Sider

MGP - ren konkurranse, eller lørdagsshow?

Hva er egentlig MGP? Dette diskuteres på ulike nettfora, blant annet her. Det er tre leire: De som mener MGPs hensikt utelukkende er å få fram en vinner som kan gjøre det bra i ESC i mai. Og e som mener at MGP er et lørdagsshow på vinterstid som har som formål å samle familien foran TVn, så er ESC og en mulig god plasering der en ren bonus. Det finnes en mellom-posisjon. Og der har du meg. Det er mange eksempler i MGPs historie på underholdende låter, som helt ærlig ikke har hatt sjanse til å vinne. Likevel mener jeg de har hatt og bør ha en plass i MGP.





Når NRK skal finne låter og artister til MGP så har Per Sundnes i flere sammenhenger vært veldig tydelig på at de skal lage et TV-program, og ikke bare tenke på konkurransen i ESC. Det betyr at et perfekt MGP-show er engasjerende, underholdende, kanskje morsomt, og at det spenner vidt både i alder og geografi. I tillegg trenger et underholdningsprogram en motor, gjerne en duell mellom totalt ulike sjangere og artister. En duell som får adrenalinet til å koke hos både fans og TV-seere. Homsedisco opp mot kveding for eksempel. Veldig morsomt.
Sterke debatter under MGP er en del av showet. NRK er nok også nøye med hvor i showet de plasserer de ulike låtene og artistene. Ingen kan kritisere dem for å tenke dramaturgi, og sørge for at det blir mest mulig spennende. For eksempel har det vært en diskusjon om NRK bør trekke rekkefølgen i selve finalen, eller om de skal tenke dramaturgisk oppbygging. De siste årene har NRK valgt å trekke rekkefølgen. Selv om det gjør at tilfeldighetene kan ødelege litt for dramaturgien. I fjor ble det for eksempel litt mange ballader i starten. Det hadde, etter manges mening, vært mer spennende om det kom ulike sjangere allerede fra starten. Men hensynet til en rettferdig konkurranse gikk foran, og rekkefølgen ble trukket direkte på TV.

I dette spennet må både Dinamo og NRK finne seg i å være.
De skal lage et MGP som er et underholdningsshow, hvis ikke vil det ikke ha seere eller skape engasjement. Men de kan heller ikke late som at det ikke er viktig, både for fansen, artistene og folk at vi gjør det brukbart i ESC.
Det er jo det at vi skal delta i ESC som legitimerer at MGP arrangeres. Uten ESC intet MGP.
Å hevde at MGP bare er et lørdags-underholdningsshow, som ethvert annet lørdagsprogram er både feigt og arrogant mot det ESC består av.
Nå tror jeg ikke NRK har denne holdningen, men jeg synes jeg ser noen tendenser. Derfor advarer jeg litt mot at denne holdningen fester seg. MGP og ESC henger nøye sammen, og bør fortsatt gjøre det.
Det må være et mål for NRK å gjøre det best mulig i ESC, og av det følger det at et mål med MGP må være å få en best mulig representant for Norge ut av finalene.

Men jeg er ikke enig med dem som hevder at MGP utelukkende er en slags transportettape på vei mot ESC. For dersom det eneste målet for NRK er å vinne, eller gjøre det best mulig i ESC så hadde det kanskje vært mest hensiktsmessig å plukke en av våre beste artister, hyre inn en av de beste låtskriverne og sende den til ESC. Og rett og slett droppe den norske finalen.
Men MGP er for meg så mye mer enn en ren konkurranse om en ESC-deltaker.
Jeg støtter tanken på at MGP bør ha et stort spekter i type artister og sjangere, fordi det blir mest underholdende på den måten.

Her er noen eksempler på låter jeg tror NRK har tatt med mest på grunn av underholdningen og spredning i sjanger, mer enn med tanke på god plassering i ESC.

Ole Ivars var med i 2008. Jeg tror ærlig talt ikke at verken NRK eller fansen trodde de kom til å vinne, og skulle representere Norge. Men det var jo hyggelig å ha bamsene med i Oslo Spektrum likevel:


Heller ikke tror jeg at NRKs Grand Prix-redaksjon trodde at Gatas Parlament skulle vinne med "Jobbe litt mindre og tjene litt mer" i 2011. Men låta vakte oppmerksomhet og harde diskusjoner i media, mye på grunn av språket. En del kristne organiasjoner ville ha låta stoppet. Jeg synes slike innspill hører med, og gjør MGP mer underholdende.


I 2006 var også "Queentastic" med. Nå er det de som hevder at NRK faktisk trodde at denne skulle vinne finalen, og dermed representere Norge i Helsinki. Jeg tror de var med mest på grunn av showet og underholdningen, og ikke så mye for å delta i Athen med det norske flagget på brystet.....eller det vil si: brystene


Så langt tilbake som til 1980 er det vanskelig å vite hvem som var med i finalen for å kunne gjøre det bra i den internasjonale finalen. Her var det tydelig at NRK ville ha med troververdige artister med låter de kunne stå for, uavhengig av hvordan de ville gjøre det i ESC.
Ingen kunne for alvor tro at Henning Sommero, mannen bak nydelige "Vårsøg" skulle kunne gjøre det bra internasjonalt med låta "Austavind"? Det var Samiid Ædnan som vant til slutt. Det gikk ikke så veldig bra det heller. Men underholdene? Ja, DET var det så definitivt. Noen ganger er det like viktig som å gjøre det bra i konkurransen.


Så når NRK nå har med barnestjerner, modeller med naboskap til dyktige låtskrivere, folk-rocck band, hip hop, indie-disco for å nevne noe så er det tøft synes jeg. Både jeg og NRK er klar over at det er bare èn av sangene som kommer til å vinne til slutt. Derfor er det vitkig at det er unerholdende også med de 23 andre låtene.
Og skulle en låt vinne til slutt, som vi innerst inne vet ikke kommer til å gjøre det bra i den internasjonale finalen, men som er underholdende, morsom eller sær, så gjør ikke det så veldig mye.
Da er det en ny sjanse neste år.
Likevel NRK kan ikke late som at noe av det viktigste med MGP er å finne en mulig internasjonel vinner, og det tror jeg ikke NRK gjør heller. Så jeg gleder meg til flere avsløringer av låter og artister til MGP2012.
Jeg håper også på noen store, kjente navn. Ikke nødvendigvis for konkurransens skyld. Det spiller i ESC ingen rolle om artisten er kjent her hjemme.
Men for underholdningens del i MGP så er det viktig med noen navn som de fleste nordmenn vet hvem er. Tenk om vi fikk med oss Sivert Høyem, Donkeyboy, Ane Brun, Marit Larsen eller Røyksopp?
Kanskje er det urealistisk, og kanskje har ikke disse noen større sjanse til å gjøre det bra internasjonalt enn en mer ukjent artist. Men underholdende hadde det vært :-)

Og jeg er sikker på at det kommer flere kjente artister i ukene som kommer. NRK har nok sluppet de litt mer ukjente artistene først, for å sikre oppmerksomhet også om disse. Så kommer det helt sikkert noen kjente artister etterhvert, om ikke så mange.

Ingen kommentarer: