Sider

Vurdering av semifinale 2 - med Norge

Laura Tesoro fra Belgia er årets humørbombe i Eurovision.
Hun er vippen i forhold til finaleplass sammen med Agnete.
Her er min vurdering av låtene i semifinale 2 i årets Eurovsion. 
Poengene er 1-8 og deretter 10 og 12.
Etter hver låt kommer jeg med et tips om hvorvidt låta går til finale eller ikke.
Norge starter som nummer femten i semifinalen.  Dette kommer til å bli farlig spennende. Norge ligger nå på en niendeplass på oddsen i vår semifinale. Ti kvalifiserer seg.


Mine vurderinger er gjort ut ifra hva jeg liker og ikke liker, og ikke etter hvordan jeg tenker at låtene kommer til å hevde seg. Men jeg har under hver vurdering skrevet et tips om hvorvidt jeg tror låta går videre eller ikke. 

Latvia - «Heartbeat»
Justs 

21 åringen Justs studerer til å bli lærer for andre sangere inne jazz og pop. Målet hans er å starte sin egen musikkskole. Dette er med andre ord en musikalsk fyr som lever og ånder musikk. Jeg synes å merke det i rytmikk og stemmebruk. Sammen med den tunge, men samtidig luftige beaten blir dette en suggererende sak som får dansefoten i gang.

Min vurdering: 7
Kvalifiserer seg sikkert


Polen - «Colur of you life»
Michał Szpak

Jeg synes dette er riktig så vakkert jeg. Mange henger seg opp i at han har så langt hår og singlet når han synger. I en melodikonkurranse er det for meg helt underordnet, og dette er for meg noe så enkelt som en pen melodi, godt framførtt og med et catchy refreng som er lett å synge med på.
Noen ganger holder det i massevis.

Min vurdering: 6
Kvalifiserer seg sikkert


Sveits- «The Last of our kind».
Rykka

Hva handler dette om? Er det en dystoskopisk endetids sang om menneskeheten som er i ferd med å utslette seg selv? Sveits skal ha ros for å komme med en tekst som handler om noe annet enn: «You are the air that I breath», «You´re the one I´m dreaming of». Dette er en ganske grei popsang med referanser til 80 tallets poplåter. Rykka skal visstnok ikke være helt stødig live, så det spørs hvordan dette ender. 

Min vurdering: 5
Kvaliserer seg trolig ikke


Israel- «Made of stars»
Hovi Star

Jeg er Grand Prix entusiast av en grunn. Det er fordi at jeg da jeg var barn likte den musikken som ofte var med i konkurransen. Selvsagt. Det var da ofte store ballader, framført med skamløs pondus og pompøsitet. Fakter og opptredner som utenfor Eurovision ville være «for mye» er innafor i ESC. Dette er en slik erketypsik Grand Prix-låt framført av en artist som uten problemer kunne gli greit inn ESCs mest hardbarka fanmiljø. Han har visstnok levert fantastiske prøver i Stockholm og har klatret oppover på oddsen. Jeg liker dette, selv om det ikke treffer meg helt i hjerterota.

Min vurdering: 6
Kvalifiserer seg trolig


Hviterussland- «Help you fly»
Ivan

Irriterende refreng som har plaget hjernen min siden jeg hørte låta første gang. En annen ting jeg ikke får ut av hodet mitt er bildene som har versert på nettet av en naken Ivan sammen med ulv på de merkeligste steder. En ulv som holdes i sjakk med en ståltråd rundt halsen. Ikke bra i det hele tatt, selv om Ivan sier dette er for å vise at den ville naturen ikke er farlig. Det viser han altså ved å drasse med seg en ulv inn på nattklubber og fester. Ulver hører ikke hjemme der. Derfor blir hele pakka bare fæl. 

Min vurdering: 2
Kvalifiserer seg neppe


Serbia- «Goodbye-(Shelter)
Sanja Vučić ZAA

Som jeg skrev i vurderingen av Israel er noe av Euorvision for meg at noen er litt for mye. Litt over the top. Sanja er så definitivt over the top med sine fakter og Amy Winehouse-lignende framtoning. Men på den annen side er dette en stor låt med en dramatisk oppbygging. Da koret setter inn i refrenget har jeg både gåsehud og tårer i øyekroken. Ja, for slik kan Eurovision-musikk virke på meg, når den funker som den skal. De etniske elementene i låta løfter den opp fra en vanlig stor ballade. Jeg tror denne kan overraske stort om de får til et mektig nummer live.

Min vurdering: 10
Kvalifiserer seg


Irland - «Sunlight» 
Nicky Byrne

Dette blir en slik radiolåt som ligger til vurdering hos musikkprodusentene, men som blir vraket fordi det er for ordinært. Da blir det i alle fall for ordinært i et musikkshow-program som Eurovision. Det er ikke noe galt med låta, og du må virkelig ha stått opp på det gærne beinet om du blir sur av dette. Men det hakker og går i det samme hele tida, uten at det egentlig skjer noe spennende. Og den tidligere westlife-stjerna klarer ikke å løfte låta utover det ordinære heller.

Min vurdering: 4
Kvalifiserer seg ikke


Makedonia - «Dona»
Kaliopa

Kanskje er dette den største stjerne i årets Eurovision. Kaliopa har også vært med i Eurovision før. Dette er jo en erketypisk Grand Prix-låt og jeg elsker at det er med noen slike. Kaliopa leverer alltid veldig bra på scenen, og har en trofast fanskare. Jeg elsker at hun synger på morsmålet, og sangen får meg til å få lyst til å gå på nettet og bestille en tur til Makedonia, for å sitte på et torg og drikke hvitvin. En låt som får meg i sommerstemning og i Grand Prix-stemning kan ikke få dårligere enn 7.

Min vurdering: 7
Kvalifiserer seg ikke


Litauen - «I´ve been waiting for this night»

Vanvittig lite original tekst. En tekst som ikke treffer meg noe sted. Ikke rører det meg, ikke bergtar det meg, ikke provoserer det meg, og ikke inspirerer det meg. Dermed blir historien som fortelles relativt meningsløst. Jeg liker heller ikke måten dette er produsert på. Det blir massivt, og for tett lydbilde. Donny Montel synger også på en måte som ikke apellerer til meg. Da jeg hørte låtene, uten å vite land og artist trodde jeg det var en dame som sang.
Dette er jo ikke direkte dårlig heller. Bare kjedelig.

Min vurdering: 4
Kvalifiserer seg neppe


Australia - «Sound of silence»
Dami Im

Dette er kanskje Agnetes sterkeste konkurrent i genren kraftig ballade med kvinnelig sanger. Jeg synes dette er stort og flott. Det stopper riktignok litt opp for meg, men Dami synger med troverdighet, og evner å formidle sangen. 
Denne kan slåss om seieren tror jeg.

Min vurdering: 10
Kvalifiserer seg


Slovenia - «Blue and red»
ManuElla

Country er en genre som av og til gjør det bra i Eurovision. Men for meg som ikke er glad i country, banjo eller jodling blir dette feil på alle måter. Du vet at når du gnikker med isopor på glass, eller drar neglene nedover et trebord så får det enkelte til å grøsse. Slik har jeg det med jodling. Selv om Slovenia er et vakkert fjelland, og jeg derfor skjønner at de gjør dette så blir det likevel feil. Jeg finner ikke noe slovensk i dette. Det blir bare rart og veldig irriterende for meg.

Min vurdering: 1
Kvalifiserer seg ikke


Bulgaria - «If love was a crime»
Poli Genova

Dette er en sang som etter mening egentlig har alt! Jeg liker måten de har integrert morsmålet sitt i refrenget. Lenge forsto jeg ikke hva de sang. Trodde det var engelsk og da sang: «I´m a loser» eller noe. Men hun synger altså bulgarsk, О, дай ми любовта, som betyr : «Å gi meg kjærlighet». Men denne strofen gjør låta litt mer mystisk, og det liker jeg. Den har også en sterk oppbygging med blåsere og orkester mot slutten, men produsenten har ikke falt for fristelsen til å overdrive. Derfor blir dette moderne, lekkert og disiplinert. Herlig!!!

Min vurdering: 12
Kvalifiserer seg


Danmark - «Soldiers of love»
Lighthouse X

Dette «boybandet» må vel snarere kalles et herreorkester. Men dette er jo veldig sympatisk da. Hver av gutta i bandet har frontet hver sin veldedige sak, og inntektene fra salg av låta går til disse sakene. De er altså soldiers of love. Et budskap som jo trengs. Men refrenget er klin likt en annen tysk låt som jeg ikke husker navn eller artist på i farta. Det er ikke så viktig. Poenget mitt er bare at dette er veldi uoriginalt og litt vel enkelt. Det er ikke noe rafinnement over det. Dessverre. Selv om det er en sympatisk gjeng.

Min vurdering: 4
Kvalifiserer seg ikke


Ukraina - «1944»
Jamala

Helt fra denne ble valgt har den ligget øverst på mange fanmålinger. Nå følger oddsen etter og denne kniver om førsteplassen sammen med Russland. Det kan bli litt av en kamp mellom to rivaler. Særlig når noen mener at låta 1944 er farlig nær å drive politisk polemikk mot Russland i låta som handler om deportasjonen av krim-tartarene i 1944. Jeg ser ikke at dette skulle være så politisk at det ikke skulle kunne delta. I fjor sang den franske artisten om første verdenskrig. Hvor går grensen? Abba refererte til Waterloo, og Ketil Stokkan sang om Brandeburger Tor. Dette er riktignok i en annen liga, og jeg tror dette kan bli mektig på scena. Skulle denne vinne, så er det på grunn av låta, og ikke på grunn av noe annet.

Min vurdering: 8
Kvalifiserer seg


Norge- «Icebreaker»
Agnete

Verset i låta har en lett kulde i seg og starter med en oppbygging mot refrenget, som kommer som den isbryteren Agnete synger om. Refrenget er tungt, seigt og kraftig. Motsatsen av versene. Men det hele henger sammen. Agnete synger om sin venninne Malin, som vurderte å ta sitt eget liv på det verste. Å være fengslet i sitt eget sinn kan kanskje føles som å være fanget i «frozen water». Da trenger man en kraftig, seig isbryter som kommer og redder deg. Nå er det Agnet som sliter mentalt. Derfor gir hun ikke intervjuer eller deltar i sosiale aktiviteter under ESC, men hun mobiliserer alt til å stå på scenen. Agnete vet derfor hva hun synger om. Hennes prestasjon, men også låta kan derfor være en inspirasjon til alle som sliter med psykisk sykdom. 
Derfor blir hele denne troverdige pakka verdt maks poeng fra meg.

Min vurdering: 12
Kvalifiserer seg trolig, men er i faresonen.


Georgia- «Midnight Gold»
Nika Kocharov and Young Georgian Lolitaz

Jeg elsker dette! Dette skiller seg ut fra de andre. Her er ingen paljettkjoler. Her er bare ren og skjær rock. Jeg elsker monotonien og galskapen i dette.
Jeg mener at de som sier at slik ike passer i Eurovision tar feil. Eurovision er egentlig bare som en CD-spiller, et format som kan formidle all slags musikk.
De har visst levert gode prøver, og har derfor klatret litt på oddsen og puster Norge i nakken når det gjelder kvalifisering. Ti sanger kvalifiserer seg. Norge ligger på niende plass nå, og Georgia på tiende.

Min vurdering: 10
Kvalifiserer seg trolig, men er i faresonen


Albania - «Fairytale»
Eneda Tarifa

Det er en romjulstradisjon for meg å se den albanske finalen. Den varer i flere timer med fullt orkester og gode greier. Da jeg så finalen i år ble jeg fjetret av denne låta og tippet den som vinner. Men så gjorde de den om til engelsk, og strippet den litt ned. Så mye ned at den forsvant fra min favorittliste.
Nå blir det mest anmasende og slitsomt uten dynamikk.

Min vurdering: 3
Kvalifiserer seg ikke.


Belgia - «What`s the pressure»
Laura Tesoro 

Hvert år dukker det opp en sang som jeg «forelsker» meg litt i. Mulig det er farsfølelsen, men Laura Tesoro har en væremåte og en utstråling som får meg til å ville henne alt godt. Denne sangen om å være den du er, på en naturlig måte er et viktig budskap. Laura har tuslet rundt i Stockholm nesten uten sminke, men desto mer smil og imøtekommenhet. Hun danser like godt som hun synger, og det er forfriskende med et slik shownummer. Dette er årets humørbombe for meg. Men låta mangler litt i oppbyggingen, det blir litt for mye gjentakelser mot slutten.

Min vurdering: 10
Kvalifiserer seg trolig



Så da tipper jeg disse til finale fra semifinale 2:


Latvia, Polen, Israel, Serbia, Australia, Bulgaria, Ukraina, Norge, Georgia, Belgia

Ingen kommentarer: