Sider

En tenkt finale i "MGP 2018"

I år, som i fjor har jeg satt sammen et knippe med ti låter som jeg mener kunne være et realistisk bilde av hvordan MGP2018 kan bli. 

Derfor har jeg ikke bare tatt med låter som jeg selv liker, men tatt høyde for ulike genre som skal treffe ulike målgrupper. Og hvordan jeg har lært meg at NRK tenker i utvelgelsen av låter.  Noen er til og med tatt med selv om jeg personlig veldig sterkt ville mislikt at de deltok. Men jeg tror NRK noen ganger vil ha med en og annen låt for å engasjere. En låt som folk elsker å hate. Så kan vi mene hva vil om en slik strategi. 

Jeg mener at samtlige låter i en norsk finale bør være av et slik format at de skal kunne representere Norge i Eurovision, og gjøre alle seerne som har stemt, uansett hvem de stemte på i den norske finalen, stolte. Ikke alle låtene på denne lista vil gjøre det er jeg redd.

Og jeg trenger vel ikke minne om at disse låtene selvsagt ikke er aktuelle i det hele tatt, for dette er jo låter som allerede er utgitt. Men det skjønte dere sikkert.


Nå er det veldig mange artister og låtskrivere jeg ikke vet om, og som helt sikkert har sendt inn låter eller er blitt invitert. Disse kan jeg umulig ha på en ønskeliste, siden jeg ikke vet hvem de er.
Så denne lista inneholder derfor langt flere kjente navn enn den norske MGP finalen i 2018 nok vil inneholde. Men de virkelig store kanonene er heller ikke med, siden de dessverre erfaringsmessig ofte ikke stiller opp. Likevel er det jo noen store navn med hvert år. Så det er det her også.

For noen av artistene har jeg hørt litt snakk her og litt der, i alle fall nok til å mene at de er litt mer sannsynlig enn de andre. Disse har jeg merket av med (!!!)

Melodi 1. Nicoline:   "Znap"  (!!!)  (2.plass i Stjernekamp, Korist i ESC og soloartist)


Melodi 2.  Hilde Selvikvåg: "Anemone" (Mye spilt på NRKP1. Hyllet Teigen på TVN)



Melodi 3. TIX, The Pøssy Project: "East High 2016" (Et strømme-fenomen. Russelåter)


Melodi 4: William Hut "The answer" (Veteran med hiten "Take it easy" for noen år siden)



Melodi 5:  Agy: "Arvedavgy" (Fra Urørt og spilt på P3. Samiske røtter som gjenspeiler hennes pop)


Melodi 6: Mugisho: "Play with you" (Låtksriver, artist og produsent som har kontrakt med Warner)


Melodi 7: Ulrikke. "Sick of Love" (!!!)  (Kom til gullfinalen i MGP2017, aktuell med nytt album)



Melodi 8: Marcus og Martinus: "Dance With You" (!!!) (Tenåringsidoler med Europa-suksess)


Melodi 9: Kai Somby: "When spirit call" (Vokalist i same-heavy-bandet "Intrigue, etablert samisk musiker)


Melodi 10: Didrik Solli Tangen: "Without you"(Mange sommershow, MGP, Stjernekamp og realitystjerne. Utdannet operasanger med høye karakterer)


Men husk at dette hverken er en ønskeliste, eller basert på informasjoner eller rykter om deltakere. Dette er kun en tenkt finale, som jeg ikke mener ville være helt usannsynlig.
Hva ville dere synes om en slik finale?

Ingen kommentarer: