Sider

NRK på hugget foran MGP2018

I fjor var låter og artister til MGP klare i Januar. I år ligger NRK
to måneder "foran skjema". Det er godt nytt! 
Alt tyder på at det er en offensiv Stig Karlsen som skal gjennomføre sitt første MGP som både prosjektleder og musikkansvarlig. Denne kombinasjonen gjør faktisk Karlsen til en av de mektigste MGP-generalene. Allerede nå, i starten av November er samtlige låter til finalen klare. Og ni av ti artister er klare. 



Mitt inntrykk både i 2016 og 2017 var at det skjedde ting i planleggingen av de norske finalene som gjorde at man tidvis kom lit bakpå. Jeg har ikke dette fra noen kilder, men det var mitt inntrykk. I år er inntrykket helt annerledes.

Samtlige låter er klare to måneder tidligere enn det som har vært vanlig.

Stig Karlsen har også tatt tak i noe som jeg i mine blogginnlegg har vært opptatt av: Å få mer fokus på låtene. Denne måten låtene har vært lansert på de siste åra med små "snutter" har gjort at fans og publikum kun har hatt artistene å diskutere rett etter lanseringen, siden de fleste kun har fått høre 16 sekunder av låtene.

I år blir alle ti låtene til finalen lansert i sin helhet med en gang.

NRK har gjennom hele dette året vært offensive og ligget i forkant hele veien. Påmeldingen til MGP startet allerede før den norske finalen 2017. Altså i mars. To måneder tidligere enn det som har vært vanlig. Og nå er låtene altså klare to måneder tidligere enn før.

Stig Karlsen sier i et intervju med meg, som jeg har publisert hos escNorge i dag  at det ikke er noe mål i seg selv å være klar med låtene så tidlig, men at det gir ro og fokus i det arbeidet som nå skal gjøres videre inn mot finalen.

Jeg tror dette gir alle et forsprang. Artistene får nå mer tid til å tenke på sceneproduksjon, kanskje lage video og gjennomføre en vellykket og gjennomarbeidet markedsføringsstrategi av låter og artister.

NRK har også i har hatt langt flere folk med på å finne låter til finalen. Både fans, lyttergrupper med "vanlige folk" i ulike aldre, og musikkredaksjonene i NRK har vært med å bedømme innsendte låter. Det er også flere artister som er invitert med. Les mer om utvelgelsen og lanseringen i denne artikkelen jeg la ut på escNorge i går: https://escnorge.net/mgp/mgp-latene-slippes-tidligere-enn-for

Jeg har store forhåpninger til at det vil være ti gode og spennende låter so konkurrerer i MGP. Jeg synes det er viktigere enn at det eventuelt skulle være ti kjente artister.
Selv om jeg håper på et par, tre kjente fjes.

Ingen kommentarer: