Sider

Slik tror jeg det går i vår semifinale! Hør alle låtene her nå.

Nå er alle Toojis konkurrenter i semifinale 2 klare!
Jeg har lovet dere en vurdering når alle er klare. Nå er de altså her, alle sammen.  Jeg har gitt alle en vurdering på en skala fra 1-10. Faktisk synes jeg det er mye helt okey i denne semien. Men det er ikke mange som gir meg gåsehud og en stor musikalsk opplevelse heller. Like lite som det er noen jeg synes er helt forferdelige, slik jeg har blitt vant til at det av og til er i ESC. Sverige holder favorittstempelet sitt, Norge henger med i toppen. Serbia er verdt å se opp for!

Maya Sar synger en fin ballade fra Bosnia


                                                               BOSNIA
Bosnia stiller med en ballade sunget av Maya Sar bak et digert flygel. Maya Sar har tidligere samarbeidet med blant andre den store stjernen Dino Merlin som representerte Bosnia i 2011. Maya Sar har et sterkt navn. Dette er en ballade, ganske lik alle andre tunge balkan-ballader vi har hørt før. Men det gjør ingenting for meg. Maya Sar har fylde i stemmen, og dette er reale saker. Fløytesoloen bidrar også til at den bosniske identiteten ikke blir helt borte! Jeg sier Heia Bosnia, og er ganske sikker på at denne kvalifiserer seg videre til finalen.  Min karakter: 7/10





                                                           BULGARIA
Bulgaria stiller med artisten Sofi Marinova.  I låten synger hun «jeg elsker deg» på hele 11 språk; arabisk, aserbajdsjansk, bulgarsk, engelsk, fransk, gresk, italiensk, romani, serbisk, spansk og tyrkiskLåten er en blanding av moderne techno og den tradisjonelle Balkan musikkstilen Chalka. Chalka er repitativt, inneholder mye repetisjoner og minner litt om Flamenco. Jeg liker Bulgaria, den har særpreg, er kompetent framført og er en av en sangen som gjør at ESC er interessant for meg. Samtidig er dette en sjanger som kanskje ikke favner veldig bredt. De unge på balkan stemmer på denne, men er litt mer usikker på tanter og onkler i Sverige og Norge. Likevel, det er nok av folk i Øst Europa til at denne kommer seg glatt til finalen! Spill høyt, hopp og sprett, feir livet ditt! Min karakter: 8/10





                                                          ESTLAND
Estland, som kalles for sangens land, sender en nasjonal Idol-vinner til ESC. Ott Lepland er pianist og sanger og stiller med den veldig vakre "Kuula". Det byter "Lytt" på norsk. Jeg har sett teksten oversatt og dette er et dikt om å stoppe opp, lytte litt til det som både er inni deg, rundt deg om mellom deg og de andre.
Dette er en helt grei ballade, sunget med noe som kan virke som relativt ekte innlevelse. Men den mangler noe i melodien, eller i arrangementet som løfter den fra det helt ordinære, småkjedelige. Tipper likevel en del høye poenger hos juryene i alle fall. Litt usikker på om den kvalifiserer seg til finalen, på grunn av mange ballader. Men Estland har gode naboer og venner i semien, så jeg tipper de også blir å se i finalen.   Min karakter 4/10



                                      GEORGIA    
Georgia stiller med Anri Jokhadze og låta "Im A Joker".  For meg framstår dette som en dårlig Tom Jones imitator som har skrevet låta si sjøl ut i fra en litt vel intim omgang med en engelsk rimordbok. Mangelen på refreng er skrikende. Denne går ikke til finalen. Min karakter: 2/10






                                                         HVITERUSSLAND

Hviterussland endret låt, i år i igjen, etter sin nasjonale uttaking. Valget falt til slutt, enten som et resultat av gullbarrer eller musikalsk kvalitetssikring, på gruppa Litesound. Låta er en helt okey poplåt, med et lettfattelig refreng.  Låta er "We are the heroes". Denne hadde vært tøff med Tommy Fredvang. Engeslkuttalen er mer underholdende enn noe annet. Har vanskelig for å forestille meg at Hviterussland ryker ut av semien med denne. Men er litt usikker. Min karakter: 6/10


KROATIA

Kroatia stiller med en låt du må være Europeer i ryggmargen for å forstå. Jeg er det. Jeg elsker Kroatia og jeg elsker mye av den melankolske musikken herfra. De stiller med en klassisk ballade av typen du hører fra TVn som står på inne i kaffebaren der du har satt deg for å ta en Espresso. Nina Bradje er en stor stjerne i Kroatia med en flott stemme, ru, mørk og sensuell. Låta er "Nebo". Dessverre mister den en sterkere personlighet. Det virker som verken artist eller låtskriver har turd å bestemme seg, og trekke låta i en eller annen retning. Jo lenger låta varer jo mer grøter det seg til. Til tross for venner og naboer, så tror jeg ikke Kroatia tar seg til finalen, men er usikker. Min karakter: 5/10





LITAUEN

Litauen sender for meg et glitrende eksempel på hvordan du kan ødelegge en ellers helt okey låt med et så bokstavelig, skoleteater aktig påfunn. Sangen heter "Love is Blind" og framføres av Donny Mantell. Og vet du hva, det hele er så dumt at siden sangen heter "Love is Blind" så synger han første vers med bind for øya! Tenk om Frank Sinatra skulle ha tenkt like bokstavelig hver gang han framørte "Fly me to the moon". Dette er en slags ballade som endrer trøkk et par minutter uti låta. Men det endrer seg ikke til noe spennende heller.  Jeg tror dette blir for middelmådig og forblir i semifinalen. Min vurdering: 3/10 






                                                               
                                           MAKEDONIA
Fra Makedonia kommer en balkanks popdiva Kaliopi Bukle som har en historie i ESC bak seg. Hun skulle egentlig være med i 1996 for Makedonia, og konkurrere i Oslo Spektrum hvor den internasjonale finalen ble holdt. Men hun ble stoppet på målstreken. Den gangen var det et merkelig system for utvelgelse av finalister. En jury satt i hemmelighet og velget og vraket hvilke sanger som skulle få være med i den store finalen. Men dette systemet ble raskt forlatt, og nå har vi som kjent TV-sendte semifinaler. Denne erfarne divaen stiller i semien med "Crno Belo", eller "sort hvitt" som det blir på norsk. Det starter hårreisende vakkert etter min smak. Stemmen har en inderlighet bak flygelet. Men så skifter låten tempo, og det blir spinkelt med en fuzz-gitar som høres så billig ut i bakgrunnen at du hører det fyldigere og bedre på envher skoletilstelning under en bandøvelse. Hun har nok sine tilherene, Kaliopi. Men ikke mange nok til å få henne til finalen. Min vurdering: 4/10



                                                             MALTA

På  Malta ser 98% av befolkningen på ESC. Men nesten aldri kvalifiserer de seg til finalen. Ganske imponerende stå-på vilje. De stiller med en klassisk Grand Prix låt, med en gladrefreng. Låta surrer og går brukbart, helt til mot slutten da Kurt Calleja skal forsøke å briljere. Ikke gjør det Kurt. Du heter ikke Nilsen til etternavn, men Calleja. De har reist rundt og spilt låta i diverse nasjonale finaler. Låta heter "This is the night". Malta mangler trofaste venner i ESC-universet, så de stiller med handicap fra før. Denne låta er ikke nok til å få Malta til finalen. Det haddde gått med flere trofaste naboer eller venner. Dessverre Malta. Min vurdering: 6/10





NEDERLAND
Nederland er et underlig land i ESC. De sender altså så mye rart som jeg ikke vet om jeg kan ta alvorlig. De kan sende menn i sølvdresser som synger om redde verden. De kan sende ei ung jente foran ei diger lirekasse og et refreng anno 1983. I år sender de en visestubb, sunget av en brunette i indianerdrakt. Hva skal jeg si? Altså, det er jo litt sånn småkoselig.  Har Nederland rett og slett gitt opp? Og sender bare noe på bøll? Joan Franka heter dama under indianerpryden. Låta "You and Me".
Dette blir for rart for de fleste Europeere, og ikke tror jeg jeg juryene trer hjelpende til med førstehjelpsskrinet heller. Så hvis du vil ha med deg denne låta, så må du nok se på semifinalen torsdag 24.mai. Min vurdering 4/10




NORGE
Norge stiller i år med en type låt vi aldri har deltatt med. Den nærmer seg "club"-sjangeren. Den er skrevet av Tooji med god hjelp av de to Boströmene som også står bak Sveriges bidrag i år. The Boströms konkurrerer altså mot seg selv. Norge har ligget høyt på meningsmålinger, og på oddslistene har vi plassert trygt blant topp ti. Dette er for meg en potent, glad låt som får meg til å føle meg yngre. Den er produsert tungt, og har en industriell rytmegroove som bare griper tak i magan min. Tooji synger mer enn bra nok på en slik type låt. Det blir spennende hvordan nummeret blir i Baku. I den norske finalen ble det brukt kor innspilt på forhånd. I ESC er ikke dette tillat. Da må entene danserne både kore, OG danse. Eller vi må ha færre dansere og et kor i tillegg. Det bekymrer meg ikke, NRK er sylproffe på dette. Norge bør, til tross for mangel på venner i vår semie klare å komme seg til finalen. Min vurdering: 8/10



PORTUGAL
Stakkars, Stakkars Portugal. De er hvert år så utrolig lojale mot ESCs idè. De sender som regel en låt som lett kan assosiereres med deres tradisjon. Denne gangen er det en fado-inspirert ballade (bombe). Jeg liker i utgangspunktet slik melankoli, og er fan av f.eks verdensartisten Cesaria Evora som har noe av den samme musikken. Det virker ekte på meg dette, og jeg får lyst til å ta en tur til Lisboa og sitte på en fortauskafe med en Vino Verde, eller en Portvin. Men de vinner nok ikke i år heller. Portugal ligger geografisk slik til at de har få naboer og venner. Men sangen, den finnes jo. Filipa Sousa er 27 år vant den portugisiske finalen soleklart med sangen "Vidha Minha" eller "Livet mitt" som det blir på norsk. Det er jo en tittel som vi nordmenn kjenner fra Kate Guldbrandsen i 1987, men da under tittelen "Mitt liv".  Denne er en av de jeg virkelig elsker, men den ryker ut fra semien på grunn av for få venner, både av landet og av sjangeren. Dessverre. Men min personlige vurdering er 7/10





SERBIA

Serbia deltar med sjernen Željko Joksimović. Han var programleder i 2008, og skrev vakre Lejla som gjorde stor suksess i 2006. Nå synger han selv, en ballade som i starten er klin lik Coldplays Paradise. Bare hør på fiolin-introen. Men det gjør ikke så mye. Selv liker jeg denne låta best før den "tar av". Skulle ønske de hadde turd å la den flyte i den stemningen som settes fra starten av. 
Men dette er en bra låt, som kan bli farlig i tet-kampen. Serbia har mange naboer som deler deres musikksmak, og artisten skal ingen undervurdere. Denne går glatt til finalen, og kan bli en av de som slåss om seieren til slutt. Min vurdering: 8/10



SLOVAKIA
Slovakia her drevet med så mye surr. Det er en artist som ble plukket ut, men som trakk seg, men så viser det seg at artisten som trakk seg likevel er den som faktisk har blitt plukket ut som vinner, men da med et annet kunsternavn. Jeg orker ikke bruke energi som slikt fjas. Så kort og godt her er Slovakias låt: "Don´t close your eyes" med Maz Jason Mai. Det er da i alle fall ingen ballade. Det er da noe. Juryen kan nok forbarme seg over denne velproudserte låta innen sin sjanger. Men jeg tror ikke den har den brede apellen an torsdag kveld i mai. Det er ikke mange nok "rockere" hjemme til å stemme den til finalen tror jeg. Min vurdering: 4/10





SLOVENIA

Slovenia stiller i år med en tidligere vinner av ESC. ESC er jo en låtskriverkonkurranse, og komponisten bak Serbias nydelige vinner "Molitva" i 2007 heter Vladimir Graic og er altså mannen bak årets slovenkse bidrag. Artisten, Eva Boto, er bare 16 år. Legg merke til kreasjonene kordamene har på hodet sitt forresten. Dette er en fin ballade, men langt unna de umiddelbare kvalitetene til Molitva.  Er litt usikker på om denne kommer seg ut av semien og inn i finalen. Den ligger og vipper ute i middelhavet et sted. Jeg tror kanskje den klarer å karre seg til finalen med et nødskrik. Min vurdering: 6/10

 

SVERIGE
Sverige har blitt storfavoritt etter sin finale 11.februar. Her vant Loreen knepent foran Danny, men likevel framstår hun som en suveren vinner etterpå. For hun ligger på hitlister i Spania, Norge, Island og flere andre steder allerede. Både kritikere og publikum er ganske sikre på at Sverige vinner hele sulamitten. Oddsene er nesten på Rybak-nivå. Personlig tror jeg det er 50% sjanse for at Sverige vinner i år. Men de trenger litt flaks med startnummer og slik. Det er mange damer med store stemmer og flagrende gevanter i år. "Euphoria" har en frekk melodi som fester seg lett, uten at det er et sånn "schlager"-refreng som hamres inn. Garantert videre til finale, og nesten helt sikker vinner av hele greia. Min vurdering: 9/10




TYRKIA
Tyrkia er nesten alltid garantert å gå videre fra semien. Delvis fordi de har mange venner, delvis fordi det bor mange tyrkere over stort sett hele Europa som kan stemme på dem, men også fordi de har en musikkstil som apellerer både i Øst og Vest. Men sikre kan de ikke være. For første gang etter ordningen med semifinaler røk de ut i fjor. I år stiller de med en merkverdighet. En blanding av balkan-turbo, engelsk pop og orientalske rytmer. Jeg synes dette er artig eksotisk, selv om jeg har stor forståelse for at ikke alle synes Can Bonomo har noe å stille opp med med låta "Love me back".  Jeg tror de kommer seg til finalen. Min karakter: 7/10



UKRAINA
Ukraina skal være med å arrangere Fotball EM til sommeren. Det er tydelig tema i låta "Be my guest". Dette er litt Madcon, det er litt fotball VM låt, det er litt ukrainsk strippeklubb, det er litt power og det er litt slitsomt. Slike låter har lett for å bli litt vel mye for publikum i ESC. Frankrike prøvde seg med en fotballlåt i 2010, men falt gjennom. Gaitana som er utdannet økonom har sikkert regnet på en mulig gevinst ved å komme seg til finalen. Denne sangen har mange "uvenner" på diverse fora, og ligger ikke høyt på oddsen. Derfor tror jeg til Ukrainas fortvilelse at de ikke blir med i finalen i år. Min vurdering 6/10






Oppsummering,  jeg tipper disse videre fra 2.semifinale i tilfeldig rekkefølge.

Sikre:

  • Bosnia
  • Bulgaria
  • Estland
  • Norge
  • Serbia
  • Sverige
  • Tyrkia

Usikre:


  • Hviterussland
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Kroatia
Disse tror jeg ryker:
  • Litauen
  • Makedonia
  • Malta
  • Nederland
  • Portugal
  • Ukraina





3 kommentarer:

Julia sa...

Jeg er enig i veldig mye av det du tror skal skje. Men jeg synes faktisk at Litauen kan ha en sjans. Lettfattelige greier er ikke å undervurdere..

Anders M. Tangen sa...

Ja, Litauen vippet litt mellom ryker og usikker. Det blir vel bedre når de dropper det bindet for øynene ;-p
Ellers er det ikke alltid at det lettfattelige når opp. Se på Nederland 2010, uten sammenligning for øvrig. Takk for at du kommenterer!

Julia sa...

Haha, denne kunststykken "Sha-la-lie" hadde jeg glemt totalt. Ikke noe under det! Ja det er jo sant, det er ikke alltid det enkle får suksess.

Jeg er enig med deg i det at Kroatia sin sang er ubestemt. De har ikke respektert melodien, som er egentlig ganske sterk i refrengen. De har prövt å lage sang til noe annet, og resultatet er rotete, desverre.