Sider

1. semifinale. Alle låtene, og slik jeg tror det går!

Jeg har tidligere tatt for meg den andre semifinalen hvor Norge konkurrerer med start nummer 16. Vi deltar i den semifinalen som sendes 24.mai. Den første går av stabelen 22.mai.
I denne konkurrerer de fleste av våre nordiske naboer blant annet. Jeg presenterer låtene alfabetisk, gir min vurdering fra 1-10, og sier noe om hvilke jeg tror kommer til å kvalifisere seg til finalen. Som i den andre semifinalen er det 10 låter som går videre, mens 8 ryker ut.
Jeg presenterer dem i alfabetisk rekkefølge.
Russland stiller i år med en gruppe bestemødre som synger "Party for everybody"


ALBANIA
Rohna Nishliu er radioprogramleder i hjemlandet sitt, og en kjent artisk. Albania stiller i år med låta "Suus" som betyr personlig. Etter min smak blir det litt vel personlig det hele. Jeg jobber som psykoterapeut selv, men dette virker jo veldig som et utdrag fra en terapitime innen behandlingsformen primalterapi, hvor det er om å gjøre å skrike ut sine innerste følelser. Jeg liker ikke dette i det hele tatt, selv om jeg likte meg godt på ferie i Albania i fjor høst. Jeg tror ikke Albania kommer seg til finale, ikke engang med dette nødskriket Min vurdering: 1/10



BELGIA
Iris er så ung en deltaker kan være i Eurovision. 16 år gammel er hun allerede relativt etablert i sit lille hjemland og har ligget flere uker på hitlistene med en annen låt, Wonderful. I Azerbaijan skal hun konkurrere med låta SOLWould You". Dette er en sånn ballade Idol-programmer pleier å være tapetsert med. Iris synger også på en Idol-måte med stadige skifter mellom bryst og hodeklang. Stemmen knekker på sånn Idol-måte hele tida, så mye at jeg blir helt fiksert på det og nesten glemmer låta. Men låta er egenltig ganske grei den. Men den er heller ikke noe mer. Ikke noe refreng å henge seg opp i, heller ikke noen formidling av noen sterk tekst. Denne forblir nok i semien. Både på grunn av mangel på lojale venner, og på en god låt. Min vurdering: 4/10


DANMARK
Soluna Samay er nesten litt norsk! Hun synger for Danmark, men har de siste årene tilbragt somrene som gatesanger i Bergen, og har etterhvert blitt et kjent innslag i Bergens bybilde. Hva er det med meg og Danmark. For tredje år på rad så greier ikke høre låta uten at det irriterer meg at den ligner så veldig på en annen. Den ligner, i mine ører så mye at jeg ikke greier ignorere det. Den er i refrenget veldig lik Seals 80 talls slager "Crazy" synes jeg. Men den gjør det bra både på meningsmålinger, og på oddsen. Så det at jeg ikke helt klarer å høre den betyr ikke noe. Det er ingen kopi, jeg beskylder den ikke for plagiat. Danmark kan greie å krype helt til topps i år, med flaks når det kommer til startnumre. Den kommer seg i alle fall greit til finalen. Min vurdering: 5/10



FINLAND
Hvis Susann Sundfør skulle finne på å delta i Melodi Grand Prix, så tror jeg det hadde vært noe som dette. Jeg elsker denne vakre balladen. Det er for det første et vakkert dikt, som det er satt melodi til. For det andre er det en stemningsfull sang, så melankoslk og ekte at jeg vurderer å reise til København bare for at jeg skal kunne kjøpe et kontantkort og dermed få mulighet til å stemme på denne sangen. Det er befriende i alt jaget med selvlysende romper, flygende tigre eller overdreven pyrobruk. Artisten er 21 år, og heter Pernille Karlson, og er ifølge NRK klassevenninne med fjorårets finske deltaker Paradise Oskar som fikk Norges 12 poenger i fjor. Denne finske visa, "När jag blundar" treffer den norske folkesjela tror jeg, men jeg redd det blir for snaut til å greie å karre seg til finalen. Særlig siden vi ikke engang kan stemme på den. Jeg er redd jeg må se en av mine store favoritter ryke ut av semien. Dessverre. Min vurdering: 7/10


HELLAS
Jøss, Hellas har greid å skrape sammen penger til å være med i Eurovision. Kanskje ikke så rart. Den greske finalen ble  i et kjøpesenter. Og den greske stat betaler ifølge noen kilder jeg har ikke èn eneste krone for å være med i år. Det er faktisk plateselskapet Universal som betaler hele gildet. Og den jenta plateselskapet vil pushe fram heter Eleftheria Eleftheriou, er 23 år gammel. Hvis du skulle sette den ned og konstruere et slags oppkok av samtlige greske låter gjennom ESC-historien kan det være du hadde endt opp med noe som ligner denne. Det er dans, det er flotte menn, det er sexy jenter, det er bozouiki og det er internasjonale ord i teksten. Det blir litt kjedelig og tannløst for meg.  Tja, jeg tror nok denne tar seg til finalen. Min vurdering: 6/10

IRLAND
Tvillingene som ble manges yndlinger i Düsseldorf i fjor med "Lipstick" er med på nytt. Denne gang med "låta" "Waterline". De har om mulig blitt enda dårligere til å synge siden i fjor. Hvis du leter, finner du kanskje et par rene toner i andre verset her. De har fortsatt høyt hår, som en ren gimick. Men ellers er dette totalt hjelpeløst. Det mangler refreng, det mangler tyngde i produksjonen. Det er i det hele tatt ingenting å like for meg i denne låta. Men jeg litt alene om dette synet. Irland ligger bra an på alle slags målinger, og Jedward som er ganske morsomme typer har mange fans. Så dette går nok greit til finalen. Dessverre. For meg er dette en pest og en plage. Min vurdering: 1/10



ISLAND
Greta Salóme & Jónsi heter duoen Island sender i år. Denne har mange fans blant ESC menigheten. Jeg er ikke blant fansen. Jeg kan forstå at noen mener denne har en stemning en kan like. For meg blir det ikke stemningsfullt nok, og det blir dermed bare traurig, trist og masete. Dette er en sang jeg skulle ønske jeg likte bedre. Den er jo kompetent laget, dramatisk og islandsk i fargetonen. Kunne vært skrevet av Alexander Rybak. Men den treffer ikke meg. Hvorfor vet jeg ikke helt. Jeg nok likevel Island kommer seg til finalen i år. Min vurdering: 3/10

ISRAEL
Jøss, har Andreas Johnson og The Moniker, svenske popyndlinger, kledd seg ut, dratt til Israel og levert denne sangen? Dette er musikk som jeg føler jeg ofte har hørt fra disse to i Melodifestivalen. Men det er nok ikke dem. Dette er derimot det israelske pop/rock bandet Izbao med sangen "Time". Musikken er en slags 60-talls retro, og er en av de aller morsomste og mest fengende låtene i hele årets sirkus føler jeg. Så jeg håper og tror denne går til finalen. Min vurdering: 8/10



KYPROS


Iva Adamou har ikke så mange store meritter å skryte av. Hun ble nummer seks i Idol i 2010. I den kypriotiske finalen mimet hun, ifølge NRK, tre sanger hvorav "La La Love" fikk flest stemmer. Joda, dette er lettbeint pop. Men i en alder av 44 er dette litt herlig. Jeg får lyst til å stå på rådhusplassen på en Topp 20 konsert og hoppe i takt til denne, som en skikkelig førtis. Nå tror jeg ikke Iva Adamou blir invitert til Topp 20, til det er norske medier for ignorarante til Europeisk pop. Der skal alt være amerikansk eller engelsk. I verste fall får jeg slepe meg inn på SATS igjen og foreslå låta for spinning-instruktøren. Jeg blir i godt humør av dette. Det er fengende, morsomt og sommerlig. Jeg tror og håper Kypros greier seg til finale med denne lettvintheten! Min vurdering: 7/10


LATVIA
Jeg føler meg rimelig ensom i ESC-menigheten når jeg liker denne sangen. Noen mener det hele bare må være en spøk. Den  om å bli kjent gjennom kanskje å vinne Eurovision og få en stor hit. Hun refererer til Mick Jagger og Johnny Logan for å nevne noen. Sangen heter "Beautiful Song", og jeg synes den er både morsom, sjarmerende og med et refreng som fester seg lett. Jeg tror ikke dette er ment bare som bøll og tull, men jeg tror heller ikke vi skal ta det for alvorlig. Det er lov å tulle litt, ha det moro, også i ESC. Så jeg sier tydelig at jeg liker dette. Men tviler på at juryene og folket sender den til finalen. Selv om jeg hadde ønsket det. Lykke til Anmary, you made me smile! Min vurdering 6/10


MOLDOVA
Jeg så den moldovske finalen live på Web TV. Det var altså en så langdryg affære at jeg fikk restless legs av det. Til slutt fikk de en vinner Pasha Parfeny ble vinneren til slutt med en swingy balkan turbo-pop låt. Og for et sceneshow, her rir han faktisk på koristene som om de var ponnyer i løpet av sangen. Og det uten å bli andpusten. Vel, vel. Dette er morsomt. Kanskje litt i overkant rart. Men hva ville Eurovision vært uten slik absurde innslag? Er usikker på om den tar seg til finalen, men tipper det. Min vurdering 5/10


MONTENEGRO

Som sagt, Eurovision trenger skikkelig gærninger. Rambo Ameadeus er rundt 50 år gammel. Rambo Amadeus er kunstnernavnet hans, inspirert av superhelten Rambo og komponisten Wolfgang Amadeus Mozart. Om han så fryktelig mye til felles med noen av dem er jeg litt usikker på. Låta er faktisk litt kul den. Den heter "Euro Neuro" og tar for seg litt ymse sider ved EU. Rambo Amadeus vil ha fokus på Montenegro som et flott, økologisk turistland. Det er målet med hans deltakelse i Eurovsion. Låta, vel, du må jo bare høre den. Dette er også ganske crazy egentlig. Tviler på at folk og jury sender dette til finalen. Men litt moro er det jo da. Min vurdering 4/10


ROMANIA
Romania stiller med en sang i år, litt på spansk, litt på rumensk og litt på engelsk. At artisten, Mandinga synger på alle disse språkene kan kanskje virke litt rart. Men spansk og italienks er populære språk i landet. Vel, Romania kan dette med irriterende rytmer og refrenger. Men dette blir vel bare irriterende for meg, uten at det blir verken fengende eller spesielt spennende. Synes det er vanskelig å bedømme dette. Men tror kanskje at dette har tilhengere nok i både Øst, på Balkan og i Vest til å karre seg til en finaleplass. Min vurdering: 3/10


RUSSLAND
Russland er en av årets store snakkisser. Buranovskie Babushki er en gjeng godt voksne bestemødre som også var med i den russiske uttakingen i 2010. Men i år vant de med "Party for everybody". De er sammen med Sverige den store favoritten til å vinne. De er super sjarmerende. Alle land stiller stort sett med velpolerte numre, unge, pene mennesker. Så kommer Russland med disse søte dukkene, og en ganske teit låt, men med tradisjonelle elementer. Ja, det er kjempedumt. Men jeg elsker det. Sjarm, ekthet og moro trenger vi mer av, ikke mindre. Jeg er helt sikker på at Russlnad tar seg til finalen. Min vurdering: 8/10

SAN MARINO

Valentina Monetta heter jenta som synger for San Marino i år med låta "Facebook Urgh Urgh". Det vil si, det gjør hun ikke. For i dag (20.3.12) ga EBU beskjed om at sangen måtte skrives om, eller så ville den bli disket. Det er ikke lov med reklame i en ESC-sang. Og Facebook er jo et firma, som alle vet.
Så akkurat hva som skjer her, vet vi ikke. Hvis San Marino blir disket, blir det bare 17 denne semien. Sannsynligvis endrer de teksten slik at den blir lovlig.
Men her er hva de hadde tenkt å stille opp med. Den kommer nok uansett ikke til noen finale. Den er skrevet av Ralph Siegel, som skrev Ein bisschen Frieden som vant i 1982. Han har forresten skrevet utallige ESC bidrag foruten denne ene. Jeg tror han har verdensrekord i antall bidrag til Eurovision. Låta fra San Marino blir uansett i finalen, så det spiller ikke så stor rolle hva de finner på. Min vurdering 2/10


SVEITS
Sveits var i år, som i fjor første land ut til å velge sang til Eurovision. De valgte å sende duoen Sinplus og låta Unbreakable. Sveits har reist land og strand rundt og spilt denne sangen hos flere nasjonale finaler. Om det gir resultater får vi se på. Det er en helt grei pop-låt dette. Litt coldplay, litt U2. Skulle ønske det var Tommy Fredvang som framførte denne. Det er midt i haugen det hele. Jeg tror denne med små marginer ramler utenfor finalen. Dessverre for Sveits som har en dårlig statistikk når det gjelder å kvalifisere seg.  Min vurdering 5/10


UNGARN
Ungarn stiller med gruppa Compact Disco. Låta heter "Sound of our hearts". Denne får stort sett hard medfart hos de fleste kritikere. Men jeg liker denne. Synes ikke engelskuttalen er verre enn hos mange andre. Jeg liker den suggererende harmonien, jeg liker den seige rytmen og energien. Jeg tipper denne videre. Min vurdering 7/10


ØSTERRIKE
Rappegruppa Trackshittaz stiller for Østerrike med låta "Woki mit dem Popo". Østerrike har ikke råd til å vinne ESC. Det tar de konsekvensen av ved å sende dette makkverket som er alt det ESC ikke bør være. Her er damer som stripper rundt en strippestang med selvlysende rytmer. Rappere som er fulle, både på seg selv, og kanskje andre ting. En ren provokasjon som ikke engang bør få lov til å fullføre framføringen i semien uten å bli avbrutt. Om det er Jimmy Jump eller andre som må ta oppgaven vet jeg ikke. Men noen må gjøre noe. Min vurdering 0/10




Jeg tipper altså disse videre:
  • Danmark
  • Hellas
  • Irland
  • Island
  • Kypros
  • Moldova
  • Romania
  • Russland
  • Israel
  • Ungarn




3 kommentarer:

Julia sa...

Jeg er enig i ganske mye, igjen. Russland og Finland liker jeg godt og! San Marino var triste greier! Jeg er 100 % enig i det at Österrike borde ikke ha lov å stille engang med de selvlysende rumpene! (du mente sikkert det , du hadde skrevet "rytmer")

Island har vokst på meg etter jeg så den nye videoen med den engelske versjonen. Jeg har ikke så mye tro på Sveits, tror Ungarn sin bedre rock-låt skal spise den opp.

Jeg tror nok at Finland har en sjans. :)

Anders M. Tangen sa...

Jeg håper du har rett! Som du ser av bedømmingen er det mange jeg liker, men som jeg tviler lit på. Dessverre. Jeg håoer virkelig du har rett om Finland. Også liker jeg også Ungarn bedre enn Sveits.

Julia sa...

Jeg er nok ganske ikke så veldig objektiv i hva gjelder Finland. :) Tror i alle fall vi har sjanser. Heldigvis er det ikke så mange ballader i denne semien.