Sider

Vurdering ESC2019: Ukomplisert essens fra Danmark

Leonara har et enkelt budksap. For enkelt?
Vår kjære nabo i sør, Danmark stiller i år med en retro, typisk i-lands låt om at alt ordner seg bare vi tror på kjærligheten. Det er så enkelt at det kunne blitt provoserende. Likevel blir det ikke det for meg. Leonora som er dansk mester i kunstløp tre ganger lever dette så likefram at jeg kjøper det enkle og glade budskapet. Det enkle er ikke alltid lett. 



Når vi reiser rundt i verden ser vi ruiner av det som en gang var, og lærer om historien uten helt å ta det inn. Hvorfor gjøre ting så vanskelig, verden har fått nok. Så ikke la det gå poltikk i alt. Men hvem er vi til å bedømme hva verden trenger? Det kreves ikke mye. Bare et lite mirakel.

Dette er ikke mine ord, men hentet ut fra teksten til "Love is forever". Heldigvis er altså låtskriverne Lise Cabble, Melanie Wehbe og Emil Lei klar over paradokset ved å påstå at løsningen er kjærlighet. For de skjønner at ikke dette er enkelt. For å lykkes med dette i hele verden kreves et mirakel. Og mirakler er i grunnen ganske sjeldne.

Likevel munner sangen ut i håp og en drøm om at kjærligheten har en sjanse, og at det er den eneste sjansen vi har. 

Jeg skriver ganske mye om teksten her nå, fordi det for meg i stor grad er en tekst-drevet låt. Og da må teksten for meg henge sammen. Vanligvis er jeg allergisk mot å synge en del av teksten på et annet språk enn det som ellers brukes, men her passer det godt fordi det poengteres i teksten. 

Melodisk er dette ganske retro, rett fram fire fjerdedelstakt pop basert på en ganske vanlig tre akkords pop skjema og lett ompa ompa refreng. Dette er en sang Jahn Teigen kunne skrevet på 80-90 tallet. 
Og jeg er blant de som ikke skjønner at det er et argument mot en sang at den framstår som litt umoderne eller datert. En god sang for meg eksisterer utenfor tid og rom. 
Men da må det være et konsept som kler hele låten. Det gjør det her.

Så jeg liker Danmarks låt, som på mange måter har fanget livets essens. Selv om det kan framstå som litt enkelt å sitte her på nord-kalotten med penger på bok og fred i riket, og hevde at alt løser seg bare en tror på kjærligheten. Ikke helt sikkert det budskapet er like enkelt å kjøpe i Øst Ukraina eller Gaza. Men, selv om det ikke er lett å kjøpe, så betyr ikke det at det ikke er sant. For, det koker nok ned til essensen kjærlighet også her. Så enkelt, så vanskelig, og så provoserende.

Min vurdering 10/12
Sjanse for finaleplass: 50%

Ingen kommentarer: