Sider

Vurdering ESC2019: Anonym radiopop fra Litauen

Jurij Veklenko holder seg våken, men holder han oss seere våkne?
I et Eurovision der det for en del land ser ut til å være en konkurranse i å være mest mulig outrert for å få oppmerksomhet er det på mange måter kjærkomment med en radiovennlig poplåt.
Det er bare det at radiovennlige pop-låter ikke alltid tåler overgangen til scene og TV-skjerm like godt.




Jurij Veklenko er etablert pop-stjerne i hjemlandet. Som noen tusener andre har han blitt kjent gjennom "Lithuanias Got Talent" og andre TV-show.

Litt overraskende er det da for meg at han ikke leverer bedre live. For på presentasjonsvideoen fra finalen i Litauen så synger han ganske surt her og der. Men det gjør også koret. Så det er godt mulig det har vært lydproblemer. Vi får satse på det.

Låta, som en er historie om å slippe seg løs i kjærligheten og ikke bure den inne, er helt grei. Men den er heller ikke noe mer. Det er en slik låt hvor jeg tenker: Denne kommer aldri i verden til å kunne vinne Eurovision.
Men jeg tenker også, dette er en slik låt som ikke havner sist.

Likevel så er det nå en gang slik at alle må gjennom sine semifinaler for å komme til finalen. Litauen har en stor fordel ved at de har en så stor andel litauere som bor i andre land rundt i Europa, og dermed kan stemme på hjemlandet sitt. I en semifinale med små marginer kan det bli avgjørende. Juryene pleier ofte å anerkjenne radiovennlige låter. Men jeg er usikker om det gjør det med denne.
Så jeg tror Litauen lever farlig med tanke på finaleplass.

Kommer den til finale så er dette sånn 20.plass materiale. Skulle det bli resultatet, så er det et resultat jeg synes ville være helt greit.

Min vurdering: 5/12
Sjanse for finaleplass: 40%



Ingen kommentarer: