Sider

Komplett artist liste til norsk/svenske MGP 2012



Her er årets komplette artistliste hentet fra Wikipedia.
Det mangler noen informasjoner, men dette er i alle fall artistlista og de fleste låttitlene.


Jeg er rimelig fornøyd med artistlista. Det er mye sceneerfaring i MGP i år, og MGP tar med dette et sjumilssteg vekk fra Idol, X-faktor eller andre talentkonkurranser. Noen av deltakerne kommer opprinnelig fra disse konseptene, men har etter sin deltakelse der bygget sin karriere, riktignok med mer eller mindre hell. Uansett, de har erfaring som artistene i talentkonkurranser mangler. 





Det er mange sterke stemmer med i år, særlig på kvinnesida. Det lover godt, men kan det bli for mektig? Sjokoladekake er godt, men etter tre stykker sjokoladekake, smaker det godt med grovbrød til en avveksling. Hvem er grovbrødet i dette selskapet? Kan det være en fordel å være mann oppe i dette sirkuset? Fordi det alltid lønner seg å skille seg ut?


Artistlista mangler noen virkelig store A-kjendis navn for å være helt komplett. Men det er ikke noe stort savn for meg. Det viktigste er at de er profesjonelle artister som vet å takle presset. Likvel, med tanke på interessen hos den jevne seer tror jeg det hadde vært en fordel med en Marit Larsen, en Sivert Høyem eller en Morten Harket. For resultatet i Baku spiller det imidlertid ingen rolle hvor kjent artisten er i hjemlandet.


Melodi Grand Prix er en låtskriverkonkurranse der Norge måler krefter med låtskrivere i resten av Europa. Det er derfor veldig patetisk synes jeg med et så voldsomt svensk preg som det er i år. 90-tallet var tapetsert av svenske låter i norsk MGP. Jeg synes som regel ikke at svenske låter kler norsk pop så godt. For å skjære ut i papp og overdrive litt,  så lager svenskene programmerte hitlåter på PC`ene sine, programmerer trommene slik de lærte i 1993, modulerer refrenget med litt pyro i siste refreng og håper å vinne.
Mens norske låtskrivere tar fram gitaren og på sitt beste legger hjertet i hånda, og skriver både tårer og latterhikst ned i notearket. Noe som gjør at jeg ofte føler det ligger mer levd liv i de norske låtene enn i de svenske. 


Men dette vil bli hyppig diskutert framover. Det er mange GP-fans som elsker svenske låter og "shclagere". Jeg er ikke blant dem. Så jeg er spent.
Likevel, jeg skal selvsagt ikke si at 2012 blir et godt eller dårlig år, basert bare på en artist og titelliste. I rettferdighetens navn skal jeg selvsagt høre alle låtene først. Og jeg håper jeg tar feil, og at de svenske låtene er fulle av sjel, med en historie jeg kan tro på og en rytme jeg kan la meg rive med i.


Mest spent er jeg på Nora sin låt, skrevet av Eyvin Rølles og Christian Ingebrigtsen, Jeg er også spent på United med Sirius, Hajji og Benedicte Adrian. Lise Karlsnes gleder jeg meg til også. Rock er gøy i Grand Prix når det er potent og tøft. The Carbunaters leverer nok varene, det har de gjort hittil også!
Resten er jeg egentlig bare spent på, og håper det beste!


Så må jeg jo innrømme at det er moro å leke med fantasien når jeg skal gjette hvilken countr-storhet som skal synge duett med Petter Øien. Ryktene sier at det er en veldig godt voksen amerikansk countrylegende. Kan vi se Willie Nelson eller Dolly Parton på en norks Grand Prix scene? Hvor kult hadde ikke det vært? Uansett resultat i Baku, så hadde det vært utrolig moro!

ArtistSangMusikk / Tekst
Irresistible
Malin Reitan«Crush»Beyond51
Isabel Ødegård«I've Got You»Thom HellIsabel Ødegård
Nora Foss Al-Jabri«Somewhere Beautiful»Christian IngebrigtsenEivind Rølles
Minnie OH«You and I»Monica Johansen
Marthe Valle«Si»Marthe Valle
Plumbo«Ola Nordmann»Plumbo
Kim André Rysstad«Så vidunderleg»Elin Nygård
Rudi Myntevik«You Break It, You Own It»Rune BergAsbjørn Ribe
Reidun Sæther«High on Love»OviThomas G:sonTommy Berre
Yaseen & Julie«Sammen»Sigve Bull
The Canoes«Seemed Like a Good Idea»Hanne SørvaagThe Canoes
Lisa Stokke«With Love»Lisa StokkeTommy BerreAnita LixelJohanna Demker
The Carburetors«Don't Touch the Flame»The Carburetors
Lise KarlsnesLise Karlsnes
Håvard Lothe Band«The Greatest Day»Håvard Lothe
United«Little Bobbi»John LundvikPhilip HallounThomas Felberg
Cocktail Slippers«Keeps On Dancing»Cocktail Slippers
Tooji«Stay»Tooji KeshtkarPeter BoströmFigge Boström
Rikke Normann«Shapeshifter»Silya Nymoen
Silya Nymoen«Euphoria»Silya Nymoen
Petter Øien "Things Change"Petter Øien
Rikke Lie"Another Heartache"
Tommy Fredvang"Make it better"

Ingen kommentarer: