Sider

Hvorfor Babelfish kan gjøre det bra.


Babelfish har laget en låt som heter "You can depend on me".
Mange vil kanskje tenke at en slik sang med middelaldrende menn ikke har noe i Grand Prix å gjøre. Jeg lurer på hvorfor? Det er ingen aldersgrense oppad. Mye handler dessuten om å skille seg ut. Når fire godt voksne menn ser Europa inn i øynene og synger: "det plager meg ikke å bli gammel så lenge jeg har deg hos meg sønnen min". Så vil det treffe småbarnsforeldre og sønner over hele Europa.
Teksten er så enkel og så lett å oppfatte når Babelfish synger at det minner litt om tekstinga i både "Hold on be strong" og "Fairytale":
Teksten er nesten så enkel at det kan høres ut som litt mangelfull engelsk.
Det har jeg alltid ment er en fordel i Eurovision. Hvor mange i Europa snakker en avansert engelsk? Veldig få. Vi nordmenn er ofte "for flinke" i engelsk til å gjøre oss forstått, særlig i Øst Europa. Derfor har jeg merket at både jeg og mange andre nordmenn legger om til et enklere engelsk når vi er på ferie.
Derfor når denne sangen hjertene til veldig mange.
Selv har jeg sett på flere fora i dag at folk blir rørte av denne låta.
Her er et eksempel fra en som kaller seg "Fjordmann" på NRKs eget forum:

"Kansje litt flaut dette, men Babel Fish og ''You Can Depend On Me'' får tårene til å rulle neste hver gang jeg spiller låta. Det har aldri hendt meg før i MGP og jeg lurer på om det er andre med samme ''problemet'' eller er jeg virkelig ''unik'' i denne sammenheng?"

Jeg blir også litt satt ut av denne. Når jeg virkelig setter meg ned for å lytte på den, og gå inn i teksten.

Her er teksta:
Sleep, baby sleep
Rest your head on my shoulder
I feel complete, I don’t mind getting older
Son, I’ll be here until my time is over
Till the end you can depend on me

Life can be hard and the world may deceive you
There might be times when you think no one needs you
Son, follow love, go wherever it leads you
Till the end you can depend on me

I’ll be your rock, I’ll have your back
If you go off a beaten track
I can’t say how your life will be
But there’s one thing I guarantee
You can depend on me

Sleep, baby sleep
Stars are shining above you
I feel complete as I whisper: “I love you”
Son, I’ll be there, I will take good care of you
Till the end you can depend on me

I’ll be your rock, I’ll have your back
If you go off a beaten track
I can’t say how your life will be
But there’s one thing I guarantee
You can depend on me

(I’ll be your rock, I’ll have your back)
If you go off a beaten track
I can’t say how (I can’t say how)
Your life will be (your life will be)
But there’s one thing I guarantee
You can depend on me
You can depend on me

Når låta så er så dyktig produsert med en god stigning og et refreng som jeg tror Beatles ville misunt dem, så mener jeg at Babelfish er en absolutt favoritt til å ta en av finaleplassene nå på lørdag.
Kommer den så til finalen i Oslo Spektrum 12.februar så kan den veldig gjerne gå til topps der også.
I Düsseldorf skal du heller ikke avskrive at denne låta kan gjøre at vi lett kvalifiserer oss til finalen 14.mai.
Hvis ikke kan vi glede oss over at låta er oppfunnet. At den finnes. At det er en sang som fedre og sønner både i verden og i Europa kan høre på, og la seg berøre av.

7 kommentarer:

Ole Christian Andersen sa...

Jeg er 100% enig med deg at Babel Fish har den beste låta. Denne tror jeg går langt internasjonalt. Har ikke hørt noe om noen i den 3. delfinalen, men hvis noen er bedre enn enn denne, blir det en fantastisk flott finale den 12. februar. Jeg skjønner heller ikke noe av VG's ekspert sine uttalelser om at 2. delfinale er bedre enn 1. delfinale!!

Dette blir flott! :-D

Magnus . sa...

Ingen tvil om at det er en helt fantastisk låt B-Fish har skrevet. Men det blir nok Marika jeg kommer til å svi av noen hundrelapper på ;)

Anders M. Tangen sa...

Så hyggelig at dere er enig med meg :-)

Robert sa...

Jeg er i ikke i "målgruppen" for denne låta, så jeg må innrømme at jeg synes den er nesten pinlig. Men jeg ser poenget at den kan treffe mange.

Men jeg er likevel ikke overbevist om at den sanker stemmer For menn på 40+ sender vel ikke mange sms-er i sånne programmer? Og hvis de gjør det er det vel maks en...

Anonym sa...

Du må ikke glemme at vi mødre blir veldig sentimentale av fedre som uttrykker slik kjærlighet overfor sønnene sine, og vi sender også gjerne en ekstra sms for dem ;)

Leelene sa...

Texten till låten är ju jättefin. Men vilka är de andra killarna än Alexander Stenerud?

Anders M. Tangen sa...

Alexander Stenerud er ikke med i Babelfish :-)