Sider

MGP-Rebecca med knallsterkt oppgjør med utseende-industrien.

Det er en sterk historie som fortelles i videoen til
"Who we are". 
I dag slapp Rebecca video til sin MGP-låt "Who we are".  Låta er skrevet av Kjetil Mørland. Mannen bak låta "A monster like me" som representerte Norge i Eurovision i 2015. Den gang ble låta lansert med en smågrotesk video som vakte mye oppmerksomhet, og som kunne tolkes på ulike måter. Jeg mener det var stor kunst. 
Det er også Rebeccas video. 


Også denne gangen er videoen til Mørlands låt en visuelt sterk video. Og slik jeg tolker det, er dette et knallhardt oppgjør mot den delen av utseende-industrien som dytter på unge jenter og gutter budskapet om at de ikke er bra nok som de de er, men at de kan justere det meste ved hjelp av å sprøyte nervegift i panna, eller plaststoff i lepper og kinn. 

Låta "Who we are" er en låt som ga meg fullstendig gåsehud da jeg hørte den første gangen. Som låt. Etterhvert har jeg gått mer inn i teksten, og som teksten i "A monster like me" kan teksten dras i ulike retninger.

For meg er dette et sterkt budskap om utseende-fikseringen i dagens populærkultur.
På scenen var det ikke igjen noe av det smågroteske fra videoen til "A monster like me" da den ble framført.
Det blir spennende å se hva som blir sceneshowet denne gangen. Om de satser på et sceneshow som underbygger dette som en vakker, klassisk sterk pop-låt som bygges opp fra det sarte, vakre til det rytmiske crescendoet?
Eller våger de å lage et sceneshow som forsterker budskapet som ligger i videoen.
Noe som i så fall er et dristig grep.
Og dristige grep heier jeg på. 
Se videoen her: 

Ingen kommentarer: