Sider

Hvilken støtte ønsker Plumbo velkommen?

Plumbo får en masse sympati på nettet, med rette. Men noe av denne støtten synes jeg er direkte stygg. Jeg ser innlegg av typen: "De ser i alle fall ut som skikkelige nordmenn, og ikke som den mokadama som sang i fjor" (Stella Mwangi). Det kommer også mye hat mot Madcon, ikke på grunn av hva da har sagt, men fordi de har det pigmentinnholdet i huden de har.
Jeg mistenker ikke Plumbo for å ha rasistiske motiver. De har unnskyldt seg troverdig. 
Men de har en del sympatisører som jeg tror ikke er til Plumbos fordel.
Nå er Plumbo i en slik situasjon at de har lett tilgang til media. Jeg synes de bør bruke denne situasjonen til tydelig å si at dette er en type støtte de verken trenger eller setter pris på.
Det hadde vært tydelig, og vært med å rydde av veien envher mistanke om at bandet har litt "grumsete" motiver. Særlig når de stiller med en hyllest av alt det tradisjonelt norske i låta Ola Nordmann. 
Her er et eksempler på "støtteerklæring" til Plumbo som lå under deres Youtube-video i dag morges:






 Du kan følge med på "støtte"erklæringene her: http://www.youtube.com/watch?v=7vRTM_l-qb0

Jeg håper og tror at Plumbo enten via Facebook, i media eller på sitt egent kommentarfelt tar helt avstand fra slike "støtteerklæringer", ellers frykter jeg at debatten rundt årets MGP blir en veldig uverdig affære. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hvorfor er det bare Plumbo som skal gå Cannossagang og ta avstand fra hva fansen deres måtte mene? Har du sett all kommentar-dritten som skrives under Rap-artisters videoer kanskje?
Og hva pokker er galt med det tradisjonelt norske? Selv er jeg pisselei av samer, pakistanere, kvener, afrikanere, arabere, vietnamesere, muslimer som overalt i massemediene til stående applaus kan uttale at de er såååååå utrolig stolte av sin etniske bakgrunn og sin kultur, mens dersom vi etnisk nordmenn gjør det samme, så er det plutselig stemplet som "grums" av den kultureliten og mediaeliten som nå har monopolisert vår tidligere common ground; den borgerlige offentlighet.
Greit nok at du referer til noen uheldige kommentarer her, men jeg har sett og hørt verre rasistisk grums uttalt på beste sendetid i NRK rettet mot etniske nordmenn og vår innfødte kultur, uten at NRK-journalister har grepet fatt i dette og tatt avstand. Rasistiske uttrykk som norsking, poteter, bleikfis, harrykultur, bondeknøler, rednecks, hviting, whitetrash, innavlede osv...
Så rydd opp i rasismen mot innfødte, etniske nordmenn som florerer overalt i NRK's sendinger, før dere krever at noen andre gjør det samme. (I et multikulturelt samfunn er det like rasistisk å kalle noen hviting som å kalle noen neger, så lenge noen hvitinger eller noen negere reagerer på navnebruken).

PS! Nok er nok! Skal stemme 100 ganger på Plumbo som Norges MGP-bidrag i år, i pur politisk protest! Og jeg tror det vil bli langt flere enn meg som vil gjøre det samme!

Anders M. Tangen sa...

Rasisme er like ille enten den rammer hvite, sorte eller asiater. Nå er det rappere med i årets MGP også. Nå synes ikke jeg at det er bare Plumbo som bør si noe om hva slags støtte de ønskeer og ikke ønsker.
Ellers er jeg kjempestolt av Norge jeg, særlig etter måten vi taklet 22.juli på.
Dersom noen har behov for å, skal vi si, stemme på noe tradisjonelt norsk i årets Grand Prix så kan de jo stemme på Kim Andre Rysstads "Så vidunderleg" eller Marthe Valles "Si" også. Dette er jo sanger med betydelig tydeligere norske røtter enn Plumbos låt, som er irsk- inspirert. Det er ikke slik at de som er imot rasisme, men for å leve side ved side med ulike kulturer ikke er stolt av det norske.