Sider

My review of the pre-qualifited songs for Eurovision 2015

Australia kan vinne Eurovision! Men det betyr livkel ikke
finale i Australia. 
I tillegg til de fire store er selvsagt fjorårets vinner direktekvalifisert pluss Australia! Australia får være med som en markering av Eurovisions 60 års jubileum. Dersom Australia skulle vinne arrangeres selve finalen et eller annet sted i Europa. Tyskland er garantiskt og tar på seg arranementet om ikke andre gjerne vil ta det.
Her er min vurdering av årets direktekvalifiserte.
Jeg gir poengene 1-2-3-4-5-6-7-8-10 og 12

Here´s my review of the pre qualified songs this year.
I will score 1-2-3-4-5-6-7-8-10 and 12




STORBRITANNIA (UK)
ELECTRO VELVET: "Still in love with you"


Jeg elsker denne elektro-charelston låta. Denne glir rett inn i trenden etter filmen "The Great Gatsby". Som fan av Bryan Ferry og hans album med tjuetallsversjoner av sine største hits er dette helt i min gate. Og i et år uten de store gledsfylte rytmene er dette veldig kjærkomment.
Er spent på å se dette live. Men de leverte i det minste sjarmerende under forhåndsfesten i London forrige helg. Er bare spent på om landene som tidligere var bak jernteppet har referanser som gjør at de liker denne låten
Min vurdering: 10

I love this electro-charleston song. This is a part of the trend after the movie "The Great Gatsby". I´m a huge fan of Bryan Ferry, and his album with his greatest hits in a twenties wrapping is all just down my ally. In a year without the happy rhythms this is very welcome.
I´m very thrilled about how this will work out live. At least they delivered very charming during the Eurovision-party last weekend. I am a little uncertain if countries in the eastern Europe has reference to like this song.
My review:  10

ØSTERRIKE
MAKEMAKES: "I am yours"


Makemakes er et rockeband som turnerer en del rundt om i Europa. Men her er det ren balladestemning. Jeg synes den er godt framført, og skulle jeg høre denne på en pianobar ville det øke trivselen min. Men på en Eurovision-scene er jeg litt usikker på om dette gir nok spenning og magi på scena.
Min vurdering: 6

Makemakes is a rock band who tours Europe a lot. But this song is pure ballade. I think it is very well performed, og I would very much appreciate to hear this in a piano bar. But on a Eurovision stage I´m not sure if it will stands out and make som magic happen. 
My review: 6

FRANKRIKE
LISA ANGELL: "N´obliez Pas"


Lisa Angell har blitt kalt Frankrikes Susan Boyle. Jeg er Grand Prix entusiast, og er det av en grunn. Musikken fra konkurransen har noen ganger gitt meg gode musikalske opplevelser. Denne låta er så "old school" at den gir meg den gode følelsen jeg forbinder med Eurovision.
Den bygger seg opp uten å endre helt personlighet.
Min vurdering: 12

I´m a real Eurovision enthusiast. And I´m that for a reason. Some music from this show has during many years given me good musical experiences. This song is so "old school" and gives me the good nostalgic vibes from my childhood in front of the TV in my small hometown.
This song builds up, and developes without changing personality completely.
My review: 12

GERMANY
ANN SOPHIE: "Black smoke".


Denne likte jeg veldig godt da den kom. Men den har dessverre sunket litt på min favorittliste.
Jeg synes Ann Sophie har en sexy stemme, men da refrenget kommer så blir jeg litt skuffet.
Men greit nok.
Min vurdering: 7

I really liked this when it was presented. But unfortunately it has dropped on my ranking. I think Ann Sophie has a sexy voice, but when the refrain comes it leaves a bit empty.
But after all, this is fair enough.
My review: 7

ITALY
IL VOLO: "Grand Amore"

Jeg som elsker Italia burde elske denne. Men dette blir altfor mye for meg. Det er pompøst, og uten den egentlig helt store melodien. I ett og alt virker disse som en slags parodi på "Il Divo".
Så av en eller annen grunn så irriterer denne mer enn den gleder.
Jeg savner den finessen og elegansen jeg har sett i Italias bidrag før.
Men bevares, den kan komme høyt.
Min vurdering: 4

As a Italy-lover I should love this. But this is just too much for me. It is to pompous, and lacks a really good melody. After all this appears as a parody of "Il Divo" to me.
So for some reason this annoys me more than it pleases me.
I miss the elegancy and finess I´v been used to from Italy.
But, of course, I can see this in Top 5. 
My review: 4

AUSTRALIA
GUY SEBASTIAN: "Tonight again"


Dette er litt for amerikansk etter min personlige smak. Jeg liker ikke soul eller funk noe særlig.  Men dette er veldig bra gjort! Guy Sebastian har vært på VG lista i Norge før og har et publikum, en god stemme og ikke minst en god låt som skiller seg kraftig ut. Dette er kanskje den låta i år som har størst apell utenfor Eurovision universet.
Så absolutt en mulig vinnerkandidat! Heia Australia.
Min vurdering: 12

This is a bit to american for my taste. I don´t like funk. But this is a really clever work. Guy Sebastian has an audience, a good voice and a good song that really stands out. This is maybe that song this year that will appeal most to people outside the Eurovision-sphere.
This a real possible winner! Go, Australia!
My review: 12

SPANIA
EDURNE: "Amanacer"



Dette er også en litt sånn "old school" Grand Prix låt. Dramatisk og sterk. Men allikevel blir dette litt kjedelig for meg. Den mangler en originalitet, eller noe annet jeg kan feste meg ved.
Slett ikke dårlig, bare litt kjedelig.
Min vurdering: 6

This is also a sort of "old school" Eurovsion song. Dramatic and strong. But anyhow this turns out to be a bit boring to me. It lacks something original. Something like a hook.
Not bad at all, just a lit dull.
My review: 6


Ingen kommentarer: