Sider

Hva legger du i begrepet "gjøre deg bra" i Eurovision Song Contest?


Jeg tenkte det kunne være litt interessant å høre hva dere mener det betyr å "lykkes" i ESC.
Nå i det siste har jeg vært i diskusjoner på nettet om Dino Merlin fra Bosnia vil gjøre det bra eller ikke. Jeg diskuterer med det utangspunktet at å komme Topp Ti i selve finalen er å lykkes godt, resultatmessig. 
Om Stella kommer på tiende så mener jeg "Haba Haba" er en resultatmessig stor suksess.
Men det virker som noen ser annerledes på det? Og mener at alt annet enn seier vil være en flopp, resultatmessig.

Så stresser jeg bruken av resultatmessig litt her. For i min verden er det mange måter å lykkes på. Mange av mine favorittlåter husker jeg ikke engang plasseringen til, men de har gjort stort inntrykk på scena, på forhånd eller i etterkant.
Det dreier seg om musikk, og som all annen musikk er jeg åpen for forskjellige uttrykk alt etter humør, tid på døgnet også videre.

Så de som egentlig ikke lykkes i min ESC-verden er de som går seg fullstendig vill på scena, synger surt, blir tatt av nerver, blir fanget av utstyrsfella og ikke takler det skikkelig. Da kan i utgangspunktet en fin låt bli ødelagt. Det er for meg å mislykkes.
Men så kan jo selve låta på plate bli noe jeg tar fram igjen senere med stor glede. For da er scenenummeret glemt.

Dette var noen refleksjoner rundt hva det vil si å "gjøre det bra" i ESC. Hva er deres tanker rundt det?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hvis det er snakk om mitt land (Finland), da synes jeg at å nå finalen er en god resultat. Når det dreier om min störste favoritt i år, Bosnia-Herzegovina, da hadde jeg värt skuffet hvis de ikke nådde top 3.

Anonym sa...

Man har oppnådd suksess i Esc dersom man vinner, eller sangen blir en stor suksess etter konkurransen.

Anders M. Tangen sa...

Det er hyggelig at dere ikke bare knytter "å gjøre det bra" bare til å vinne. Selv ble jeg fan av Sebastien Tellier i 2008, det er også mange franske artister jeg har fått ørene opp for gjennom ESC. Faktisk har jeg reist til Kroatia mye på grunn av Maja Blagdan fra 1996.

Anonym sa...

Jeg er av den formening at et bidrag er en flopp hvis det ikke kommer videre fra semifinalen. Stella er min STORE favoritt. Går hun videre på tirsdag har hun lyktes i mine øyne. Topp 10 plassering vil da være ekstra bonus som jeg tar imot med glede!