Sider

Make it or icebreak it!

Ungarn var et av landene som hadde sin første prøve i Globen
i formiddag med låta "Pioneer" framført av Freddie
Jeg holder på å flytte. Har nettopp kjøpt hus på landet, og leiligheta vår i Oslo skal selges. Det er mye jobb med tømming, mellomlagring og denslags. Derfor har det nok en gang vært altfor stille fra meg.

I dag startet prøvene, Agnete omtales i en britisk avis, og hun har vært hos skreddere og kostymemakerne i NRK i hele dag. 
Vi er i gang!



(Denne bloggen ble skrevet før VG kom med sin sak om at Agnete sliter mentalt før Eurovision. Se mer om dette nederst i innlegget)

Onsdag reiser den norske delegasjonen til Stockholm hvor Agnete skal ha sin første prøve torsdag klokka 14.20. Det er også Kristi Himmelfartsdag. Jeg vet ikke om det har ført til at hun har forlenget trappa på "isboksen" til himmels. Om låta også går til himmels på resultatlistene gjenstår å se.

Den britiske avisa Metro skriver i dag at de ikke får bestemt seg for om låta er genialt orignal, eller for "rar" til å hevde seg.
Men avisa gir Norge ros og klaps på skulderen, og vel så det for også å i år å velge en uventet og særegen låt.

Jeg er stolt over det ryktet Norge har fått i Eurovision som landet som ganske kompromissløst sender låter som skiller seg litt ut fra mainstream.
Det er temposkiftet i "Icebreaker" som gjør at Metro spør seg om låta er genial, eller for "rar".

Selv er jeg blant de som ikke vil utelukke at låta kan strande i semifinalen. Slik er det gjerne med låter som skiller seg ut. Men greier vi å komme oss til finale, så tror jeg vi kan gjøre det riktig så bra.
Låta vår i år en en "make it or icebreak" it. Jeg har ikke tro på noen mellomting.

Agnete har gjennom Stjernekamp vist at hun er best når det gjelder, at hun er stødig live og har en fantastisk formidlingsevne.
Dette må vi se tydeligere i ESC enn vi gjorde i MGP.
I MGP forsvant hun litt i TV-bildet for lenge da hun gikk ned trappa på "isboksen" før første refrenget. Og på grunn av gryende influensa satt ikke de laveste tonene i første framføring helt som de skulle. Derimot var det etter min mening prikkfritt i gullfinalen.

Men det har ifølge prosjektleder Stig Karlsen blitt gjort forbedringer på nummeret. De var ikke helt fornøyd med hvordan boksen var, og det var vel også en del vokale ting å jobbe med i starten av låta.
Island lå ikke høyt på oddsen i 2009, men klatret og klatret i løpet av prøvene. Helt opp til en andreplass, rett bak Rybaken.
Jeg håper på en tilsvarende effekt for Norge i år. Jeg er optimist.

Det har vært stille fra Agnete etter at hun vant MGP. Hun måtte avlyse flere opptredener på grunn av sykdom. Heller ikke NRKs nettilbud har fungert optimalt i bygge stemningen fram mot esc. Men NRK skal selvsagt ha ros for å ha laget et forhåndsprogram om Agnete som ble sendt i beste sendetid, og for at de i år har en relativt påkostet utgave av "Adresse Stockholm" som også har fått aller beste sendetid.

Likevel har NRK vært veldig lite flink på nett til å komme med nyheter i "sanntid" om det som skjer i Stockholm og med de ulike landenes bidrag. Det er ikke slik at det nettets tidsalder ikke holder å sende MGP finalen og ESC semiene og finalen og kanskje ha et par dager med bemanning i nettredaksjonen. Eurovision har blitt et fenomen på nettet, som NRK bør røkte bedre i 2017.

Men nok om det. Nå ser vi framover.

Det er gøy å lese kommentarfeltet under den offisielle videoen til Agnete, som av uforklarlige grunner ble flere uker forsinket:



Prøvedagen i Stocholm har gått fint. Det kommer ikke til å mangle på rare, vakre og spektakulære ting å se i år heller.
Selv vil jeg ikke se prøvene, men bare lese litt om dem.
Å se dem i sin helhet vil være som å åpne julegavene før julaften

Men jeg har fått med meg at noen skal gå på glødende lava, andre har klær som trær, og noen synger rett og slett en fin sang.

Russland leder på oddsen, såvidt foran Franrkike. Min personlige favoritt til seieren i år er Frankrike, selv om de har ligget høyt på oddsen før, men floppet.

Uansett, vi får bare følge med! Jeg er på ballen og holder dere litt overordnet orientert framover.

Hvis du vil se klipp og informasjon fra dagens prøver er det greit å gå til kilden:
http://www.eurovision.tv. 

Eller kanskje enda bedre, på norsk og siden jeg også er skribent for:
http://www.escnorge.net


Oppdatering: VG skriver i dag at mye av forklaringen bak "stillheten" er at Agnete har slitt psykisk. Hun er under utredning for bipolar lidelse.
Hun vil derfor ikke delta under så mange presseaktiviteter og sosiale sammenkomster som planlagt under Eurovision.
Nå får vi i alle fall noe ærlig informasjon om hva som er situasjonen, og jeg har stor respekt for Agnetes helsetilstand og stoler på at hun vet best hva som vil fungere for henne slik at hun kan yte maksimalt når det virkelig gjelder. Maria Haukaas Mittet gjorde noe av det samme i 2008, men da på grunn av at hun mistet stemmen sin. Som hun sa: Slapp av, jeg kjenner meg selv og hva som funker for at jeg skal yte maksimalt. Hun kom på en flott fjerdeplass
Det samme gjelder nok Agnete.
 Jeg ønsker henne all mulig hell og lykke: 

http://www.vg.no/rampelys/musikk/agnete-johnsen/grand-prix-vinner-agnete-johnsen-sliter-mentalt-foer-eurovision-song-contest-konkurransen/a/23673009/





Ingen kommentarer: