Sider

Startrekkefølgen i MGP avgjøres av redaksjonen. Hva vil det ha å si?

Typisk eksempel på en startrekkefølge den gangen låtene ikke
hadde tall, men bokstaver. Programleder Jarl Goli. Foto: NRK
Det er en dårlig skjult hemmelighet at startnummer er viktig i MGP og ESC.
Derfor har den noen ganger blitt trukket, mens den andre ganger er bestemt av redaksjonen.
I år bestemmes det av redaksjonen. Det kan bli urettferdig både mot NRK, artistene som får godt startnummer, og de som får dårlig. Men jeg skjønner at NRK gjør det på denne måten.




Jeg spurte i dag på twitter hvordan startrekkefølgen skal bestemmes i år.
NRK svarte at den bestemmes av produksjonsteamet i samarbeid med KORK.
Det må tas hensyn til skift, dansere, lys og selvsagt dramaturgi i programmet.

Jeg synes det er fordeler og ulemper med alle måter å gjøre dette på.
Automatisk tenker jeg at trekning er det mest rettferdige. Så blir det NRKs oppgave å løse det rent tekniske.
I hvert fall i år når låtene virker litt like i formen, ut ifra 15 sekunders klippene vel å merke.

Når NRK skal bestemme rekkefølgen så vet jeg at mange tenker at de favoriserer den de plasserer sist.
Det er urettferdig mot den artisten som er nødt til å bære med seg en tanke om at han/hun eller de er favorisert, og dermed kan miste "Askeladden"-støtte fordi de plutselig er favoritter.

Jeg stoler faktisk på NRK, at de gjør riktige vurderinger ut ifra å lage et spennnende program, som flyter godt.
Men bare det at vi kan stille spørsmålstegn ved hvorfor noen får et godt startnummer, gjør at jeg tenker at trekning hadde vært mest rettferdig.

Likevel kan mye rettes opp med en gullfinale.

Under presentasjonen sist onsdag ble de ropt opp i alfabetisk rekkefølge etter artistnavnene, så det er heldigvis ikke startrekkefølgen.

Startrekkefølgen offentliggjøres i mars.

Ingen kommentarer: