Sider

Vurdering ESC2019: Lekent og sprettent fra Malta

Malta tror jeg kan bli en låt som komemer som et skudd når prøvene
starter. 
18 årige Michela har en litt raspete stemme, med en stor personlighet. Den ligger helt i front i det jeg oppfatter som en spennende, kompetent og sexy popmelodi fra Malta. Siden jeg hørte låtene første gang så har denne faktisk krøpet forbi Kypros og Sveits på min smaksliste. Kypros og Sveits er i omtrent samme gate. 



Denne låta er ikke den mest umiddelbare av disse tre moderne danselåtene fra Sveits, Kypros og Malta. Men det er etter min mening den mest spennende. Det er en låt som jeg for hver gjennomlytting oppdager nye spennende detaljer.

Både Kypros og Malta har disse "elefant-støtene" i refrenget. Det er som om et er en liten trend i årets Eurovision med disse "støtene". Hadde ikke ukrainske Maruv valgt å trekke seg etter totalt urimelige avtalevilkår fra den ukrainske kringkasteren, så hadde det bitt enda flere elefantstøt i Eurovision.  I Ukrainas tilfelle i kombinasjon med støt av en litt annen karakter også......

Etter min mening stiller Malta med sin beste låt å veldig mange år, og med en seerandel på over 90% og en formidabel interesse for hele Eurovision, så hadde det vært megahyggelig om Malta kunne ta hjem seieren.

Det er kanskje ikke super-sannsynlig. For Malta ligger utsatt til for i det hele tatt å få finaleplass i blodbadet som kommer til å bli semi 2. Men det er heller ikke umulig. Jeg tror dette er en av låtene som kommer som et skudd når prøvene starter. Men den risikerer at Sveits, Kypros og Malta stjeler stemmer fra hverandre.

Men dette er for meg så herlig lekent, fargerikt og energisk at det tilføerer Eurovision et avbrekk fra mye av det mørke og tunge vi ser fra mange andre land.

Når den ikke får tolvern så er det fordi jeg ikke føler refrenget helt følger opp det jeg blir lovet i verset. Jeg forventet mer sprut og energi når refrenget kommer.

Min vurdering: 10/12
Sjanse for finaleplass: 

Ingen kommentarer: