Sider

My review of the second semifinal 2015

Maraja fra Slovenia er min favoritt i andre semi. Ved
siden av Norge selvsagt. 
Norge deltar i semifinale to. Hvor langt vil "A monster like me" ta oss i år? På alle oddslister, og på de fleste meningsmålinger ligger vi an til å kvalifesere oss til finalen med god margin. På noen målinger har vi til og med et favorittstempel for seier. I den tyske varianten av "Adresse Wien" ga panelet førsteplassen til Norge. Det samme har vi sett hos ekspertpanelet til ESCunited.
Men, det er nok Sverige som er den største favoritten på oddsen og på flere målinger.
Her er min vurdering av låtene i andre semi. Pongene jeg gir er 1-2-3-4-5-6-8-10 og 12


My home country, Norway, participates in this second semifinal. How far will "A monster like me" bring us? On every betting list, and almost every poll we will qualifiy with a good margin. 
On some polls Norway also is in a position to win. For example The German expert jury who previewed the songs in the presentation has Norway on top to win the whole thing. 
The same result is on the expert panel on Escunited.
But, after all the biggest fauvorite on the odds and many polls are Sweden.
Here is my review of the songs in second semi. I will soce 1-2-3-4-5-6-8-10 and 12 points



LITAUEN
Monica Linkyté and Vaidas Baumila: "This Time"



En slags gladcountrylåt. Sommerstemning. Det er befriende med litt tempo og en kompromissløst glad låt i et startfelt preget av mange ballader, midtempolåter og kanskje litt mørke tekster som vi har både fra Estland og Norge i år.
Normalt sett ville jeg synes dette blir litt krampaktig og hysterisk. Men i årets startfelt trengs dette ganske sårt.
Min vurdering: 7 poeng (Kvalifiserer seg trolig)

A sort of country spirit. Sets me into summer mood. It is refreshing with some tempo and pure happines in a song, in a Eurovision packed with ballads, midtempo and some dark moods as in Estonias and Norways entries. 
I woould normally find a song like this a bit too much. But in this Eurovision this kind of song is very welcome. 
My review: 7 points (Will probably qualify)

IRLAND 
Molly Sterling: "Playing with numbers"


Et bidrag jeg lett kan forbinde med Irland. Dersom jeg hadde sittet på pianobar og fått denne servert hadde jeg likt med godt.
Men holder det på en stor Eurovisionscene?
Molly Sterling er 16 år og har skrevet låta selv sammen med Greg French. Det i seg selv er for meg en stor styrke ved låta at den kommer fra artisten selv. Dette er behagelig, et godt refreng. Men litt for uorginalt til å hevde seg i toppen
Min vurdering: 5 poeng (Grensetilfelle, men kvalifiserer seg trolig ikke)

A song I can easily associate with Ireland. I can see my self sitting in a pionobar where this song will be performed, having a good time.
But will it come thru on a great Eurovision stage?
Molly Sterling is 16 years old, and has written the song herself in company with Greg French. That makes the song more authentic to me.
It is pleasent, and a good refrain. But far to average to be in the top.
My review: 5 points.  (Borderline. I think this will just miss out)

SAN MARINO
Anita Simoncini & Michele Perniolo: "Chain of lights"


Årets obligatoriske låt fra Ralph Siegel. Jeg synes ofte at Siegels låter for ufortjent mye kjeft. Muligens bare fordi det er han som har skrevet den. Med mer enn tjue bidrag i Eurovision med låter som "Dsjengis Khan" og "Ein bisschen Frieden" på samvittigheten er han en legende. Og jeg mener han fortsatt er en lurendreier i å lage refrenger som vi kanskje ikke kvalitetsmessig vil synes er hverken originale eller spennende. Men så tror jeg også at refrengene hans fester seg hos oss, enten vi vel eller ikke. Årets refreng sitter også helt greit, men dette blir for blanda drops for meg. Dessuten er den faktisk ikke pompøs nok til å fylle sine egne ambisjoner. Skal det være, så skal det være. Så her ville jeg hatt mer pompøsitet.
Min vurdering: 4 poeng. (Kvalifiserer seg trolig ikke)

This years obliagoris song from Ralph Siegel. I often think that Siegels songs get mor bad critics than it deserves. Probably because it his he that has written the song. With more than twenty entries in ESC with songs like "Dsjenghis Khan" and "Ein bisschen Frieden" on his list, he is a true legend. And I think he still is a clever refrain-maker. Maybe it is not very original, but most of his songs sticks to our minds, even if we want or not. 
But this song is too much of a mix to me. 
And, it is not pompous enough to fullfill its owns ambitions. This a song that should be produced according to the saying: More is more.
My review: 4 points  (Will probably not qulaify)

MONTENEGRO


KNEZ: "Adio"
Serbiske Zeilko Joksmovic står bak denne låta. Han sto også bak en av mine aller største favoritter i ESC: Lane Moje i 2004. Knez er en av Monenegros største popartister. Så her er det et stjerneteam.
Jeg kommer alltid i vårstemning av disse balkan-balladene, og selv om årets bidrag "Adio" ikke skiller seg fra mange av de andre, så liker jeg den. En låt blir ikke dårligere fordi den ligner en annen. Jeg elsker trekkspill-melodien i bakgrunnen som kompletterer melodilinjen i vokalen.
Den bygger seg rytmisk opp uten at den endrer totalt personlighet.
På grunn av solskinnet denne skaper i hjertet mitt gir jeg 12 poeng.
Min vurdering: 12 poeng (Kvalifiserer seg)

The serbian musician Zeilko Joksmovic is the composer. He is the man behind one of my all times fauvorite song Lane Moje in 2004. Knez is one of Montenegros biggest popstar. So this is what we can call a star team. I normally get into spring mood when listening to this balkanballads. And even if "Adio" is not very different from the many other balkan ballads, I like it. A song doesn`t get worse because it reminds me of other songs.
I love the accordian-melody line than compliements the singers melody line.
It builds up, with out changing personality completely.
Because of the sunshine this creats in my heart i score this a 12!
My review: 12 points. (Will qualify)


MALTA

AMBER: "Warrior"
Amber slo ut 13 artister i den nasjonale finalen. Deriblant en sang skrevet av Aleksander Rybak.
For meg er dette en litt pussig låt. Jeg er ikke veldig begeistret for den. Likevel driver dette refrenget ofte og surrer inne i huet mitt.
Så da er det kanskje sant det noen sier, at det ikke alltid er et kvalitetstegn at du får en sang på hjernen.
Min vurdering: 5 poeng (Grensetilfelle. Vil trolig ikke kvalifisere seg)

Amber was best out of 14 songs in the maltesian final. Among them a song written by Alexaner Rybak. To me this is a strange song. I don`t like it a lot, but even thou I often hums it. So maybe it is true tha saying; it is not alway a sign of goood quality that a songs sticks to your brain. 
My review: 5 points. (Borderline. Will probably not qualify)


NORGE
Mørland & Debrah : "A monster like me"


Denne låta har ikke greid å få skikkelig tak som hitlåt i hjemlandet. Men har fått veldig god mottakelse i utlandet. På noen meningsmålinger ligger vi på topp, på andre litt lenger ned. Men ikke noe sted ligger vi dårligere an enn en tiende plass.
Første gang jeg hørte denne fikk jeg vinnerfølelse. Mørland synger med trøkk, men likevel med sårhet i stemmen. Kontrasten til Debrahs mørkere stemme underbygger den mørke stemningen i låta, som ikke er kjedelig et sekund. Jeg dras inn i et mysterium på dramtaturgisk vis.
Dessuten gir teksten gjenklang. Jeg tror mange kan føle at de selv ikke er verdt å bli elsket, og at den andre fortjener noe bedre. Det er jo kjærlighet det også!
Jeg vurderer ikke Norge, siden jeg er inhabil. (Men tror denne kvalifiserer seg)

This song hasn´t really become a great hit in Norway, but is very well recieved abroad. In some polls Norway is on top, on others in top 5. But I´ve never seen Norway below Top ten.
First time i heard this song I got goose bumps and a feeling that this was the winner. Mørland sings with power, but still with tenderness. The contrast to Debrahs darker voice reinforces the dark ambience of the song, which is not boring for one second. I get invitet into a mystery in a dramatic way. 
I think many can relate to the lyrics as well. 
The feeling that you are not lovable, and that the one you love deserves something better than you is familiar to many I think.
I don`t want to score Norway, since I´m norwegian and incompetent :-) (But I think this will qualify)

PORTUGAL
Leonor Andrade: "Ha um Mar Que Nos Separa"


Portugisisk tilløp til rock. Men det blir med tilløpet. Kred for å synge på portugisisk.
Min vurdering: 2 (Vil ikke kvalifisere seg)

Portuguese attempt to rock. But it ends with the attempt. Cudos for singing in portuguese
My review: 2 (Will  not qualify)

TSJEKKIA 
Marta Jandova og Vaclav Noid Barta : "Hope never dies"


Velkommen tilbake Tsjekkia! Etter seks års avbrekk er de tilbake.
De har bare deltatt tre ganger, med begredelig resultat. I år satser de på en powerballade. Gode, kraftfulle stemmer, men særlig den mannlig delen av duoen virker litt tilgjort på meg.
Men som en stor elsker av Praha så ønsker jeg Tsjekkia alt godt. Balladen er krydret med et fløytespill om kunne vært hentet fra Armenia, så jeg får ikke helt tak i den tsjekkiske identiteten i denne låta. Men det gjør ikke så mye. De er ikke alene om ikke å dyrke sin egen identitet i låtene sine.
Min vurdering: 6 (Borderline. Will probably qualify)

Welcome back Czech  Republik! After six years absence they`re back. 
Czech Repblic har participated three times, with bad results. This year they hope that a power ballad wil bring them glory. 
Good, powerful voices. But somehow his voice seems a bit feigned to me. 
But I´m a great fan of Prague, and I wish the Czech Republic everything good. This ballad has a flute that could have been in an armenian entry.
So I don´t get the czechish mood out of this. But they are not the only one that don`t accentuate their national identity in ESC.
My review: 6 (Grensetilfelle. Vil trolig kvalifisere seg)


ISRAEL
Nadav Guedj: "Golden Boy"



Starter litt skummelt med en godt voksen mann som sutrer litt om at ei jente har knust hjertet hans igjen. Han sutrer ikke bare en, men to ganger.
Så tar det seg opp. Golden Boy vil ut på byen og vise fram Tel Aviv.
Joda, dette er litt sånn Eurovsion anno 2005, men i årets startfelt hvor det er mye tregt spiser vi gjerne fluer, og jeg rives med.
Dette er morsomt, det er levende, og det er party. Vi trenger det også!
Min vurdering 8  (Vil kvalifisere seg)

It starts a bit awkward with a grown up man, sipping to his mam about the girl who has broken his heart. But the Golden Boy ends up in the nightlife of Tel Aviv.
This is a bit old school, Eurovision anno 2005. But this years I cannot afford to be picky when it comes to up-tempo songs.
This is fun, it is alive, and it is party. We need that as well!
My review: 8  (Will qualify)

LATVIA
Aminata : "Love injected"


Et hederlig forsøk på kunstpop. Men det når bare sånn halveis fram til meg. Jeg anerkjenner forsøket på å skape noe litt utenom løypa. Får litt lyst til å sitere Finn Schiøll som en gang sa til meg: "Når du kjøper med blomster til kona så skal du ikke kjøpe interessante blomster, men nydelige blomster"
Denne sangen blir for meg mer et forsøk på å være interessant enn fin.
Og ikke er den så interessant heller.
Min vurdering: 3  (Kvalifiserer seg ikke)

A honorable attempt to make artpop. But this one reaches me just half way thru. I´d like to quote the norwegian flower designer Finn Schiöll: "When you buy flowers to your loved one, you buy beautiful flowers, not interesting flowers"
This song ends up as a song that attempt to be more interesting than beautiful.
And, unfortunately it is not that interesting after all either.
My review: 3  (Will not qualify)

AZERBAIJAN (SWEDEN)
Elnor Husneyov: "Hour of the wolf"


Sverige konkurrerer for Azerbaijan i år også. Artisten er riktignok fra Azerbaijan.
Dette er vel en typisk Melodifestivalen låt, som vi kjenner fra Sverige.
Ikke av de dårligste svenske låtene, ikke av de beste.
Men en skal aldri undervurdere Sverige i Eurovision, uansett hvilket flagg de konkurerer under.
Jeg har tippet Sverige som vinner i år. Enten med svensk eller Azerbaijansk flagg.
Min vurdering: 7 (Kvalifiserer seg)

Sweden competes for Azerbaijan this year also. The singer is from Azerbabaijan.
This is a sort of typical Melodifestivalen song with at strong chorus line. 
This is not a very good swedish song, not a bad either.
But you should never underestimate Sweden in Euroviion, whatever which flag they compete with.

I have predicted a swedish victory this year. With a swedish or azerbaijan flag.
My review: 7  (Will qualify)


ISLAND
Maria Olafs: "Unbroken"


Island stiller med en islandsk låt som jeg tror kan bli en av årets store overraskelser. På samme måte som Yoanna i 2009 kom som fra inten og erobret andreplassen bak Alexander Rybak kan Maria gjøre noe tilsvarende. Dette er en moderne, velproduskert poplåt som skapt for contemporary radio.
Det spennende blir hvordan dette blir live i Wien.
Min vurdering 10 (Vil kvalifisere seg)

Iceland participated with an icelandic song. I think this might be one of hte big surprises this year. Yoanna took Eurovision with storm in 2009 and came out from nothing on betting lists and took a silver medal behind Alexander Rybak. This is a modern, well produced popsong that is almost created to suit contemporary radio channels. But it is very interesting to see how this will work visually on stage in Wienna
My review 10 (Will qualify)

SVERIGE
Månz Zelmerlöw: "Heroes"


Favoritten i Melodifestivalen innfridde. Jeg forelsket meg fullstendig både i låten og i sceneshowet. Da jeg fant ut at historien og sceneshowet var rappet fra Dandy Punks "Illumianions of light" gikk forelskelsen over.
Men jeg liker fortsatt låta, og Måns er en fantastisk likandes artist med en veldig real utstråling.
Jeg berøres av teksten i låta. Vi vel alle redde verden, men vi greier det ikke alene. Men har vi en venn, om han er aldri så unnselig så er det nok til å utrette store ting.
Min vurdering: 12 (Kvalifserer seg)

The great fauvorite in Melodifestivalen did it´s job and wan. I immediately fell in love with both the melody, the lyrics and the show. But when I found out that the concept was stolen from the artistic group "Dandy Punk" my infatuation ended.
But I still like the song, and Måns is a fantastic artist with a great appearance. I get moved by the lyrics. We all can save the world, but not alone. Even if we have just one little friend we can do miracles together.
My review: 12 (Will  qualify)


SVEITS
Melanie Rele: "Time to shine"


En slags rockeballade her. Da denne kom syntes jeg dette var riktig så spennende.
Men jeg har gått litt lei. Det blir på en måte litt hakkete for meg.
Muligens er låta også litt for pretensiøs for stemmen hennes.
Den briljerer ikke nok til at den gjør at slike krumspring Melanie forsøker seg på lykkes helt.
Min vurdering: 3 (Vil ikke kvalifisere seg)

A sort of rock ballad. When I heard this first time I found it rather ineresting. But now I´ve become a bit bored of it. Now I feel that it is ballad without float. 
And I think that the song is far to pretentious for her voice. It´s not that impressing. 
My review: 3  (Wil not qualify)

KYPROS
John Karayinnis: "One thing I should have done"


Vakkert! Jeg liker virkelig rene ballader som ikke endrer seg til noe helt annet i løpet av låta.
Denne balladen tror på seg selv fra start til mål. John har en behagelig stemme, og det er en melodi som apellerer til meg, og som jeg tror er lett å like.
Mange sanger i ESC er elektronisk produsert. Derfor er det oppfriskende med ekte gitar, og ekte orkeester.
Min vurdering: 10 (Kvalifiserer seg)

Beautiful. I really like pure ballads that dont`change into something different in the end. This ballad believes in itself from start to end. John has a pleasent voice, and it is a sort of appealing melody.
Many songs are produced very electronic. Refresehing with real guitar and orchestra.
My review: 10  (Will Qualify)

SLOVENIA
Maraja:"Here for you"


Stemmen til Marja kan minne litt om Duffy. Dette synes jeg er knalltøft.
Kanskje den jeg aller mest håper skal vinne hele konkurransen i år.
Jeg liker refrenget, jeg liker budskapet og ikke minst stilen til Maraja.
Det er et både kompetent og intrikat felespill i låta som også løfter denne ut av det helt ordinære.
Ved siden av Frankrike og Sverige den låta i år jeg heier aller mest på.
Min vurdering: 12 (Kvalifiserer seg)

Marjas voice reminds me a bit of Duffy. I think this very cool! This is maybe that song I hope the most will win, exept Norway of course.
I like the refrain, I like the message and of course Marjas attitude.
There is a competent and intricat violin solo that lifts this song out of the ordinary songs.
Beside France and Sweden this is the one I will vote most for.
My review: 12 (Will qualify)

POLEN
Monika Kusynska: "In the name of love"


Tja, dette er etter min mening av de bedre gjennomsnittlige balladene i år. Jeg synes hun synger veldig flott, uten å forsøke å briljere for mye med stemmen.
Selv om jeg synes det er en fin stemning gjennom låta, så mangler den et hook, et eller annet element som gjør at den skiller seg ut.
Min vurdering: 4 (Will probably qualify)

Well, in my opinion this is one of the better average ballads this year. I think she sings very good, without any attempt to impress ala Celine Dion.
Even thou I think there is a good mood in this song, it lacks a hook, or a spesiel element that makes it a bit more memorable.
My review: 4  (Will probably qualify)

Så da tror jeg at vi sier farvel til Polen, Sveits, Latvia, Portugal, Malta, San Marino og Irland i semien.

Ingen kommentarer: