Sider

We come from the land down under! Velkommen Australia

Australia får konkurrere i årets ESC! 
Det er lett å se argumenter mot at Australia skal få konkurrere i Eurovision.
For meg er det likevel grunn til å feie disse argumentene til side. Eurovsion er underholdning, og for meg er det gøy at Australia får delta i år.
Gøy= underholdende.




I en tid hvor ting endrer seg ele tiden kan det være godt at noe er ved det gamle. Kanskje det er noe av grunnen til at Eurovision etter 60 år fortsatt er verdens største direktesendte underholdningsshow.
EBU har etter min mening greid å kombinere gjenkjennelse og tradisjon med litt fornyelse hvert år.
En fornyelse i dette jubileumsåret er at Australia har fått lov å delta i konkurransen.
Det er et ikke ubetydelig Eurovision-miljø "down under", og de har kringkastet finalen i, såvidt jeg vet, 30 år.

Derfor har EBU invitert dem til å konkurrere i år, som direktekvalifisert i finalen. Australia får også lov å stemme i begge delfinalene, og finalen selvsagt.
Dersom Australia skulle vinne blir finalen 2016 arrangert i en Europeisk by. Sannsynligvis i Tyskland.

Det er lett å se argumenter mot dette. Australia ligger åpnebart ikke i Europa. I alle fall ikke geografisk. Tidsforskjellen gjør at store deler av Australia kommer til å se programmet grytidlig på morran, dersom de skal sende dette live.
Det kan kanskje også innvendes at dette er en safe måte å skaffe England eller Irland en tolver på.

Men jeg for min del legger alle prinsipielle argumenter til side. Og det med tidsforskjellen er ikke noe særlig større problem enn i Russland. Lengst øst i Russland ligger de åtte timer foran oss i tid, men er likefullt med og stemmer i Eurovision.

Dette er en engangshendelse i forbindelse med 60 års jubiléet, og en markering av slagordet for årets Eurovision "Building Bridges".
At Australia nå blir med øker interessen, det øker seertallet og er for meg med på å vitalisere hele sulamitten.

Jeg hadde nok tenkt litt annerledes på det om dette skulle bli permanent.
Da ville jeg tillagt prinsipielle innvendinger mer vekt.

Ingen kommentarer: