Sider

Mercy funnet i en italiensk flyktningeleir.

Dette skal være jenta "Mercy" som årets franske bidrag handler
om. I dag ble hun funnet i en italiensk flyktningeleir.
Årets franske bidrag til Eurovision "Mercy" har vært en av mine klare favoritter helt siden første gang jeg hørte låta da den ble presentert før den franske finalen. Den kjølige elektronikastilen, men med det varme budskapet. Budskapet fikk jeg ikke vite om før en stund etter den franske finalen, siden jeg ikke er særlig stødig i fransk. 
Men sangen til Madame Monsieur handler om en jente som ble født ute på havet. Under en farlig reise som hennes kommende foreldre hadde valgt å ta henne med på. I håp om et bedre liv. 


For meg er Eurovision en fest. Selvsagt er det det. Det er vin, det er mat og familien i sofaen. Men fest er noe mer enn party party. En fest er følelser. Som et jubileum er det. Alle slags følelser bringes til overflaten under taler, under minner og i samtalene borti krokene under festen.

Så når Eurovision også handler om noe viktig blir jeg glad. Sangen "Mercy" kan ikke beskyldes for å være politisk i det hele tatt etter min mening. Den er bare dypt humanistisk. For det første er det anerkjent internasjonal sjørett at vi alle har plikt til å hjelpe og redde mennesker i nød på havet. Det bør ikke være kontroversielt i det hele tatt. For det andre er det en universell verdi å glede seg over at et barneliv er reddet.

En sang om den lille jenta "Merci" som ble født ombord på båten L´Aquaruius in the Mediterranean er for meg derfor kun en vakker taknnemlighetssang om en av de mange som drives på flukt, men som blir plukket opp og unngår drukningsdøden. Som så mange andre barn lider under flukten.

Derfor er dette da heller ikke en festbrems av en låt. For det kan da ikke være annet enn gode nyheter, og verdt en feiring at det lille bustetrollet Mercy overlevde både reisen over havet og fødselen, og nå har et håp om et langt og godt liv.

I dag måtte jeg derfor tørke et par tårer når jeg så på twitter at denne jenta "Mercy" som sangen handler om er funnet i en flyktningeleir i Italia. https://twitter.com/ericvalmir/status/987361938341539840
Inntil i dag har det vært tvil om hvordan det egentlig gikk med jenta Mercy og mammaen hennes.

Jeg leste om saken første gang her i dag: https://eurovoix.com/2018/04/21/france-baby-mercy-has-been-found-in-an-italian-refugee-camp/
Jeg har derfor tillit til at informasjonen i saken stemmer, for jeg har faktisk ikke ressurser til å sannhetssjekke faktaene i saken. Jeg forutsettter også at Eric Valmir har rettigheter til å legge ut bildet av jenta, som han har lagt ut på twitter, hvor alt som kjent er offentlig tilgjengelig.

Tillykke med livet Mercy! Og tillykke med Eurovision Madame Monsieur og Frankrike.

Her er den franske sangen med engelsk oversettelse, så vi alle lettere forstår.

Her er en reportasje om da Mercy og mammaen fikk se og høre låta for første gang:
https://www.escxtra.com/2018/04/23/mercy-listen-mercy/




Ingen kommentarer: