Sider

I feed you my voices.


Fjerde nasjon ut i semifinale 1 er selveste Sverige. Enten vi liker det eller ikke så er Sverige det store lokomotivet i Eurovision-universet. De har de mest omfattende finale-oppleggene nasjonalt. De har kompetansen som gjør at de fyller nøkkelfunksjoner i apparatet rundt Eurovision. Og de har låtskrivere som leverer låter til flest land av alle. Det er derfor alltid spennende hva de kommer med. 

Låten framføres av Tusse. En fyr som svenskene har lært å kjenne og bli glad i gjennom det siste året i Idol. Fra å være en ganske uanselig tusseladd har artisten Tusse blitt formet til å være den tydelige profilen han er i dag. Han er høyt elsket av svenskene.

Låta "Voices" kan lett tolkes som en hyllest til black lives matters bevegelsen. 

"A million voices voices.... There’s fire in the rain And I can feel your pain Painting all the scars in The colors of change Don’t let them hold you down Don’t let them hold you down Go shooting like a star The star you are Can’t stop us now forget the haters Get up and live and make it matter"

Låta får meg til å tenke på "I feed you my love" som representerte Norge i 2013 og sikret oss en flott fjerde plass. Lydbildet er ganske likt i verset, selv om "I feed you my love" er mer rått og brutalt. Et par melodilinjer ligner en del i refrenget. Men, og dette er et stort men. Det er ikke snakk om plagiat, eller at det ligner så mye at det irriterer. Jeg bare synes det er moro å finne ut hvor låter kan ha hentet insipirasjon fra.



Det er jo ingen hemmelighet at det er en helt vanlig måte å jobbe på i studio å ta utgangspunkt i flere låter en ønsker å inspireres av. Jeg tror ganske sikkert at "I feed you my love" har vært på produsentens "mood board" når denne låta ble skapt. 

Men, la meg ikke henge meg for mye opp i dette poenget som bare er ment som en liten observasjon fra meg. 

Låta er etter mening et godt pop-håndverk og Tusse leverer dette med identitet og sjarme. Vokalt er det kanskje noe å gå på. Tusse har en type stemme som en enten elsker eller ikke er så begeistret for. På meg er det litt for mye "tungerot-spenning". Det gir en slik stemme som folk ofte bruker når de skal herme etter nord-trøndere. 

Refrenget har hjemsøkt meg jevnlig etter den svenske finalen. Det bør jo være et godt tegn.  Så klart Sverige skal til finalen også i år, og jeg ønsker lykke til. 

MIN VURDERING: 8/12





1 kommentar:

John Arne Dahl sa...

I et år jeg opplever som det svakeste siden 2002, så synes jeg at denne står ut uten at jeg tar bølgen.
Fra den sekkepipe liknende starten så utvikler dette seg til et stykke solid pop-håndverk. Sjarmerende er han også.
For min del må denne gjerne vinne det hele!