Sider

Ny artist klar! Tooji....Jeg setter opp et stort spørsmålstegn, og et varsku-skilt

Det er spennende å åpne hjemmesiden til MGP hos NRK for tida. Her kommer artistene fortløpende. Ofte er det en eller annen artist jeg personlig ikke har det helt store forholdet til, men som når jeg setter meg inn i hvem dette er, viser seg absolutt å ha erfaring tyngde og det som skal til for å lykkes i MGP og ESC. De har bare passert under min radar.
Men etter dagens slipp av artisten "Tooji" og låta "Stay" sitter jeg igjen med et gedigent spørsmålstegn, og et selvlysende neon varsku-skilt.  
Tooji er med i MGP etter å ha sunget en sang under et moteshow. Men holder virkelig det?



Dagens artist-"slipp" fra NRK er altså artisten Tojii, som visstnok har vært programleder på MTV og  oppnådd store seertall der. Se pressemeldingen fra NRK her

Det betyr at det helt sikkert er mange som vet mye mer om han enn meg.
Men, når jeg har googlet de andre artistene og sett hva de har gjort på scener rundt omkring har jeg følt meg trygg på at de har erfaringen, tyngden og musikaliteten som skal til.
Når jeg sier at jeg både er et spørsmålstegn og et utropstegn så henger dette sammen med at jeg ikke aner hva denne fyren står for musikalsk. Jeg finner ingenting å bedømme hans erfaring ut ifra.  Derfor spørsmålstegnet.

Så til varskuskiltet.
Ifølge NRKs egen pressemelding har han sunget en sang ved et moteshow, hvoretter noen skal ha ropt: Jøss, du kan jo synge jo!
Men jeg må si at det for meg blir for tynt i denne sammenhengen.
Da er jeg redd vi kan gå i den fella at vi tar med artister som ikke har nok sangerfaring, eller sceneerfaring til å prestere på det nivået som kreves i en internasjonal musikkonferanse. MGP er ingen talentkonkurranse, men en låtkonkurranse hvor selvsagt framføring av låta er viktig. Så je er vældig skeptisk tæl detti ja.

Men, alle kan overbevise. Kanskje er han en mirakelgutt, som med en perfekt låt kan gjøre det kjempebra. Kameratekke og evne til å føre seg på en scene har han helt sikkert tilegnet seg gjennom jobben som modell og programleder. Og det skulle ikke forundre meg veldig mye om denne fyren får både gutte og jentehjerter til å banke med en puls som får hormonene i sving.

Likevel,  èn opptreden på et moteshow er ikke nok til å overbevise meg om at han er et godt og sikkert kort i MGP, eller eventuelt ESC-sirkuset.

----------------------------

Etter at jeg skrev dette innlegget før i dag, kom jeg over denne Youtubevideoen:


Kan noen bekrefte at dette er den Tooji som skal være med i MGP? I så fall så viser jo dette at han har stemme, og pop-teft. Anyone?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bekreftet!

Anonym sa...

det ER han!

Anonym sa...

Bare fordi Han ikke har masse erfaring betyr ikke at han ikke kan levere. Han har tydeligvis talent og da er det bare å vente å se ham på scenen :)

Anders M. Tangen sa...

Så bra! Da stiger forhåpningene mine :-) Enig i kommentarene her om at også artister uten masse erfaring kan levere. Jeg skriver da også det, at han kan være et slikt supertalent. Så jeg er fortsatt åpen jeg, og gir han gjerne en sjanse.
Men skulle han vinne den norske finalen, så er det et så voldsomt trøkk oppe på scena og foran kameraene i ESC, at det hjelper å ha sunget på svære scener under press før. Hvis ikke kan det gå galt.
Derfor denne smule skepsisen.
Men låta her var jo slett ikke ille den, og jeg liker stemmen hans.