Sider

VG går i baret igjen.

Dette begynner å bli litt komisk. Det er tredje gang VG lager eksakt samme overskrift om en av MGP-låtene. I 2012 var Plumbo stor favoritt til seier i følge VG.  I fjor var det Staysmann og Lass. Begge gangene baserte VG seg på streaming på Spotify og Wimp (Tidal).
I år er det Freddy Kalas som får den tradisjonelle overskriften. 
Det er forsåvidt greit. Det er gøy at en MGP låt herjer på hitlistene i Norge, og faktisk i Sverige. Men det gjør ikke låta til favoritt.
I en slik artikkel bør ikke bare streamingtall være nevnt. Jeg trodde VG hadde lært av fjorårets pinlige ignorering av den låta alle som skjønner MGP og ESC forsto var favoritten nemlig "A monster like me".  Da VG dagen etter finalen skrev at dette var overraskende var det ikke bare jeg som måpte. Låta hadde ledet på oddsen og vært den store snakkisen på nettet helt fra låtene ble lansert. Men VG hadde kjørt seg fast i Alexandra Joner, Erlend Bratland og Staysmann og Lass. I år ser det ut til at det gjør samme tabbe.


Det kan godt hende at Freddy Kalas vinner MGP neste lørdag. Men jeg tror det ikke. Likefullt overrasker det meg litt av VG ikke lærer. Dette er eksakt samme overskrift de brukte om Plumbos "Ola Nordmann" i 2012 og om Staysmann og Lass sin "En godt stekt pizza" i fjor.
Men ingen av dem vant.
I fanmiljøene og på ulike fora var stemningen en helt annen enn i VGs redaksjon.
Der ble det snakket om Tooji og "Stay" i 2012, og om "A monster like me" i 2015.
Men VG fanget det ikke opp.
I år kan de gjøre samme feil igjen.
Oddsen har faktisk ikke bommet på vinneren de siste ti årene, såvidt jeg kan huske (skal ikke vedde) http://www.braodds.no/melodi-grand-prix

Nå skriver VG at gode tall på streaming ikke er det samme som å vinne, men de nevner ikke oddsen en gang. Det er litt rart.
Når det er sagt tror jeg det er ganske åpent i år, selv om det er Agnete Johnsen og "Icebreaker" som leder på oddsen og med Laila Samuels "Afterglow" på andreplass. Sannsynligvis er en av disse to vinnerne, og ikke Freddy Kalas.
Men jeg er for vås, tull og moro jeg. Så jeg danser gjerne med datteren min til jamaikanske toner og gebrokkent engelsk.
Men finale i ESC blir det neppe om vi sender den.
Likefullt, man kan aldri vite og jeg blir ikke sur om den vinner. Det er et åpent år.
Men det overrasker meg at VG ikke lærer å se på andre kilder enn streaming når de skal se på hva som er MGP-favoritter.
Uansett, dette er en del av "gamet". Bring it on.

http://www.vg.no/rampelys/musikk/mgp-freddy-med-gigantisk-forsprang/a/23621010/

Ingen kommentarer: