Sider

Den store musikkfesten er her!!! Mine favoritter i kveld.

Jeg er klar for den store festen! 
MGP er fest. Når jeg går inn i Grand Prix-tempelet Oslo Spektrum i kveld så er det en fest grunn nok til å pynte seg litt. 
Hvilke er mine favoritter i kveld? Hvem vinner?


Vanligvis har jeg hatt med plakat hvor jeg har heiet på min favoritt. I år kommer jeg ikke til å gjøre det. Fordi jeg synes alle er nesten like bra,  fordi jeg har tre låter jeg heier akkurat like mye på, og fordi jeg i år tror mye avgjøres av sceneopptredenen og den får jeg jo ikke se før i kveld.

Men her er mine tre favoritter i årets Melodi Grand Prix:

Den første er Alexander Rybak og hans "That´s how you write a song". For meg er dette et fyrverkeri av en låt. Den er original, i alle fall har ikke jeg hørt en låt som ligner noe særlig på denne før. 

Den har et tydelig og inspirerende budskap som jeg selv har gjort meg nytte av et par ganger når det går litt for mye på høygir i topplokket, og som derfor tilslører en god idé.

- Tro på den
- Lek med den
- Det er slik du skriver en sang
Videoen er allerede sett 1,3 millioner ganger så jeg er ikke helt alene om å ha denne som en av favorittene i kveld!


- Skriv den ned
Låta for meg handler om mer enn å skrive en sang. Det handler om å leve et liv og få til det vi har lyst til. En hyllest til det lekende og det kreative mennesket.
Jeg er helt sikker på at Rybak levererer et fantastisk show. 

Min andre favoritt er Rebeccas : "Who we are". Den er skrevet av Kjetil Mørland som også skreve "A monster like me" i 2015.
Mørland er etter min mening en låtskriver i mesterklasse. Låta "Who we are" er så full av musikalske detaljer at det er en fryd. Den er også litt sånn "Mørland-frekk". Låta bygges opp og opp opp mot et klimaks mot slutten med kor og greier. Som varer i snaue 30 sekunnder. Så er det slutt.
Akkurat tidsnok til at vi som hører den vil ha mer, og helst høre låta en gang til.
En sang om å være den vi er, og ikke forsøke å bli noen andre, eller forsøke å gjøre andre til noe de ikke er, er temaet.
Budskapet slik jeg ser det er:
Å endre meg vil ikke ikke gjøre noe godt, det vil bare skjule hvem vi er. Å hate meg for den jeg er vil ikke bringe deg kjærlighet.
Låta har gitt meg gåsehud hver gang jeg har hørt den. Nå har Rebecca fått en halssykdom som gjør at hun sliter litt med stemmen. Det er bare så synd, for det er stemmen som bærer låta. Men etter å ha møtt Rebecca vet jeg at hun har en psyke av stål, så jeg håper dette skal gå fint likevel!
Heia Rebecca!

Den tredje finalisten til kveldens Grand Prix som er en av mine tre toppfavoritter er Charla K og hennes "Stop the music".
Melodien har hun skrevet selv. Alex Shield har også bidratt, og har produsert låten.
Og teksten, den er skrevet av selveste Per Gessle, kjent fra Roxette.
Dette er en vakker låt som har en tekst som griper meg. En melodi som fengsler. Og en rytmikk som gjør meg skjerpet, men avslappet.
Den kan tolkes som en sang om å føle seg utenfor og lengte inn og finne tilbake til seg selv, uten alt mas rundt.
Den kan også tolkes som et lite hjertesukk med alle krav og all informasjon vi utsettes for hele tiden gjennom nyheter og sosiale medier.
Jeg kjenner meg igjen. Noen ganger har jeg behov for å slå av alt: "Only silence will make it allright":
"Stop the music":
Findin' some boots for your feet
You're lookin' down on the street
It's getting colder in here
A notion of frost in the air
And what ever happened to love?
What ever happened to trust?
It's made out of steel if a heart
Is starting to rust
[Pre-Chorus 1]
No anger, no nothing
Just shadows
[Chorus]
Stop the music
When the dance is reserved for the brave
Fade the guitars
Just a little bit more than you crave
Stop the music
When you're feeling so small in the night
Fade the guitars
Oh, the silence will make it alright
Yeah, the silence will make it alright
Hey, the silence will make it alright
[Verse 2]
Rain dogs are barkin' alone
Wish you were closer to home
It's getting colder out there
It's crazy and won't disappear
[Pre-Chorus 2]
No prayers, no nothing
Just wasteland
[Chorus]
Stop the music
When the dance is reserved for the brave
Fade the guitars
Just a little bit more than you crave
Stop the music
When you're feeling so small in the night
Fade the guitars
Oh, the silence will make it alright
[Bridge]
Wish you never had to run
To come undone
And meet the light tonight
A little bit of you wanna make it alright
Wish you never made the deal
It could be real
You'll get it right tonight
A little bit of lovin' could-a make it alright
[Chorus]
Stop the music
When the dance is reserved for the brave
Fade the guitars
Just a little bit more than you crave
Stop the music
When you're feeling so small in the night
Fade the guitars
Oh, the silence will make it alright
Yeah, the silence will make it alright
[Outro]
Hey, the silence will make it alright



Dette er hva jeg personlig liker best i årets Melodi Grand Prix. Men jeg lever veldig godt med nesten alle låtene som vinnere i kveld. Stella og Alexandras energiske "You got me" gleder jeg meg til, Alejandros varme stemme og behagelige "Tengo Otra" tror jeg alle bør se opp for. Jeg har også sansen for både budskap og personligheten i Tom Hugos låt "I like, I like, I like". Nicoline vet jeg kommer til å levere et smashing, flott nummer på scena.
Så hvem tipper jeg som vinner?
Det er i år nesten umulig, fordi jeg synes det er et jevnt felt. Og ingen av oss har sett sceneopptredenene. Så jeg kommer til å være åpen i kveld, og stemme på det som treffer meg. 
Men så vet vi at det i den internasjonale finalen kun er tillat med seks mann på scenen. Derfor er det nok mange scenenumre i år, som vi må tenke på når vi stemmer; Nemlig at dersom nummeret er for stort så kan det ikke brukes i samme form i den internasjonale finalen. 

Så med det ønsker jeg dere alle en fantastisk Grand Prix dag i dag! Måtte den som representerer den norske smaken best vinne i kveld, og måtte ingen artister bli slått ut av uflaks med helse eller teknikk. 

VOI VOI! Dette blir stort!!!! 

Ingen kommentarer: