Sider

NRK tett som ei potte. Gratulerer!

Lanseringen av artister og låter til MGP i fjor ble en pinlig affære. De fleste var lekket på forhånd, og de som ikke var det var ikke av et kaliber som forsvarte "avsløring" foran et blitzregn og publikum i studio.

Selv klarte jeg  å snoke ut flere artister og låter i fjor, ved vanlig journalistisk metode.
I år har det ikke vært mulig.
Jeg er glad for det. Det er bra for medieinteressen at en avsløring faktisk er en avsløring.
Og det er bra at vi får vite alle artistene og høre litt av låtene samtidig.
Det er noen år siden vi "visste" hvem som kom til delta.
Teigen, Teigen, Skorgan, Teigen, Rypdal, Teigen

For eksempel i både 2008, 2009 gjorde vi det bra i Eurovision med låter som var hitlåter allerede før den norske finalen. "Hold on be strong" og "Fairytale" var radiofavoritter da de gikk på scenen i Oslo spektrum i den norske finalen.

I morgen, mandag 27.januar får vi vite hvilke femten artister som skal konkurrere i MGP-festivalen fra Folketeateret 7. 8. og 9.mars.
Vi får da også høre de første korte utdragene.
Jeg kommer med min første vurdering i morgen.

Den 19. Februar slippes alle låtene i sin helhet. Da får vi en pekepinn på hvilke av disse som har livets rett. Både på iTunes, på radio og ute på sosiale medier.
Radiofolk i NRK har i år vært med på utplukking, noe jeg har etterlyst på bloggen min de siste årene.
Kanskje det vil åpne for mer radiospilling?

At det er noen låter i MGP, som er hitlåter allerede før den norske finalen gir økt interesse, høyere seertall, mer publikum i Spektrum, mer engasjement og sannsynligvis en vinner som vi vet har hitpotensiale.

Så jeg vil gratulere NRK med å ha holdt så tett hittil! Alt ligger til rette for et så godt MGP som mulig. Nå gjenstår det bare å få hørt låtene. Det får vi gjort, i alle fall delvis, i morgen.
Jeg er superspent, og gleder meg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Går rykter om et av norges beste liveband da, og en av de bedre bandene som ikke har noe planer i år er Yoga Fire. Hadde vært ganske fett med dem hvertfall, de kan showe og har en sinnsykt god vokalist!