Sider

NRK med katta ut av sekken: Aner ikke hvordan GP-artistene takler scene og TV

Foto: Christian Wiik Gjerde, NRK. 
Jeg har her på bloggen flere ganger pekt på utfordringene med å slippe til urutinerte artister i et så stort format som Eurovision.
Det bør ikke være en tumleplass for unge talenter uten erfaring, men et sted for erfarne, trygge artister som ønsker å representere Norge. De må selvsagt gjerne være unge, men likevel rutinerte. 


Jeg er fornøyd med låtene i år, og til å være såpass unge så har flere av dem godt med musikkerfaring.
Men hva med TV, og større scener?
I dag uttaler koreografi ansvarlit Mattis Carlsson at han ikke aner hvordan artistene vil takle det. Det gjør meg litt urolig.

I år blir delfinalene i mindre format, fra Folketeateret foran 1200 mennesker, i stedet for i en stor hall på en stor scene foran 3000 mennesker et eller annet sted i Norge.
Dette kan gi en god oppvarming til finalen i Spektrum, og deretter gi erfaring til det kolossale formatet i Eurovision.
Men likevel når den ansvarlige for sceneopptredenen sier han ikke aner hvordan de vil takle presset sier det noe om at det i år mangler rutine i starfeltet. Og da synes ikke jeg det er det minste rart at jeg som MGP-entusiast og sikkert andre også blir litt urolige for hvordan dette skal gå.

– Den største utfordringa i år er at det er mange urutinerte artistar som ikkje har vore i dette store formatet før. Det er nytt for dei fleste at det alltid er eit kamera dei må jobbe med. Det er ein ting å komme frå ein prøvesal der dei føler seg trygge og har vorte fortalt kva dei skal gjere, og ein annan ting når det er direktesending. Vi veit ikkje korleis dei kjem til å takle det.

Jeg håper det beste, og vet at NRK er profesjonelle på slike produksjoner. Men denne artikkelen gjorde meg en smule bekymret.

Sel om jeg er "Optimist, og vet det går bra til sist".

Les hele artikkelen her: 
http://www.nrk.no/mgp/slik-blir-eit-mgp-nummer-til-1.11540710

Ingen kommentarer: