Sider

Fra stusselig "voiceover" til spektakulære åpningsnumre. 2017?

Alle artistene sang "Dsjenghis Khan" sammen med
Kork i åpningsnummeret i MGP 2015. Show har ikke
alltid vært like vitkig i MGP de siste ti årene.

Jeg er alene hjemme med jentungen i kveld, og har benyttet anledningen etter at hun har lagt seg til å "nerde" litt i forbindelse med selve "showet" i MGP i de siste ti årene. Og har konsentrert meg om åpningsnumrene.


Jeg husker hvor imponert jeg var over opplegget i 2006. Det var plutselig noe helt nytt.
Med delfinaler og greier.

Men sett med 2017 øyne var selve showet ganske stusselige greier.

I 2006 starter sendingen med Jostein Pedersens myke, og dype røst som setter meg i GP-stemning. Men så kommer egentlig bare en ganske "billig", syntetisk vignett. Og Ragnar Otnes som på voiceover ønsker programleder Stian Barsnes Simonsen velkommen på scenen.

I 2007 er det en laaaang åpningsfilm før Synnøve Svabø og Stian Barsnes Simonsen tuller seg inn på scenen.

I 2008 det samme. En stemme ønsker bare Per Sundnes velkommen, så tar det få minutter før første sang er i gang.

I 2009 er det ingen åpning heller. Bare rett på presentasjon av artistene.

I 2010 var det litt åpningsshow med Alexander Rybak og en spesiallaget introfilm.

I 2011 ironiserte de med mangel på åpningsshow og Nora Brocksted satt i en limousin som en slags "mafiadame" som krevde åpningsshow. Da sto masse tidligere vinnere på scenen og danset og sang "Satelite" som vant i 2010.

I 2012 var det en laaaaang introfilm med et orkester som spilte et eller annet klassisk, mens artistene sa små setninger i kamera. Ikke noe åpningsnummer da heller. Bortsett fra at Per Sundnes danset litt rart.

I 2013 var det ikke noe åpningsnummer i det hele tatt, bortsett fra noe hysterisk kort dansing. Rett på aritstene som kom ned fra ulike steder i salen.

I 2014 var det en introfilm om at Åge Sten Nilsen hadde stjålet all glamen pluss han søte gutten som kom inn med "err´e her det er party".

I 2015 kom åpningsnummeret for fullt. Med åpiningsfilm med tema fra "Tungtvannsaksjonen" og Silya som inspiserte artistene. Deretter sang alle artistene Dsjenghis Khan sammen med KORK.

I 2016 var det en åpninsfilm med forsvarsministeren som hadde beordret spionasje mot Sverige for å se hvordan de vinner ESC. Så var det forhåndsfilm fra en ubåt, og Silya kom opp av ubåten og sang et fantastisk åpningsnummer med masse involverte og humor.

Jeg tror åpningsnumrene er kommet for å bli.

I år blir det trolig et romskipstema, litt Star Wars. Synd for meg som ikke har sett en eneste Star Wars film. Men det får heller gå.

For å være ærlig elsker jeg slike åpninger og konsepter.

Og nå, når jeg i kveld har sett flere åpninger de siste ti årene så ser jeg at det etter min smak har blitt så utrolig mye bedre.

Rent showmessig.

Men låtmessig var 2013 det siste toppåret.
Tenk om vi kunne fått den låtkvaliteten men med fjorårets showkvalitet.
MGP er underveis.

Men ikke i mål.

Her er åpningsnummeret fra finalen i fjor:




Ingen kommentarer: