika's låt ville de fleste land i Øst Europa kommet til å digge og plukke poeng i hopetall så kanskje Norge vant. Men mine Eurosong stemmer kommer i år til å gå til Romania med sin strålende dance pop artist Inna som valfarter Europa rundt som Europas desidert beste danceartist de siste 2 årene og vant selvfølgelig en hel rekke priser i årets europeiske MTV Awards. Men de skandinaviske plate guruene følger så utrolig dårlig med at låtene til Inna kommer ut her mange måneder på etterskudd. Inna holder kontakten med sine ti talls millioner av fans i Europa på Facebook og Youtube kontinuerlig flere ganger hver dag med full service av bilder, hilsner, konsert opptak, opptak fra alle radio og TV opptredener, alle utgaver og mixer av låtene hennes kontinuerlig og musikkvideoene blir lagt ut på YouTube med en gang de er ferdige.
I år satser mange unge på at Inna vinner for Romania om hun kommer seg til årets Eurosong finale 2011.

Anonym sa...

Rettelse..........

Hvorfor kan vi ikke heller få StarGate til lage og produsere en fengende hit låt ferdig produsert som har potensiale verden rundt. De kan jo dette helt til over fingerspissene. Så lar man et utvalg av Norges aller beste vokalister fremføre sine versjoner og seerne bestemmer hvilken som sendes til EuroSong finalen. Flere land har gjort dette før.

Anonym sa...

Endre Nordvik sin herlige revansj for ikke være blant de 12 finalistene i X Factor høsten 2010, men Samsaya så kvaliteten hans til hennes Grand Prix låt. Meget så godt valg av Samsaya.

http://www.youtube.com/watch?v=0NL5KDjAC2s X Factor audition

Anders M. Tangen sa...

Ja, det hadde vært en idè med Stargate :-) Men når de laget "Glorious" til Maria Haukaas Storeng som Ski VM-låt så fikk de jo kjeft for den låta også blant norske surpomper og musikkritikere.
Hovedproblemet i år, etter min smak og vurdering, er ikke låtene og artistene eller showet. Men folket. De stemmer på, etter mitt skjønn, feil låter. Nå har vi en finale med fire låter i samme tempo. Selv om de er fra litt ulik sjanger. Eneste som skiller seg ut er Åste og Rikke, men er usikker på om den kan klare å kvalifisere seg ti en finale i Eurovsion. Men, folk stemmer på det de liker best, og det skla de gjøre også. De stemmer bare ikke på et jeg liker best :-) Selv om jeg i delfinalen to jo også elsket BabelFish. Den kan faktisk under heldige omstendigheter kvalifisere seg til finalen i Düsseldorf.