Sider

Gratulerer Laura Tesoro med finaleplass!

Nå er det Laura Tesoro hele veien for meg.
I Eurovision dukker det opp artister og låter som jeg forelsker meg i. I år er det flere. Men en av de som har vært i usikker posisjon i forhold til  komme til finale er Laura Tesoro fra Belgia. Hennes budskap om å gjøre det du vil, og være den du er. Uansett hvordan du er, synes jeg er et godt budskap. 
Ellers tror jeg Australia vil bli skummel når det gjelder å kjempe om seieren.
Faktisk tror jeg Russland er litt overvurdert. Men, det gjenstår å se.



Når det gjelder Norge så har jeg i flere sammenhenger flagget at jeg er i tvil om vi kom til å gå videre. Agnete leverte fantastisk. Aldri har jeg hørt henne synge bedre.
Men når jeg så sceneframføringen i dag, så ble den litt statisk. Den underbygde ikke historien som lå i øynene og sjelen til Agnete godt nok.
Dermed ble dette et visuelt bare helt passe nummer.
Agnete sto helt stille, og danseren var litt "awkward" i bakgrunnen.
Dessverre

Uansett. Mange land må leve med å være  utenfor finalen i tiår. Vi tåler dette. Jeg håper Jan Fredrik Karlsen nå snapper opp litt mer om hva Eurovision handler om, og tar det til seg.
Eurovision handler aldri om å finne noe som en tenker kan passe i sammenhengen.
En må finne det originale. Det rare. Det vakre. Det som alle tenker: WoW Det var da ingen Grand Prix låt?

I 2013 sendte vi en elektronikalåt fjernt fra ESC og havnet på fjerde. I 2014 sendte vi en inadvendt, lavmælt ektefølt ballade om inadvendthet og havnet som nummer åtte. I 2015 sendte vi en pussig ballade duett med en rar oppbygging og pussig, mytisk tekst. Den endte som nummer åtte.

I år prøvde vi oss med en låt skrevet av låtsnekre fra England og Sverige og ryker i semien.

Jeg tror vi neste år skal finne norske låtskrivere som skriver genuint, originale låter rett ut fra sin egen sjel. Ikke låter ut ifra et kalkulert system.

Agnetes tekst i "Icebreaker" er ikke kalkulert. Den er ekte og ærlig. Særlig med tanke på hennes situasjon med noe som kan være en bipolar lidelse
Jeg elsker og har elsket låta hele tiden
Den ga meg gåsehud første gang jeg hørte den.

Noen ganger bommer vi. Og vi kommer til å bomme i framtida også. Med norske, belgiske, koreanske eller svenske låtskrivere.
I år bommet vi resultatmessig.
Men, jeg er sikker på at noen som sliter i sitt "isfengsel" har fått inspirasjon gjennom det Agnete presterte på senen i kveld.
Derfor er Agnete en vinner uansett.

Jeg for min del er så glad for at Laura gikk videre at nå er det Laura all the way for meg.
Når Agnete ryker, rykker Laura opp!

Jeg gleder meg til finalen på lørdag!

Voi Voi

Ingen kommentarer: