Sider

Mokkamann-kommentaren har gjort livet surt for noen

Etter Mokkamann-kommentaren for snart to uker har debatten lagt seg. De direkte involverte har gjort det de har kunnet for å beklage og unnskylde, og kan vel si seg ferdig med saken. 
Det er bare så synd at det som er gjort, ikke kan gjøre ugjort. Ikke av noen.
Jeg følger et debattforum på NRKs hjemmesider og det er trist å lese her at kommentaren har gjort livet surt for enkelte. Dette er trist for alle, og en lekse i at en ubetenksom kommentar kan få konsekvenser for folk, lenge etter at vi selv føler at vi har "gjort opp for oss".



Her er teksten i foruminnlegget som gjorde inntrykk på meg. Jeg håper nordmenn tar til vettet, og at du AlinaK får en hyggelig opplevelse med årets MGP og at du føler deg som like norsk og velkommen i dette landet som alle andre:

Sitat(AlinaK @ 24.01.12 - 19:07) *
En ting er sikkert. Mokkamann kommentaren til Plumbo gjorde ikke situasjonen noe bedre
for oss med samme hudfarge som Tshawe og Yosef i Madcon.

Etter episoden på Spellemannsprisen hører jeg til stadighet
"Mokkamann" slengt etter meg når jeg går rundt i byen. Kommentarene
kommer fra barn, ungdom og voksne. Før hørte jeg sjelden kommentarer
knyttet til min hudfarge. Plumbo har medvirket til å innføre skjult rasisme i 
det norske samfunn. Om uttalelsen var bevist eller skyldes dårlig humor
spiller ingen rolle. 

Hendelsen medførte at jeg har følelsen av det bor en
rasistisk mobbe "terrorist" i en gjennomsnittlig 
Ola Nordmann...
NRK burde ha diskvalisert Plumbo fra MGP. Dette for å sette en standard for
hva man ikke kan si under seriøse direktesendinger på statskanalen. 

Uttalelsen til Plumbo ville ikke blitt tilgitt i land som f.eks. USA.
NRK benytter millioner på MGP prosjektet hvert år. Det er ikke
akseptabelt at lisenspengene kan komme til å bli benyttet på et band
som kommer til å få null poeng i Baku p.g.a. av sin 
"rasistiske" kommentar. Norge vil bli satt 
i et svært dårlig lys. sad.gif

Ingen kommentarer: