Sider

Hva betyr lyttesituasjonen for hvordan vi liker ulike låter?

Nå er alt klart for gjennomlytting av morgendagens låter. Har skaffet meg Wimp HiFi abonnement som leverer "NoLoss".
Det betyr at lyden blir like høyt oppløst som på CD, eller bedre.
Forskjellen fra vanlig Wimp, iTunes eller Spotify var merkbar.
Jeg har en DAC fra Campridge som kjører signaler fra Mac inn i en Consonnance-forsterker og ut i to Spendor-høyttalere.
Kan ingenting om merker, og tekniske spesifikasjoner men hører når noe låter bra.
Har fått hjelp av en HIFI nerd til å sette sammen anlegget. 
Bruker jeg hodetelefoner bruker jeg Bose Noisereducer Comfort.
Hvorfor sier jeg dette? Jo fordi jeg opplever at låter kan forandre seg veldig utifra lyttesituasjonen.
Få låter låter maksimalt på en vanlig TV-høyttaler. 
Noen låter rævva i bil, men prima på anlegget hjemme. 
Men de første ser vel MGP med vanlig TV-høyttalere? Eller tror dere de fleste har et godt anlegg å lytte på?
Jeg lurer litt på hvordan jeg skal vurdere låtene i morgen.
Gjennom anlegget mitt hvor alt blir "avslørt". Det sies om forsterkeren min at den ikke skjuler noe og spiller hele ærlig. Har ingen justeringer, bare volumkontroll.

Eller skal jeg høre låtene gjennom en liten mono-høyttaler for å høre hvordan låta er i spinkelt format. Noe jeg tror mange bruker på Spotify, Wimp eller iTunes? 

Noen tanker om dette? 
Dette blir som at glassfasong og temperatur har stor betydning for opplevelsen av vinen.
Men noen ganger, på fortauet i Hellas er kjøkkenglaas riktigst og best. 

Ingen kommentarer: