Sider

Vakker vals første bidrag til neste års Eurovision

I går kveld hadde Albania sin finale. Dessverre valgte jeg ikke å se den. Viktigere var det tross alt å pynte juletre med tre år gamle Marie og spise vår etter hvert tradisjonelle sushi på lille julaften.


Som vanlig var det en langdryg affære å få plass en vinner i den albanske finalen. I det selve prosessen startet på bittelille julaften gikk det 1,5 time fra sendingen startet til vi hørte den første låta.
"Festivali i Känges" heter den albanske uttakingen. Som sagt fikk jeg ikke sett gårsdagens finale, men det pleier å være en langdryg, men storslått affære. Alvorlige menn i dommerpanélet, og et relativt disiplinert publikum, for å si det sånn.

Denne albankse musikkfesten har en selvstendig rolle i Albania og har ikke bare betydning som uttaking til Eurovosion. Derfor følger ikke uttakingen reglene til EBU når det gjelder f.eks lengde på låtene, antall mennesker som er tillat på scenen samtidig, eller dette med orkester.
Noe av det jeg virkelig setter pris på med Festivali i Känges er nettopp at de har orkester og tar dette såpass på alvor. Det er mer høytid enn det er rølpe-party. Det liker jeg. At koret for eksempel står med svære hodetelefoner viser at de prioriterer det musikalske uttrykket framfor det visuelle.
Men det gjør at låtene som regel høres en del annerledes ut i den internasjonale finalen.

Årets vinner er etter min mening en vakker ballade. En ballade i valsetakt som bygger seg stadig opp. Det er noe litt U2-aktig over den suggererende rytmen i bunnen, og Eugent Bushepa sin stemme har et stort spenn, uten at jeg synes han overdriver eller "briefer" for mye med stemmen sin.
Jeg tror låta kan tjene på å kuttes litt ned. Det må den jo også, for i den albanske uttakingen tikket låta inn på 4 minutter og 30 sekunder. Låta heter "Mall". Jeg håper veldig at de ikke går over til engelsk tekst.

Dermed synes jeg at Eurovision 2018 har fått en god start. Og for meg var dette en fin julepresang på selveste julaften.

Etterhvert som det kommer fler og fler bidrag så vil du få se og høre dem her på bloggen min. Men etterhvert vil jeg samle opp flere når det store "raset" kommer nærmere mars.

3 kommentarer:

Rune Sagen sa...

Dette var en positiv overraskelse. Vakker innledning og sang, spennende elementer. Svakheten er når den blir litt masete i de rocka partiene. Men ellers 7 poeng fra meg.

John Arne Dahl sa...

Første delen av denne gir meg gåsehud, og jeg elsker det jeg hører. Først avmælt så riktig pompøst, og dette deilige tunge kompet, og for en stemme. På slutten blir det vel mye rot for min del så jeg håper det er her de korter ned. Jeg også håper jeg at de beholder språket da jeg synes det kler låta utrolig godt. Denne har jeg hørt på flere ganger i dag og oppdager stadig nye ting som fester seg. Bravo Albania!

Anders M. Tangen sa...

Jeg er ganske enig med dere begge. Låta trenger å «temmes» litt, og ryddes opp i. Jeg tror den kan tjene på å kuttes ned. Men jeg tror på ostehøvel-kutt her. Ikke fjerne noen hele bolker, men stramme den inn over det hele.