Sider

Skien-låtene vurdert etter trettisekunder klipp. FUCK NRK

Jeg blir nesten irritert, men med et smil om munnen. For å sitere Sichelle har jeg lyst til å si: Fuck deg, NRK!
Her har vi delvis slitt oss gjennom en svak første delfinale, så ble det mye bra i andre.
Men så kommer det nesten bare gull i Skien!
Jeg skulle ønske at disse sju i delfinalen fra Skien VAR den norske finalen. Etter min smak er samtlige bidrag fra denne runden bedre enn alle de forrige. I alle fall slik de høres ut i studioversjon og i trettisekunders klipp. Hør dem her

1. Susperia: Nothing Remains
Dette er i utgangspunktet ikke min sjanger. Men vokalen er så mye tydeligere enn hos Keep of Kalessin i fjor. Den virker litt luftigere arrangert, noe som gjør at metall-noviser som meg klarer å henge med. Refrenget har trøkk, melodi og et kult riff. For en start!
Ut i fra hva vi har i finalen hittil så vil jeg foretrekke en metall-låt med full energi som vil skille seg veldig ut i Düsseldorf framfor P4-radio låtene som tapetserer MGP finalen eller.
Terningkast: 5

2. Nora Noor: Gone with the wind
Dette var min store favoritt etter å ha hørt den i desember. Vi som hørte den dengangen gikk ut av lyttingen og alle gikk og nynnet på dette refrenget. Ut i fra det sluttet jeg at dette ville være vinneren av Melodi Grand Prix 2011.
Nå er jeg ikke lenger fullt så sikker. Jeg synes låta har et sterkt refreng, og Nora synger fantastisk Aretha Franklin aktig. Men, det er mulig at dette trettisekundersklippet ikke helt yter låta full rettferdighet. Jeg holder derfor på førsteinntrykket fra da jeg hørte låta i sin helhet.
Terningkast: 6

3. Girl Happy: SOS
Bærumsbandet som ved flere anledninger har varmet opp for A-ha sørger for discokjøret med en låt som gjør savnet av Alexander Stenerud i årets finale litt mindre påtrengende.
Dette er rett fram disco. Jeg liker dette veldig godt, og skulle gjerne hatt dette også i finalen i stedet for for eksempel Hanne Sørvaag.
Terningkast: 4

4. Grethe Svensen: Like dreamers do
Dette er en ballade med en tekst som slår alle de andre balladene i finalen ned i støvla. Grethe bringer inn hele sitt levde liv inn i låta. Det er vakkert arrangert og så intenst det hele. Kan minne meg litt om MF-klassikeren "Snälla, Snälla" i stemningen, men ikke ellers.
Jeg kjenner teksten berører meg. En moden kvinne forteller om sin voskne forelskelse. Slik jeg tolker det. Men jeg vil jo helst ikke ha noen ballade til Düsseldorf. Det er det eneste problemet jeg har med denne sangen. Men fin er den.
Terningkast: 4

5. Blacksheeps: Dance tonight
For meg blir dette kanskje det svakeste bidraget i denne delfinalen. Refrenget er fengende nok, og jeg gjentar meg til det kjedsommelige: Denne hadde også fortjent finaleplass i Spektrum.
Men de plassene er for en stor del opptatt av radiolåter som er klar for spilling i diverse utgaver av "Ønskekonserten".
Agnete Johnsen synger jo utrolig energisk med en fantastisk bitteliten men hurtig vibrato som virker medfødt. Lurer nesten på om hun skrek slik da hun var født.
Låta mangler likevel den sterke melodiske hooken jeg synes deres tidligere låter har hatt. Så i dette selskapet når den ikke helt opp hos meg. Men det gjør den nok hos kidsa.
Terningkast: 4

6. Stella Mwangi: Haba Haba
Stella er en av Norges store eksportartikler med stor internasjonal suksess, det er bare vi som ikke har oppdaget det helt ennå her på bjerget. Såvidt jeg vet er det første gang hun skal synge en låt fra start til slutt. Vanligvis inneholder låtene hennes mye rap.
Denne gangne presenterer hun en gjennomgående feelgood låt. Bare tittelen "Haba Haba" får meg i godt humør. Jeg vokste opp med Lillebjørn Nilsens tolkning av den samme tittelen og har sunget mye til den. Det blir ikke mindre allsang med denne låta i Skien skulle jeg tro.
Denne er lettfattelig, den er som skapt for et fargerikt sceneshow og den er moderne og kult produsert. Men kan det norske folk for å en gang skyld velge noe med dans, show og moro på en scene? Jeg håper virkelig det. For meg står hovedslaget melom Nora og Stella.
Go Stella!
Terningkast: 6

7. The Lucky Bullets: Fire below
Enten har du sansen, eller så har du det ikke. I alle fall er det et helt annet tempo enn i andre låter i finalen. Det skal gutta ha kred for. De har drøssevis med liveerfaring og vil nok lage et heidundrandes show på scenen, disse også.
Men så langt har ikke denne sjangeren slått an i ESC. Men nå har det jo vært en rockabillybølge over Europa det siste året med blant andre bandet The baseballs versjon av "My umbrella". Så kanskje er Europa mer klar for dette nå? Det jeg ikke vet er om denne bølgen også har truffet Øst-Europa. Men gutta har en sjarmerende fengende låt uten de store overraskelsene.
Denne burde også vært i finalen.
Terningkast 5

Jeg avstår fra å tippe noe som helst om hva som kommer til å gå videre fra denne delfinalen.
Må bare si Gratulerer til Skien som har fått denne gullfinalen til dere!!
Med maksimal flaks kan vi klare å få fem av disse låtene til finalen.
To av dem går direkte til Spektrum. To går til siste sjansen. I tillegg går to av debeste femteplassene i delfinalen (prosentvis) til andre sjansen.
Så med full uttelling i andre sjansen, samt en av de beste femtplassene kan fire av låtene greie seg inn til finalen. Selv om det er lite sannsynlig at duellene i andresjansen blir satt slik opp at det blir mulig å få to låter videre fra denne delfinalen fra andresjansen. Selv om jeg hadde håpet det.

Jeg håper at Stella og Nora kvalifiserer seg rett til finalen, og at Susperia og Girl Happy går til sistesjansen. Så håper jeg at The Lucky Bullets får en av de beste femteplassene og dermed også går til andresjansen.
Hva jeg TROR kommer til å skje er en litt annen sak. Norge ser ut til å ha bestemt seg for lite show, men mye radio på scenen i år. Uansett, jeg gledegruer meg enormt til dette.
HEIA, ALLE SAMMEN!


5 kommentarer:

Magnus. sa...

Her er det Susperia som er min store favoritt. Dersom de skulle gå hele veien til Tyskland, så vil det vel også være første gang at et metal band deltar i Eurovision. Jeg er bombesikker på at den ville ha hanket godt med stemmer.
Ellers ble jeg veldig positivt overrasket over Stella. Uvant med sånne type sanger i MGP.

Men jeg tror :

Finale: Susperia, TheBlackSheeps
Sistesjanse: Stella, Girl Happy

Magnus. sa...

Det som også er så flott med Metalband er at de alltid presterer. Man slipper å være redd for at de skal synge surt, eller rote det til dersom de skulle komme seg til Dusseldorf. Susperia har forøvrig også vært på turne i bla. USA og Mexico. I tillegg har de turnert med verdenskjente Dimmu Borgir :)

Anders M. Tangen sa...

Ikke nok med det, de har jo med en musiker fra Dimmur Borgir på scena på synth :-)

Anonym sa...

:'(((((((((

jeg ble så utrolig trist når Marika ikke gikk videre fra forrige semi! Etter min mening er hun den eneste som har sjanse internasjonal, + kanskje Susperia.

MARIKA - prøv gjerne igjen, men for et annet land enn Norge, de fleste nordmenn har alt for sær smak til å like din geniale musikk! For jeg mener at i Eurovision Song Contest har du noe å gjøre, du hører til på de store scenene!
Ikke gi opp! :))))))))

Anders M. Tangen sa...

Ja, jeg synes også det var utrolig synd.
Men Marika har jo en viss mulighet for å komme seg til finalen fortsatt :-)
De to prosentvise femteplassene fra delfinalen vil få plass i sistesjansen. Jeg tror mulighetene er store for at hun kaprer en av de plassene.
Men alt dette gjenstår jo å se