Sider

Hvem vinner MGP-finalen i kveld?

Siden 1960 år har nordmenn i større eller mindre flokker, og i større eller mindre formater samlet seg foran TV-skjermen for å se den norske finalen i Melodi Grand Prix.
I kveld er det på`n igjen, foran rundt 6500 elleville MGP-entusiaster i Oslo Spektrum.
En av låtene er oddsfavoritt i hele Europa til å vinne hele den internasjonale finalen i København 10.mai. Ikke siden 2009 har Norge vært på toppen av oddsen så sent i sesongen etter at de fleste av landene har valgt låt.  Da vant Norge med Rybaks "Fairytale". 
I kveld skal låtene få vise seg i sin fulle blomst, etter å ha blitt presentert i en litt nedstrippet versjon i delfinalene fra Folketeateret forrige uke.
Så, hvem vinner? Hvem bør vi sende til København i mai? Her er mine tanker.


Knut Kippersund Nesdal signerte platekontrakt i går etter
innsatsen i MGPs delfinaler. MGP er ikke akkurat noen
karrieredreper.
Det skjedde i 2009 da Rybak vant med "Fairytale" og i 2012 da Loreen vant med "Euphoria".
Så lenge landet ikke har valgt låt ennå fastsettes oddsen utifra den som er oddsfavoritt til å vinne den nasjonale finalen. Og i år er det Norge som troner på topp. Det er veldig spesielt så seint i sesongen, vi har ledet før også, men da har vi hatt vår norske finale i Februa, før nesten noen andre har fått valgt sine låter. I år har vi finalen som ett av de siste landene. Likevel ligger vi på toppen. Mange sier: Det gjør vi jo hvert år, men det stemmer altså ikke. Vi har ikke ligget på toppen så sent i sesongen siden 2009.
Og oddsfavoritten det er Carl Espen og sangen "Silent Storm".
Uansett hva folk måtte mene om låta, så er dette altså den låta Europeiske spillere i hele Europa tror kommer til å vinne hele Eurovision i år.

Men kommer den til å vinne? Det ble en god bredde i årets finale. Vi har El Cueros pop-rock låt, vi har Charlies fjortispop, vi har Carl Espens ballade, vi har Dina Misunds country, vi har Knuts 80-talls discopop, vi har Wulff og Odas allsangrefreng, Mos svulstige popballade, Linneas lekne elektropop og Elisabeth Carews slager-poplåt.

Jeg tror alt avhenger av framføringen i kveld, det vil avgjøre nesten mer enn låtene. I forhold til tidligere år er sangprestasjonene bedre. Vi skal huske at MGP er det eneste musikkprogrammet som sendes på TV hvor det ikke er tillat med lydjustering av vokalen i form av f.eks autotune eller innspilt vokal. Det gjør det til et avslørende TV-format. Og slik bør det være.
Men selv om de fleste synger rent er de aller fleste helt urutinerte.
Det syntes dessverre altfor godt i delfinalene. De fleste så livredde ut med stive kroppsbevegelser. Og som TV-seer er vi avnhengig av å føle oss trygge på artisten for å føle oss i komfortabelt selskap.
Kanskje med ett unntak. Carl Espens låt "Silent Storm" handler om å holde seg tilbake, å ikke få ut alt en har inne i seg. Den balladen blir nesten bare sterkere av en liten usikkerhet og en nerve. Bare den ikke tar overhånd.
Derfor vil den vinne i kveld som har greid å løfte nummeret sitt mest fra delfinalene tror jeg.

Det gjør det også vanskeligere å gjette en vinner. Vi har faktisk ikke sett eller hørt låtene i sin endelige versjon, siden NRK i år valgte å presentere låtene i en litt nedstrippet versjon i delfinalene. Det er en god idè å lage en større kontrast mellom delfinaler og finale synes jeg. I tidligere år har finalen nærmest bare vært en reprise av delfinalene.
I år har NRK lovet oss en flottere finale, som skinner mer enn noen gang og skiller seg tydelig fra delfinalene.

Jeg tror imidlertid at det kommer til å stå mellom Mo, Linnea, Carl Espen og Knut. Tre av disse
Linnea Dale er en av favorittene til å vinne i kveld på oddsen,
bak Carl Espen. Mine stemmer blir nok splittet i år, basert på
liveframføringen.
viste en trygghet og en profesjonalitet på scena i delfinalen som nok vil løfte låtene inn i en gullfinale. Mens Carl Espen var nervøs, men med en slik låt og en slik tekst så ødela ikke det mye. Men han har også mye å vinne på å bli tryggere.
Nå har artistene hatt mer prøvetid, de har fått blitt enda bedre kjent med hverandre så jeg tror det blir et helt annet inntrykk av alle låtene i kveld.

Jeg snakket med flere av artistene i går, på et før-treff og da sa en av dem at de håpet å bli mindre redde og få litt mer sprut i kveld av alt publikummet i Spektrum! Og det skal ikke undervurderes hvilken stemning 6500 gærne publikummere kan skape, og hva et slikt publikum er i stand til å løfte fram!

I pausa blir det blant annet et stort show med Margaret Berger og Karin Park. Jeg har også mistanke om en nostalgitripp. En live variant av de historiske tilbakeblikkene til Lisenskontrolløren. Men jeg vet ikke, og vil ikke vite heller. Surprise me!

Alt i alt tror jeg favoritten Carl Espen tar dette hjem, selv om Norge ikke har stemt fram balladene i de siste årene. Noen sier at vi alltid gjør det dårlig med ballader. Men det samme kan sies om alle sjangere. Våre dårlige plasseringer har vært med låter i ulike sjangere og stiler. Dessuten har vi vunnet med en veldig rolig låt i 1995, Nocturne.
Noen vil også si at det er utrygt å sende en så urutinert artist som Carl Espen. Jeg er i utgangspunktet enig i at rutine og sceneerfaring er viktig.
Men det er risiki ved å velge en del av de andre låtene også. De har nemlig mye innspilt vokal som støtter sangeren. Dette er ikke tillat i Eurovision. Da må dette erstattes med live-korister, og det er ikke tillat med mer enn seks personer på scena.
Så flere av de ande numrene vet vi faktisk ikke hvordan kommer til å bli! Mens Carl Espens låt kan vi sende akkurat som den er. Vi vet hva vi får.
Og den har allerede vist at den har kvaliteter som Europeere ønsker seg. Carl Espen er en artistttype det ikke har vært eller er så mange av i Eurovision. Staute håndverkere er ikke det det florerer mest av, for å si det sånn. I Eurovision er det viktig å skille seg ut.

Jeg gleder meg til i kveld! Og tror faktisk jeg må utstyre meg med flere plakater.
For personlig er jeg like svak for både Linnea, Mo og Carl Espen. Så stemmene mine blir nok splittet i kveld! Jeg kommer til å la liveframføringen avgjøre.

Klokka 19.55 på NRK1 i kveld!

Voi Voi! ....Lørdagskvelden blir fin....

Her er kveldens låter, i den rekkefølge du får dem i kveld.
Under låtene finner du en videokommentar jeg har laget både om kritikken mot årets MGP og om låtene.
















Ingen kommentarer: