Sider

Hva er det smarteste å sende til Kyiv fra årets MGP

Hva er det smarteste å sende til Kyiv av årets MGP-låter? Og er det så smart å prøve å være smart?











Det er interessant å se hvordan ulike mennesker hører ulike ting i ulike låter.
I fjor syntes jeg låtene var jevnt over helt ok, men vi manglet da låter som virkelig sto ut. Det jeg vil kalle "topplåter".

I år er det etter min mening et par, tre topplåter som jeg også mener kan komme til å hevde seg bra i ESC. Hvor bra avhenger av mye. Blant annet framføringene, og hvor mange låter som kommer i samme sjanger.

La meg ta et eksempel:
Dersom Jon Henrik Fjällgren vinner Melodifestivalen med en etnisk, samisk låt så vil jeg tenke at det er mindre smart av oss å sende "First step in faith" enn om vi er alene om den sjangeren i ESC. Problemet er jo at vi ikke vil vite om svenskene også sender joik i år, før vi har vår finale. (Noen nerder vil kanskje kunne justere stemmene i de siste minuttene av MGP siden MGP starter litt senere enn MF og varer lenger, men det vil neppe ha betydning)

Det "smarteste" tror jeg vil være, rent låtmessig, å stemme på en låt som vil stå litt ut fra resten. I år tyder mye på mange ballader, og det gjør at ballader vil være det mest risikable tror jeg.
Da er det jo flaks at det mange låter i år med trøkk, og lettfattelige refrenger i MGP. Da tenker jeg at det kan være gunstig å sende "Wrecking Crew", "Grab the moment", "Places", "Mammas Boy" for den saks skyld "Nothing ever knocked us over".
Vi kan også sende Rune Rudberg eller Jenny Augusta hvis vi er litt alene om å sende country.

Eller "First step in faith" om vi er ganske alene om den type ambient, etnisk låt. Etnisk låt er jo så mye. Samisk joik er noe annet enn den etniske retningen vi har i Ungarns bidrag. Så det er jo ikke bare enkelt.

Derfor er spørsmålet som stilles her ikke helt enkelt.

Jeg ender vel på den konklusjonen jeg så ofte gjør. Det er ikke mulig å analysere seg fram til hva som er det smarteste om vi sammenligner oss med de andre.

Som andre har nevnt vil framføring og sceneshow være avgjørende.
Her er jeg roligere i år enn på lenge, siden vi kun har godt erfarne artister i årets MGP. Alle har opptrådt til dels mye på TV, og live. (Selv om to i InFusion mangler noe TV-erfaring). Flere kommer fra The Voice hvor nettopp det vokale er det som har blitt vurdert, og de som er kommet fra The Voice til MGP har jo gjort det veldig bra her.

I flere år har vi hatt artister som aldri hadde opptrådt før. Det var f.eks tilfelle med Mimi Blix, Tooji og Michele i sin tid. Vi hadde også Elouise i fjor. Som gjorde det bra vokalt, tross manglende erfaring.
Men jeg føler meg tryggere ved at det i år er kun musikere med, som lever av å være musikere og ikke alt mulig annet.

For å oppsummere: Vi får stemme på den låta som gir oss godfølelsen på en eller annen måte under sendinga 11.mars.
Men jeg vil bli overrasket om ikke vinneren blir "First Step in Faith", "Wrecking Crew", "You and I", "Mammas Boy" eller "Places".
Og alle disse vil for meg være gode valg, med forbehold om framføring.

Hør alle låtene her: 
https://www.nrk.no/mgp/na-kan-du-hore-alle-mgp-latene-1.13377190

Ingen kommentarer: