Sider

Stolt og fransk i den franske uttakingen til ESC

Frankrike har sin finale 26.januar, med delfinaler 12. og 19 januar. Nå kan du høre alle låtene i sin helhet.

Ja Haut med "Chiméne Bad" er såvidt den jeg liker best av
årets franske låter. Men det er veldig mye bra, for de av oss
som elsker det franske. Men om det kan hevde seg veldig
høyt i den internasjonale finalen er jeg noe usikker på.
Jeg hører ingen internasjonal sikker vinnerkandidat i alle fall.
Men jeg hører veldig mange låter jeg kommer til å høre mye på!

Mens jeg monterte leke-kjøkkenet Marie fikk av oss til jul hørte jeg på årets franske låter.
Det er atten låten som skal konkurrere om å representere. I denne artikkelen fra escNorge.net kan du høre alle de 18 låtene i full versjon.
For meg var dette en stor opptur, fordi det hele var så inmari fransk. Ikke er det nesten utelukkende franskspråklige låter, men de er også tro mot sin musikalske tradisjon, men også mot sin hang til det moderne.
Her er det både litt Zaz-inspirert raspete musikk, det er litt fransk tilnærmet hip hop, det er den franske balladen. I det hele tatt er hele spekteret her, og jeg likte det.
Samtidig var det ingen her som jeg tenker: Hei! Her har vi vinneren! Jeg klarte ikke å plukke en vinner her.
Det ville være urettferdig, synes jeg, om ikke Frankrike belønnes med en god plassering etter et slik startfelt.
På den annen side så kan de flesta av låtene framstå som for franske for mange, og dermed kanksje underbygge noe av ryktet franskmenn har for å være litt kjølige og arrogante.
Selv om jeg ikke går god for de ordene. Jeg vil heller kalle dem anstendige og stolte.
Den jeg imidlertid likte aller best, og som også fikk Marie ut på "dansegulvet" var. La Haut med "Chimene Bad". Til tross for litt vel energisk vokal.
Men om den vinner til slutt aner jeg ikke. Ikke er det så viktig heller, for jeg likte alle de andre også.
Du kan se og høre låtene her: 

Ingen kommentarer: