Sider

Ulrikke "Attention": En klokkeklar tier!

Ulrikkes "Attention" skriker Eurovision-vinner. Det mener
Wiwi-bloggs. Jeg er ganske enig. 
Så er det greit. Jeg har funnet min favoritt i årets startfelt, i alle fall dagen før jeg får høre Tone Damlis "Hurts sometimes". Med Ulrikkes låt "Attention" har Norge en fair sjans til å vinne hele greia. Nei, det er ikke jeg som sier det, men blant andre Wiwi bloggs. Den største og mest toneangivende Eurovision siden internasjonalt.  William i Wiwi bloggs sier "Attention" roper: Eurovision-seier. I dag gikk da også Norge til topps på bettinglistene hvor folk vedder på hvem som vinner årets Eurovision. 
Men la nå dette med vinnersjanser og sånn ligge. La meg skrive noe om låta. Og gi min vurdering. 


Ulrikke: "Attention" 

Låta går rett på refrenget. Selv om det er litt subtilt. Strykerne i starten spiller tonene i refrenget, de samme tonene som også avslutter låta. Men da er det Ulrikke som synger tonene.
Låta er på denne måten rammet inn på en måte som gjøre at tonene i refrenget fester seg lett, og vi blir dratt inn og ut av låte på en særdeles elegant og følsom måte.

Teksten er så ektefølt, og Ulrikke er så samlet i energiet der hun står. Sceneshowet koker ned til et par intense øyne, et par skritt mot kameraet og en pyro-effekt. Resten er bare lekkert og disiplinert. Lysene går i svart, de blinker og de lager "lysbomber" i takt med disse "knipsene" som er veldig tydelige i første verset.
Det skjer noe hele tida i låta. Det bygges, og det bygges og det bygges. Til et crescendo som er skapt for pyro-regn. Noe vi da også fikk!
Ulrikke har en stemme som er som skapt for denne låta. Eller var det omvendt? For Ulrikke, som har skrevet låta sammen med Christian Ingebrigtsen og Ketil Mørland har sagt at låta er skrevet for hennes stemme.
Første gang jeg hørte låta fikk jeg gåsehud. Andre gangen, da jeg så Ulrikke framføre den i lørdagens delfinale gikk jeg både gåsehud og tårer. Slike førsteinntrykk er gull verdt i Eurovision.
Låta er aldri stillestående eller kjedelig, selv om det i starten er ganske små detaljer i lydbildet som utgjør hendelsene.
Jeg er enig med Wiwi-bloggs i at dette i seg selv er en låt som kan vinne Eurovision! Det er ikke dermed sagt at den gjør det. Det er tidlig i sesongen, og vi vet ikke hva de fleste andre land leverer. Ikke vet vi om det er Ulrikke som vinner finalen 15.februar heller.
Likevel er nok dette min favoritt nå, hvis ikke Tone Damli da kommer og tar denne posisjonen i morgen.

Min vurdering 10/10



Ingen kommentarer: