Sider

Skien-låtene reconsidered. Er det mulig å sende TO vinnere til Tyskland?

Nå har jeg da fått høre låtene til siste delfinale i sin helhet.

Men for en delfinale dette kommer til å bli! Det er variert, det er kompetent, det er sjarmerende og det er humørfylt.
Det trengs! Jeg er litt redd for at vi fyller scena i Oslo Spektrum med så mye radiolåter at vi like gjerne kunne flytte sendinga til Store Studio, booke inn Knut Borge som programleder og sende det som hyggelig søndagsunderholdning i NRKP1.
Men så kommer delfinale tre og redder det hele. Jeg må ta det selvfølgelige forbehold at inntrykket kan forandre seg når vi får hørt, og ikke minst sett dem live.


1. Susperia. "Nothing Remains"
Jeg er like kompetent til å vurdere metall-musikk som en balletdanser er til å inspisere gassrørledninger i Nord Sjøen. Med andre ord, det er mulig. Men kombinasjonen er ikke helt vanlig. Og det at en Grand Prix fan som meg virkelig skulle like en metall låt så godt som dette, er like vanlig som at en ballettdanser jobber langt ned i møkkete røranordninger i Nordsjøen.
Men jeg liker altså dette veldig godt.
Det er tett, jeg hører teksten og vokalisten synger godt. I den siste høye tona er det nesten så jeg mistenker dem for å ha leid inn Jahn Teigen fra progrock tida hans til å ta den høye tona.
Synthpartiet gjør låta mer tilgjengelig melodisk og det er fullt trøkk. Gutta har turnert i 26 av de lanene som er med i ESC, de er populære i mange av landene og selger plater så det griner etter. Dette kan vi gjerne sende til Düsseldorf for meg.
Terningkast 6

2. Nora Noor "Gone with the wind"
Versene kan i arrangementet minne litt om "Fairytale", med disse stakato strykerne som markerer rytmen før det hele får mer trøkk i refrenget. "The wind gonna take her, she flies like a feather, the winds gonnna take her high". For et frekt refreng Simone har fått til her. Uten at du merker det, eller at det insisteres med bankende, pompøse rytmer smyges refrenget elegant inn i hjernen din og blir der.
Koret er viktig her. De gjør det meste av jobben med å få fram melodien i refrenget, mens Nora Noor bare improviserer oppå med sin soulstemme. Jeg håper for låta sin del at hun er disiplinert nok til å la refrenget bli tydelig uten at hun tar helt av med vokal-improvisasjonene sine.
Greier hun det så er dette en av av to låter jeg virkelig håper skal vinne den norske finalen!
Terningkast: 6

Girl Happy: "SOS"
Dunke, dunke, dunke.... Dette er en slags A-ha uten skam. Jeg tror A-ha hadde laget en sånn låt hvis de hadde holdt på i femten år til og måtte gjøre det de kunne for å kapre den homofile delen av showbiz, både av bakmenn og av publikum.
Ikke et vondt ord om homser, men min fordom er at dette er en type musikk som de elsker på sine klubbsteder og fester. I alle fall gir mange inntrykk av det.
Sant og si liker jeg det jeg også. I alle fall i Grand Prix. Tror kanskje ikke jeg hadde kjøpt en hel CD med dette. Men det er tøft, det er kraftig og igjen et sterkt refreng.
Sangeren har en stemme som kan minne litt om Bryan Ferry. Jeg er jo skikkelig Bryan Ferry fan, så dette liker jeg også ganske godt.
Terningkast: 4

Grethe Svensen : "Like dreamers do"
Dette synes jeg er farlig vakkert. I motsetning til en del av de andre låtene som ved en ulykke har kommet til Spektrum så er denne megatydelig. Dette er virkelig en rolig, nedpå ballade som jeg mye lettere kan forholde meg til. Det var forfriskende å høre Grethe Svensen synge en såpass sår og flott ballade. Og jeg ville ha byttet den ut med hvilken som helst av P4-balladene som nå er på scenen i den norske finalen. Men dette er jo ikke mulig, og jeg ønsker ikke flere ballader til finalen nå. Og da går det ut over Grethe Svensen dessverre.
Terningkast: 5

Blacksheeps: "Let´s dance tonight"
En del østeuropeiske land har holdt med dette i ESC en stund. Nemlig å lage låter hvor de bruker en to tre ulike språk.
For meg blir det litt rart. Verset synes jeg er melodisk litt intetsigende, og refrenget er helt greit fengende ungrock.
Umulig å spå hvordan dette går, men det ser ikke ut til at det er så veldig mange helt unge som ser på og stemmer. Det kan jo bli annerledes nå, når de vet at Blacksheeps er med.
Terningkast: 4

Stella Mwangi: "Haba Haba"
Jeg er bare helt solgt. Allerede fra første strofe slås melodien i refrenget fast.
Deretter kommer et par veldig enkle vers med en så klar og tydelig historie som vi ikke har hatt siden "Fairytale". Om denne jenta som snakker med bestemoren sin om framtid og drømmer. Og bestemoren sier "Haba haba, de små seire leder til store seire".
Dette er en allsanglåt og mye står og faller med framføringa. Men Stella er kanskje den mest rutinerte av alle i denne delfinalen når det gjelder å skape stemning. Hun har fått store musikkpriser og opptrådt i gigakonserter mange ganger før.
Kommer vi til å se en gammel bestemor på scena? Jeg håper nesten det!
Det eneste jeg frykter bitte litte granne er at for mange skal sitte å tenke at dette hadde passet bedre i en innsamlingsaksjon enn i Grand Prix.
Jeg mener de tar helt feil. Stella Mwangi er supernorsk, men med afrikanske røtter. Som når Alexander Rybak brukte sine hviterussiske røtter og lyktes med det, så mener jeg absolutt at Stella Mwangi må kunne få bruke sin bakgrunn.
Heia Stella!!!! Dette vil jeg se i Düsseldorf! Jeg vil synge med, jeg vil danse jeg vil klappe!!!!
Terningkast: 6

Lucky Bullets: "Fire Below"
Denne falt bedre i smak hos meg i trettisekundersformat enn i et treminutters. Det blir så veldig mye for mye for meg. Hva handler dette om?
Hva er historien? Refrenget står ikke ordentlig ut for meg og det swinger, og det swinger, og det swinger. Det er som om vi skulle laget "La det swinge" uten noe vers men lissom bare holde på med ulike varianter av refrenget.
Men jeg ikke helt om det er det disse gutta gjør heller. Det swinger, Gud bedre.
Og denne låta ville jeg mye heller se på scena i Spektrum enn flere av de som dessverre er der nå. Men som med Grethe Svensen så må jeg si det samme; at siden noen må ut fra også denne delfinalen så er dette min kandidat. Dessverre, dessverre.
Terningkast: 4


Så min konklusjon er at jeg ønsker meg Nora og Stella rett til finalen! Og jeg vil at en av dem skal vinne den også og representere oss i Düsseldorf.
Kanskje holder jeg en bitteliten knappenål mer på Stella. La meg si at jeg håper 100% på Stella, og 99% på Nora som vinner.

Til sistesjansen vil jeg sende: Susperia og Girl Happy.

Men jeg tror ikke resultatet blir helt slik. Muligens vil Grethe Svensen og Blacksheeps blande seg inn ett eller annet sted i kabalen.
Nå bare gleder jeg meg enormt til delfinalen i Skien!!!
Dette er kanskje den beste delfinalen noengang, etter min smak


3 kommentarer:

Anonym sa...

Er helt enig i at denne runden sannsynligvis har de beste låtene noensinne. Ihvertfall i år.

Synd at NRK samler så mange bra låter i samme runde med tanke på noen av de middelmådige som allerede har gått til finalen og sistesjansen.

For bortimot alle låtene i denne runden fortjener å havne en av de 2 stedene.

Mine finalefavoritter: Grethe Svendsen og Stella Mwangi og Susperia, klarer ikke å velge kun 2 så da ble det 3.

Men kun Girls Happy er sjanseløse, etter min mening.

Alle de andre er meget bra MGP-låter, så alt er egentlig åpent.

Ettersom stemmene vil bli fordelt utover på mange bra låter - her er noe for enhver smak - så vil nok de med den største fanbasen kunne vinne.

Black Sheeps og Susperia tipper jeg det er.

Mens Nora og Stella selger for få plater innenfor en sjanger nordmenn aldri helt har forstått, soul, og kan derfor ryke selv om begge låtene denne gang er supre.

Erik Mortensen

Anonym sa...

Stella Mwangi sin Haba Hba høres ut som en låt du har hørt mange ganger før. Og da er den enten genialt god eller en plagiat. Er den ikke stjålet fra Miriam Makeba, kommer den garantert på topp 5 også i Tyskland.

Anders M. Tangen sa...

Jeg er enig med dere begge i at det sannynligvis blir jevnt i kveld. Muligens kan det slå positivt ut for de med en solid fanskare i bunn.
Men jeg er litt usikker på om Susperia har fanskare stor nok i Norge til at de vil utgjøre den store forskjellen. På den annen side så er metallfansen gjerne utrolig lojal og stemmer mange ganger.
Jeg gleder meg tl i kveld.