Sider

Statusrapport fra Eurovision-planéten.

Island har presentert sine tolv artister til sin islandske finale
for Eurovision 2016. 
Snart kimer kirkeklokkene julen inn her i landet. 
En ukes tid etter kimer de samme kirkeklokkene til nyttår. Da skriver vi 2016 og vi går mot vår, sol og Eurovision igjen.
Men sirkuset er allerede ganske godt i gang.
Her har du en liten statusrapport om hva som skjer på Eurovisionplanèten.



Tross flyktningekrise og økonomiske nedgangstider her og der så ligger det an til nesten ny rekord i antall deltakere. Hele 43 land skal konkurrere om tittelen Melodi Grand Prix i finalen 14.mai.
Jeg er spesielt glad for at en del land som har vært borte i kortere eller lengre tid nå er tilbake i folden. Bosnia, Kroatia, Bulgaria og Ukraina har alle bestemt seg for å være med igjen.
Personlig har jeg nesten alltid hatt en forkjærlighet for Bosnia i Eurovision, og gleder meg veldig til å se hva de finner på i år. De har noen ganger rare låter, men nesten alltid vakre synes jeg. På den ene eller andre måten. I år sender Bosnia Dalal Midhat-Talakic, Deen & Ana Rukner

I tillegg til Bosnia har sju andre land funnet sine artister,
De som har valgt er:
Armenia: Iveta Mukuchyan
Georgia: Nika Kocharov & The Young Georgian Lolitas. Navnet på artistene her røper kanskje noe av hvilken genre vi beveger oss i.
Kypris: Minus One
Makedonia stiller med en av Balkans store stjerner. Igjel. Kaliopi har deltatt tidligere også for Makedonia.
Montenegro håper at Highway Trio skal gjøre det bra for det landet.
Nederland stiller med Douwe Bob.
Det har lenge versert rykter om at Sergej Lazarev skulle konkurrere for Russland i flere år. Uten at det har vært noe hold i de ryktene.
Sergey er en kjent skuespiller, artist og bandmedlem hjemme i Russland. Han var den mørke luggen i gruppen Smash, for de som måtte kjenne til dem.

Jeg må innrømme at ingen av artistene, bortsett fra Kaliopi gir meg voldsom gjenkjennelse. De er for meg nye navn de fleste av dem.
Men det er jo det som er så gøy med Eurovision, at det er et vindu mot Europeisk musikk. Musikk vi ellers ikke hører så mye på for eksempel norsk radio.

Når det gjelder den norske finalen vil artistene bli offentliggjort i midten av Januar, mens låtene slippes i månedsskiftet Januar/Februar. Selve finalen blir i Oslo Spektrum 27.februar, og billettsalget går veldig veldig bra.

Jeg må si at det er vanskeligere å få ut litt info om neste års artister.
Det vi har hørt Jan Fredrik Karlsen si er at det ikke blir en bonanza av superkjendis-artister, men at det er artister som har gjort seg bemerket innen sine genre.
Jeg har grunn til å tro Alexander Rybak har en finger med i årets finale. For tiden har han hitlåten "Typisk Norsk" sammen med Katastrofe. Kanskje blir de med, som neste års Staysmann og Laaz?
Dessuten tipper jeg at vi får møte vinneren av MGPjr. Sval igjen med en litt mer voksen låt.
Det hadde også værg gøy om vi fikk litt drømmende norsk elektronika fra "Drøm" som er aktuell nå for tida med låten : "Bakom øyan dine".

Ellers har Island og Italia presentert både artister og låttitler til sine uttakinger.
Det eneste landet jeg har funnet som har presentert alle sine låter er Estland. Her skal tjue låter konkurrere om å representere landet etter suksessen i fjor.
Du kan høre og se alle låtene her:
http://etv.err.ee/l/meelelahutus/eesti_laul

Ellers kan jeg anbefale å følge ESCNorge sine sider. Her er et team som følger hele ESC veldig tett, og hvert land har sin egen skribent. Så her får du med deg det meste. På norsk.
Jeg skal også forsøke å holde leserne av denne bloggen godt orientert, på et litt mer overordnet og samlet nivå.

Nu kör vi!

Ingen kommentarer: