Sider

Det lukter Glade-luftfrisker



Chisnau er en fascinerende by. Det er, for de som ikke vet det, hovedstaden i Moldova. En sliten, men også pulserende hovedstad med gode muligheter for det gode liv med god vin og god mat. Her er et bilde fra da jeg var i Moldova høsten 2019.



I Moldova finnes verdens største underjordiske vinkjeller. En hel liten by under bakken med veier og veiskilt til grotter med ulike drue og vintyper. Moldova har vært Russlands spisskammers. Det ble produsert vin, grønnsaker og mye annet i Moldova som russerne fikk glede av. 
Så selv om det kan være politisk betent, er båndene tette mellom de to folkene. 

Årets moldovske låt er for eksempel skrevet av blant andre Philip Krikorov. Som i tillegg til å ha deltatt for Russland i Eurovision i 1995, også er hedret med den russiske æresmedaljen av Vladimir Putin i 2017. Krikorov er en kontroversiell fyr. Seneste på grunn av hans støtte til den russiske invasjonen av krim-halvøya .

Natalia Gordienko er en kjent skikkelse fra nettopp Chisnau. Hun har fått en kunstpris i Hviterussland, og har fått priser også i hjemlandet sitt. Dette er altså en artist med fotfeste i hele regionen. 

Låta "Sugar" er en lettbent kjærlighetslåt med erotiske over og undertoner. Det koker litt ned til hvordan du stiller deg til sokker i sandaler. Estetikken her er er veldig moldovsk. Du skal ikke vandre mye rundt i Chisnau for å se hvor fargerike folka er i klesveien. Og kakene på kaféene da. De er jo selvlysende! Hotellrommene i Chisnau lukter utrolig mye av parfyme. Av den typen som brukes til å parfymere toaletter med. Du vet, den derre Glade-sprayen. Når jeg ser videoen til denne låta er det som om jeg kjenner lukta av Chisnau. 

På mange måter er derfor denne låta så veldig Moldovsk for meg. Jeg mener jo at Eurovision er på sitt beste når låtene representerer smaken i hjemlandet sitt. Slik jeg kjenner Moldova etter å ha vært der to ganger, så stemmer dette hundre prosent i tilfellet med denne låta.

At den har en kontroversiell låtskriver med sterke bånd til både finans, politikk og  kultur er også slik det på en måte skal være. Vi skal vel være ærlige å si at ikke alt er like demokratisk og gjennomsiktig i denne regioenen. Det handler mye om å kjenne de rette personene for å komme seg opp og fram. 

Låta som sådan gjør meg i grunnen glad. Det er lekent, det er morsomt og det er utrolig fengende. Disse balkan-blåserne i refrenget gir den det etniske løftet den trenger. 

Denne kommer ikke til å redde verden. Den kommer ikke til å utgjøre en forskjell på noen som helst måte. Annet enn at kanskje et par stykker til velger å ta en helgetur til Chisnau enn en annen europeisk hovedstad. Og som et av Europas aller fattigste land så trenger landet hver turist de kan få. Uansett hva vi måtte mene om skumle russiske låtskrivere med altfor langt hår og altfor tunge og dyre ringer. 



Jeg tror denne går til finale, og kan overraske på scenen i finalen. 

Min vurdering 8/12





Ingen kommentarer: