Sider

Hva med......? Marion Raven?

Bilde hentet fra Marions YouTube video "Minute" fra 2014.
Nå er det bare drøyt tre uker til jeg ikke lenger kan kose meg med å spekulere i hvilke artister og låtskrivere som deltar i neste års MGP. 25.januar får vi vite hvem som skal konkurrere i den norske finalen 2.mars, og samme dag får vi høre låtene i sin helhet for første gang.
Men fram til da er det lov å gjette og spekulere. 
I dag spør jeg; Hva med Marion Raven? Eller Ravn som hun heter på norsk. 




Når du deltar i den norske Melodi Grand Prix-finalen så kan det være mange, ulike motivasjoner for akkurat det. Jeg tror noen genuint går inn for å vinne, og med det sikre seg en plass i Grand Prix-historien for framtida. Dersom en vinner en norsk finale så vil en bli huska for det i mange tiår framover og bli trukket fram i offentligheten med jevne mellomrom. For mange låtskrivere og artister tror jeg det er en genuin motivasjon, fordi MGP-historien er en historiebok de gjerne vil bidra til.

Andre ser kanskje en deltakelse mer som en lansering av seg selv. Det kan være en debutant, som vi ikke har hørt om før. Slik vi så med Adelén i 2013 for eksempel. Men det kan også være godt, kjente artister som kan trenge å relansere seg på stjernehimmelen. Særlig dersom de har ny musikk, og turné-planer de trenger å markedsføre.

I Melodifestivalen er mange artister tydelige på at de ikke er med primært for å vinne, men for å vise fram musikken sin. Det har vi da også sett de siste åra, at noen av bidragene er av en slik art at de neppe er ønsket som Sveriges representant i Eurovision av noen, heller ikke av artisten selv. Jeg tror for eksempel at deltakelsen til danseband-parodien "Rolandz" i fjor var mest en markedsføring av et stort show som komikeren bak karakteren har holdt i hele 2018 rundt i Sverige.

Så, hva har dette med Marion Raven å gjøre?
Jo, Marion Raven er en slik artist som jeg tror kunne motiveres både av å få seg en plass i MGP-historien, og jeg tror hun kan se nytten av det lanserings-messig. Hun har på sosiale medier skrevet at hun kommer med ny musikk på nyåret. Et nytt album. I sommer var hun i studio med Kjetil Mørland som ved sin deltakelse i Eurovision har fått seg mer enn 10 millioner strømminger på Spotify. Noe han selv på Facebook skriver at han aldri hadde drømt om. Vi er i ferd med å bygge opp en låtskriver-klynge i Norge som lett leverer og skriver låter til hverandre, og i disse klyngene er det etterhvert mange som har vist seg å ikke ha noe prinsipielt imot å delta i musikkonkurranser. Snarere tvert i mot. Astrid S leverte for eksempel låt til svenske Melodifestivalen i fjor.

Jeg tror på filosofen Martin Buber når han sier at "vi blir til i møte med hverandre". Og jeg er ganske sikker på at Ketil Mørland mer enn hvisker Marion i øret at å delta i MGP er en ypperlig arena for å lansere ny musikk, og re-aktualisere seg som artist.
Og det er ingenting i Marion Ravens kalender som skulle tilsi at hun ikke har anledning til å delta.



Men, i motsetning til et par andre artister som jeg har hørt konkrete rykter om. Pluss én artist jeg har fått bekreftet (og som jeg derfor ikke nevner i bloggen min), så er Marion Raven ren spekulasjon fra min side. Jeg må likevel si at jeg synes det hadde vært et spennende navn å ha med, gjerne med en egen låt laget i samarbeid med for eksempel Ketil Mørland.
25.januar vet vi alt.

Fakta
Født i Lørenskog i 1984
Debuterte på plate som 12 åring med sangen "Solen er så rød, mor" sammen med Marit Larsen
Slo gjennom som halvparten av suksess-duoen "M2M" sammen med Marit Larsen. Og fikk der internasjonal suksess også
Gikk solo i 2002 og ga ut albumet "Here I am" i 2005 hvor hun blant annet sang duett med Meatloaf
Hun har vært Idol-dommer i 2011, X-faktor dommer i 2010, og i 2013 var hun en av artistene i "Hver gang vi møtes"
I 2017 spilte hun i musikalen "Les Miserables" i Oslo
Kommer med nytt album på nyåret i 2019
https://no.wikipedia.org/wiki/Marion_Ravn

Siden dette handler om MGP så starter vi med å se en video hvor Marion framfører en MGP-låt. Anita Skorgans Casanova, fra "Hver gang vi møtes"



Her er hun live sammen med Meatloaf hvor de framfører hitlåten "It´s all coming back to me now"



The Minute:












Ingen kommentarer: