Sider

Hvem går videre fra 1.semi i Eurovsion? Russland i Ukraina en av mange spennende dueller.


Sanna Nielsen fra Sverige kjemper for finaleplass
i kveld. I åpne år, som i 2011, kan favoritter ryke
i semien. Sverige er favoritt også i år. Men er de en
mest en såkalt "fanwank"?

Jeg er 47 år, og har overhodet ikke vokst av meg den barnslige begeistringen over et program som samler rundt 200 millioner seere over hele verden. 

Euorvision er en blanding av landskamp, MTV music awards og uriks.
I kveld går Ukrainske Maria Yuremchuk på samme scene som de russiske tvillingene Tolmchevy Sisters.
Greier begge å kvalifisere seg til finalen? Hvordan vil Russland håndtere å ryke ut i semien?
Jeg mener det kan skje.
Stemmene fra befolkningen i Krim vil bli talt med som Ukrainske stemmer, fordi Russland ikke har greid å oppdatere mobilsystemene. Det betyr at i år kan for første gang en del av et land stemme på seg selv, altså Russsland.

De gamle fiendene Armenia og Azerbaijan deler også samme scene i kveld. Den ene er storfavoritt, til å vinne hele konkurransen. 
Hvem som ligger høyt på bettingselskapenes oddslister er gir en god pekepinn på hvilke låter som havner Topp Ti, selv om den innbyrdes rekkefølgen til slutt kan blir ganske annerledes.

Eurovsion 2014 blir av de fleste ansett som et veldig åpent år, slik det også var i 2011.
Da lå Azerbaijan på en fjerdelaplass på oddsen med rundt 12 i odds tretti timer før finalen men vant. 
Det er for øvrig omtrent samme posisjon som Norge har har i år. 
Norge var i 2011 en av favorittene til å kvalifisere seg med "Haba Haba" men røk ut.
I åpne år uten en åpenbar storfavoritt som "Fairytale" eller "Euphoria" kan alt skje. 
Norge deltar i semifinalen på torsdag. 
Men i kveld er det første semi, og samtlige låter som ligger Topp 5 på oddsen konkurrerer i første semi. Så her er konkurransen hard. 
Dette er mine vurderinger, og tips til hvem som kommer til å kvalifisere seg. 


ARMENIA. ARAM MP3 "NOT ALONE"

https://www.youtube.com/watch?v=ChkJpnOgIwQ
Armenia er det nærmeste vi kommer en favoritt i år. På oddsen troner den alene på toppen med 2 i odds. Aram MP3s "Not Alone" er en låt som minner meg litt om Moldovas låt i 2007. Den bygger seg dramatisk opp og ender i en dubstep-finale. Aram MP3 har vært i hardt vær for sine anti homo uttalelser på en pressekonferanse. Dette er ikke en låt jeg kommer til å stemme på, men det skyldes ene og alene at jeg synes dette blir litt "too much". Han har en behagelig stemme i starten, men så blir det litt vel melodramatisk. Aram har levert godt på prøvene.
Min vurdering 7/10
Finaleplass? JA! 

LATVIA.  "CAKE TO BAKE"

https://www.youtube.com/watch?v=L7CL8anA1hQ
Okey, det kan blir krig i Europa. Klima går ad undas. Det er nok av store utfordringer å ta fatt på. Men noen ganger er det eneste vi bør konsenstrere oss om å bake en kake! For meg er dette en sang om ikke å glemme det lille, det nære selv om det er store greier som skjer rundt oss. Jeg blir i godt humør av dette, og baker gjerne en kake uten å ha peiling på hvordan jeg gjør det.
Min vurdering: 6/10
Finale? NEI

ESTONIA. TANJA "AMAZING"

https://www.youtube.com/watch?v=7VRSXRXBWCs
Noen trekker nok et lettelsens sukk når denne entrer scenen i København 6.mai. Hva er Eurovision uten Eurodisco. I år er det ikke så mange slike låter, og jeg kjenner at det gjør godt når denne frisker det hele litt opp. Dessverre er det ingen genistrek. Melodien er litt retningsløs, og ikke synes jeg det er en fascinerende historie eller stemning heller. Men det er godt å få rista litt løs.
Min vurdering: 5/10
Finale: JA!


SWEDEN. SANNA NIELSEN "UNDO"

https://www.youtube.com/watch?v=XdXXnX5BvGY
Mange unner Sanna Nielsen denne billetten til Eurovision. Hun har prøvd mange ganger før uten å få utreise til finalen. Sverige må ha veldig få gode låtskrivere, for også i år stiller de med Fredrik Kämpe som leverte fire av ti låter i årets svenske finale. Noe som burde være pinlig for Sverige. Men det er ikke Kämpes feil, han leverer catchy poplåter med melodilinjer som "sitter lett". Sanna Nielsen leverer "Undo" troverdig nok, og det er en klassisk svensk pop-ballade. Likevel berører ikke teksten meg i særlig grad, og det blir mest en grei popsang.
Min vurdering 6/10
Finale? JA!


ICELAND. POLLAPØNK "NO PREJUDICE"

https://www.youtube.com/watch?v=TwfGKEIn5xw

En sang mot fordommer burde være hjertelig velkommen i Europa i dag. Dette er en litt lettere pønkelåt, presentert i treningsdresser og med godt humør. Midt oppe i det hele finnes et fotballrefreng også. Så jeg får si: gjerne for meg. 
Min vurdering: 6/10
Finale? JA!


ALBANIA. HERSI "ONE NIGHTS ANGER"

https://www.youtube.com/watch?v=J4ABpIspdic
Da denne kom tidlig i vinter, som en av årets første forelsket jeg meg umiddelbart. Siden den gang har låta fått engelsk tekst, og den har mistet mye av sjarmen for meg. Dette er en ballade, som forandrer seg i løpet av låta til en merkelig gryterett av både litt rock og litt indie-pop. 
Alt som er godt blir ikke bedre av at du blander det. Hersi er utdannet operasanger og har løftet låta live på prøvene. 
Min vurdering : 6/10
Finale? Nei


RUSSLAND. TOLMCHEVY SISTERS "SHINE"

https://www.youtube.com/watch?v=MPI7AnD_QS8

Er dette russlands medisinerte, kvinnelige utgaven av irske Jedwards som plaget vettet av mange for få år siden i Eurovision? De er i alle fall betydelig roligere i uttrykk disse tvillingene. En grei, pen popmelodi som verken er veldig spennende, veldig vakker eller veldig fengende. Bare veldig, veldig middels og vanlig. Russland kommer med mye greier på secena, og jeg tror dette blir for mye. Kombinert med politiske kontroverser blir dette en cocktail som jeg faktisk ikke tror kommer til å kvalifisere seg. Det vil få Russland til å gå av hengslene. I fjor hadde Russlands og Axerbaijans utenriksmintster møte, for å få svar på hvorfor Azerbaijan ikke ga Russland 12 poeng.
Min vurdering 4/10
Finale? Nei


AZERBAIJAN. DILARA KAZIMOVA. "START A FIRE".

https://www.youtube.com/watch?v=ipQswujA5gw

Både Sverige, Russland og Azerbaijan er pianobaserte ballader. Jeg liker denne. Den er jazzaktig, spennende og eksotisk. På 60-70 tallet var Kabul i Afghanastin full av spennende cabarèter, nattklubber og jazklubber. Dessverre er det ikke helt slik nå. Azerbaijan ligger i krysningen mellom den østenske, arabiske kulturen og den vestlige. Begge deler spiller på lag i denne nydelige jazz-balladen. 
Min vudering 8/10
Finale? JA!


UKRAINE. MARIA YAREMCHUCK "TICK TOCK"

https://www.youtube.com/watch?v=sdAf2EjhRiE

Har Britney Spears flyttet til Ukraina? Her er det full Britney pop. I grunnen ikke så verst fengende. Jeg synes det er litt rotete i versene, og refrenget mangler litt suggererende kraft, eller en mer catchy melodilinje. Likevel, denne framstår som en friskt pust fra dette startnummeret. Ukraina pleier å levere spektakulære numre, og det gjør Britney Yaremchuck også. Denne gange med et hamsterhjul. Joda, jeg gleder meg jeg, selv om hamsterhjul passer bedre i en krok på kjøkkenet med en gnager inni.
Min vurdering 7/10
Finale? JA!

BELGIUM. AXEL HIRSOUX "MOTHER"

https://www.youtube.com/watch?v=APWpOkRQoiY
Axel Hirsoux synger sin kjærlighet til sin mor. Dette er en vanskelig øvelse. Det blir lett småpatetisk og klissete. Men det kunne også bli så sårbart og vakkert. Jeg synes dette blir litt for rett fram, litt for lite finesse og litt for påtatt nært. Men gutten synger jo bra, også live. Og noe sier meg at det blant Eurovision fansen og TV-titterne er mange som kjenner seg igjen i denne morslengselen og morskjærligheten.
For meg blir det dessverre ikke rørende, men rart. Dessverre. 
Min vurdering 4/10
Finale? JA!


MOLDOVA. CRISTINA SCARLAT "WILD SOUL"

https://www.youtube.com/watch?v=APWpOkRQoiY
Akkurat om Armenia er dette også en slags dubstepballade. Cristina synger så dramatisk hun kan. Men det blir for meg bare fælt på absolutt alle måter.  Slitsom stemme, slitsomt arrangement, en tekst som forblir enigmatisk. Sorry, Moldova som har blitt et ferieland jeg er glad i. Men dette var ingen ferie, men tre minutter utmattende arbeid.
Min vurdering 1/10 
Finale? Nei


SAN MARINO. VALENTINO MONETTO "MAYBE"

https://www.youtube.com/watch?v=APWpOkRQoiY
Never change a winning team er det noe som heter. Men blir det like riktig å si: Never change a losing team. For teamet Ralph Siegel og Valentino Monetto har hittil ikke gjort særlig suksess i Eurovision tross utallige forsøk. Ralph Siegel er rekordmannen i Eurovision med 23 deltakelser! Blant annet vant han med "Ein bisschen frieden", og alle husker Dsjenghis Khan.
Låta Maybe kunne nok passet som kutt tre på en James Last plate på 70 tallet. Men ikke nå. Det blir for lett, det blir for svulstig og det blir for latterlig. For meg i alle fall. Håper ikke min salige mor leser dette fra himmelen. For hun hadde elsket denne.
Min vurdering: 2/10
Finale? Nei


PORTUGAL. SUZY. "QUERO SER TUA"

https://www.youtube.com/watch?v=CcTiPW-X8q4
Takk Gud for Portugal som aldri gir seg med å sende oss sine glade låter, med rytmer, farger og portugisisk tekst! Skulle bare ønske at Suzy ikke var så paljettinfisert, men var mer på linje med andre. Altså ikke bar overkropp nødvendigvis, men hun blir litt stiv i selskapet med andre.
Synes dette er en spennende, artig sak med en godt utført modulasjon til og med.
Og jeg, jeg får lyst på Pina Colada, solseng og en strandrestaurant i solnedgangen jeg av dette.
Men, er det bra nok.......
Min vurdering: 4/10
Finale? Nei


The Netherlands. The Common Linnets "Calm after the storm"

https://www.youtube.com/watch?v=hkrF8uC92O4
Jeg liker mye monoton musikk. Jeg skjønner ikke manges behov for at en låt skal "ta av", eller at det skal skje så mye. Hvis jeg liker meg i en stemning, så kan en låt gjerne holde meg der tre minutter, uten store endringer. Det gjør The Commin Linnets i denne herlig monotone, behagelig countryinspirerte låta. Dessverre har ikke slike sanger ofte så store sjanser i Eurovision. Men en sang blir ikke dårligere av å gjøre det svakt på resultattavla i mine ører.
Min vurdering: 9/10
Finale? Yes


Montenegro. Sergej Cetovic. "Moj Svjet"

https://www.youtube.com/watch?v=Xym7CQFFTOU
Jeg elsker denne. For meg er dette mye av hva Eurovision handler om. Vakker musikk fra deler av Europa vi ellers ikke hører så mye fra. Nå skjønner jeg ikke teksten, men den låter vakkert i ørene mine. Dette er etnisk inspirert, det er melodisk og kompetent framført. Neida, det er ikke veldig originalt, men det går rett inn hos meg.
Min vurdering 9/10
Finale? JA!


HUNGARY. ANDRAS KALLAY-SAUNDERS "RUNNING"

https://www.youtube.com/watch?v=QzfRDZmuFUI

En foruriligende sang om familievold. En jente som løper fordi hun blir slått av faren hjemme. Hun løper for å se et smil. Finne trygghet. Tunge greier. Men heldigvis kan Eurovision brukes til annet enn skjell med perler i, og brusten kjærlighet. I tillegg er det en god melodi, godt framført, og med en dynamisk oppbygging med en detaljrik produksjon. Blant annet noen herlige gitarlyder.
Min vurdering: 10/10
Finale? YES!




Ingen kommentarer: