Sider

Vurdering ESC2019: Medidativ eksistensialisme fra Slovenia

Zala og Gasper lager medidativ, behagelig pop. Noe som
jeg tror kan være særdeles velkoment i årets Eurovision. 
Zala Kralj og Gasper Santl er en ganske ny duo. Men med en musikalsk karriere hver på sin kant. Gasper har spilt gitar og skrevet låter og er utdannet lydprodusent i Praha, mens Zala startet med å synge coverlåter før hun gikk over til å skrive melodisk, behagelige popmelodier. Og det er så definitivt i dette landskapet Slovenias bidrag er i år. 




Alle som kjenner meg godt vil nok ikke være forbauset over at jeg er veldig glad i låta fra Slovenia i år. Låta "Sebi" er av en slik type jeg kunne finne i et album av typen Buddha Bar eller Cafe del Mar. Det er musikk jeg hører mye på når jeg trenger å roe ned etter en stressende arbeidsperiode, eller når jeg sitter ute ved Oslo-fjorden et sted med musikk på øret og noe godt på termosen eller i glasset.

Dette er en forunderlig liten sak av en popmelodi som tekstmessig nærmer seg det eksistensielle og melankolske.
"Se på meg, må alt ha en mening? Evigheten og denne planeten er ikke bestevenner. Jeg er et snøfnugg som lengter etter vår".

Setninger jeg inspireres av. Jeg er fascinert og tilhenger av mye fra eksistensialismen. Særlig at det ofte frigjør energi å både se, og akseptere ting som de er. To sentrale elementer i eksistensialismen er at tilværelsen i seg selv er meningsløs, og den er forgjengelig. Den tar slutt.
Derfor gjelder det å bruke hvert øyeblikk til å fylle livet med det som gir oss mening, og innse at vi ikke har en evighet å gjøre det på.

Musikalsk er dette neddempet i landskapet vi kan kalle ambience og myk-pop.
Det er ikke mye å høre til den mannlige stemmen til Gasper i låte, men Zalas disiplinerte og tilbakeholdne vokal legger seg som badeskum rundt ordene som framføres.

Det kan være krevende å gjøre dette spennende nok, for alle som ikke er like glad i litt monoton, meditativ musikk som meg. Men i et Eurovision som alltid også er fylt av ståk, støy og til dels depserate skrik om oppmerksomhet kan denne låta framstå som en hvilerett i måltidet. En hvilerett som fort kan vise seg å være et av høydepunktet da de andre rettene slår hverandre litt ihjel.

Selv om jeg har forståelse for de som synes dette kan bli litt stillestående, så ligger denne på oddsen an til en trygg plassering i sin semi, og dermed avansement til finaleplass.

Min vurdering: 8/12
Sjanse for finaleplass: 68%

Ingen kommentarer: