Sider

Litt annen musikk. Hvordan gjøre en låt til sin egen? Song to the Siren


Jeg er, uten å overdrive svoren Bryan Ferry fan. 25. mai står han igjen på scena i Oslo. Selvsagt har jeg billett. Jeg har sett han før. Både på Sentrum Scene, på Down on the farm i Halden, og i Oslo konserthus. På hans siste CD gjør han nok en gang en coverlåt så bra at det virker som det er hans egen. Noeng ganger greier artister å gjøre noe med låtene, slik at de får det uttrykket som føles autentisk for dem. Det er det dette blogginnlegget hander om.


Først skal du få høre originalen. Fra 1968. Tim Buckley framfører sin "Song to the Siren" for første gang på TV. Vakkert, ikke sant? 


Så på åttitallet kom Sinead O´Conner med sin fantastiske, episke versjon. Og dersom jeg ikke hadde hørt originallåten før jeg hørte denne, ville jeg ikke tenkt tanken på at dette er en coverlåt.
Sinead greier så til de grader å gjøre den til sin.



Så i november 2010 kom Bryan Ferry med sin plate "Olympia". For øvrig et så lavmælt, vakkert, mystsisk og raffinert album at det burde være obligatorisk. Også han gjør "Song to the Siren" så utrolig autentisk og vakkert at det ikke er tvil om at dette er en Bryan Ferry låt. Enig?
Til slutt skal du få et lite videoklipp om hvordan Bryan Ferrys låt ble laget i studio. En artig detalj er at i arrangementet er det lagt inn ekte klipp fra hvalsang.

Tusen takk til alle! For hver sin tolkning. Dette forteller oss kanskje noe om at en musikalsk idè ikke er noe vi eier, men som vi alle kan se på vår egen måte. Men aller størst takk fortjener Tim Buckley for, etter min mening å ha laget en av musikkhistoriens vakreste melodier.







Ingen kommentarer: